Måste vi vänta på Jono? [LÖST]
SV: Måste vi vänta på Jono?
(men skippa "stackars") 

- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Men visst, för egen del är det helt OK.
Det är ju bra med information till samtliga.
Ändå funderar jag på om vi inte skall invänta att Urban J och
Bossieman först får komma till tals.
Jag tycker kanske också att ni moderatorer skall ta en egen
diskussion inne i moderatorforumet om den nya, föreslagna tråden,
så att inte några få av oss springer ifrån de övriga.
En stilla undran bara, inget med negativa förtecken i övrigt.
Hälsningar
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Låt Broder Tuck vara budbärare nu så får vi se vad som händer... ;)Little John skrev: Om Jono nu organisera en IRC meeting igen, får vi vänta ytterliggare
en månad.Ni vet hur det gick förra gången.
Jag tycker, vi kör och presenterar bara resultatet för honom.
Jag är som tidigare skrivits ganska övertygad om att det finns
"osynliga" spelare på det här "schackbrädet".
Ett inlägg där de som vill protestera mot valet av kontaktpersoner skulle vara bra.
Då kanske de här "osynliga" spelarna ger sig till känna... (om de finns)

Därför tycker jag om idéen att har allting färdigtJag är som tidigare skrivits ganska övertygad om att det finns

Jo men det kanske behövs några "smarta drag" av Broder Tuck, UA o Bossieman.Little John skrev:Därför tycker jag om idéen att har allting färdigtJag är som tidigare skrivits ganska övertygad om att det finns
"osynliga" spelare på det här "schackbrädet".![]()
![]()
![]()
Sen är det klart...

Fick veta via PM att det är på gång

- Broder Tuck

Same feeling here . . . .Jag är som tidigare skrivits ganska övertygad om att det finns
Ligg beredd med din föreslagna sida Little John,
men låt oss avvakta Urban & Bossiemans eventuella inträde här
i afton. Därefter kan formuleringen göras på
"Forumadministrationen informerar" .
Samtidigt hoppas jag också att ni moderatorer är någorlunda sams
i frågan. Om inte för annat, så skulle det kännas verkligt bra.
Hälsningar
Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Startade frågan i moderatorforumet, Broder Tuck !
Allt annat kommer upp ikväll. Jag vet
EDIT: Och så kommer jag att sätta tråden som [LÖST]
Allt annat kommer upp ikväll. Jag vet

EDIT: Och så kommer jag att sätta tråden som [LÖST]

- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Okej, jag och Bossieman har haft ett kort snack idag och det låter bra så här långt. Vi kommer med lite detaljer under kvällen.
Vad gäller Jono, och IRC-mötet, så är det bäst att köra det hela "by the book" eller med andra ord enligt Jono's direktiv. Rent föreningstekniskt brukar man ha ett val även om det bara finns en kandidat (eller ett par samverkande) som i detta fallet. Det blir bara lite enklare om det inte finns några motkandidater. Jämför (s)-kongressen t ex där fanns bara Mona att välja på, tjafset var avklarat långt innan. Men valde henne gjorde man ändå.
Finns det några som spelar under täcket, så blir det desto viktigare att allt gått rätt till. Vi vill inte ha några knivhugg i ryggen om att vi inte tillsatts på ett korrekt sätt och demokratiskt sätt. Så'na poänger ska man inte bjuda på.
Se'n ska man väl inte hänga upp sig för mycket på formaliteter. Bossieman och Jag finns här redan nu. Vi kommer (förhoppningsvis) inte att bli sådär väldigt annorlunda efter valet, och ni får gärna lyssna på vad vi har att säga redan nu;-)
Om ni vill kan ni, på det sätt ni finner lämpligt, välja oss som tillförordnade, och låta valet fastställas på Jonos möte.
Vad gäller Jono, och IRC-mötet, så är det bäst att köra det hela "by the book" eller med andra ord enligt Jono's direktiv. Rent föreningstekniskt brukar man ha ett val även om det bara finns en kandidat (eller ett par samverkande) som i detta fallet. Det blir bara lite enklare om det inte finns några motkandidater. Jämför (s)-kongressen t ex där fanns bara Mona att välja på, tjafset var avklarat långt innan. Men valde henne gjorde man ändå.
Finns det några som spelar under täcket, så blir det desto viktigare att allt gått rätt till. Vi vill inte ha några knivhugg i ryggen om att vi inte tillsatts på ett korrekt sätt och demokratiskt sätt. Så'na poänger ska man inte bjuda på.
Se'n ska man väl inte hänga upp sig för mycket på formaliteter. Bossieman och Jag finns här redan nu. Vi kommer (förhoppningsvis) inte att bli sådär väldigt annorlunda efter valet, och ni får gärna lyssna på vad vi har att säga redan nu;-)
Om ni vill kan ni, på det sätt ni finner lämpligt, välja oss som tillförordnade, och låta valet fastställas på Jonos möte.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Jag reagerar allergiskt mod ordet direktiv.Vad gäller Jono, och IRC-mötet, så är det bäst att köra det hela "by the book" eller med andra ord enligt Jono's direktiv
Vi har ingen Chef här och kommer aldrig att har det.
Varför tror ni att det behövs en som bestämmer ? En överhövding?
Varför? För att dom betala servrarna ? Fråga tyskarna, dom struntar i det helt och hållet.
Cannonical är ett företag med kommerziellt syfte. Det har ni väl förstått, eller ?
Eller vågar ni inte ?
Det är något jag ofta funderar på i Linuxsammanhang. Är vi som engagerar oss ideellt för Linux eldsjälar och/eller korkade som låter oss bli utnyttjade gratis av vinstdrivande företag.Little John skrev:Jag reagerar allergiskt mod ordet direktiv.Vad gäller Jono, och IRC-mötet, så är det bäst att köra det hela "by the book" eller med andra ord enligt Jono's direktiv
Varför? För att dom betala servrarna ? Fråga tyskarna, dom struntar i det helt och hållet.
Cannonical är ett företag med kommerziellt syfte. Det har ni väl förstått, eller ?
Eller vågar ni inte ?
Ibland önskar man att t.ex. Ubuntu fanns utan att det fanns ett stort företag som Novell eller det mindre Canonical som "äger" en distribution.
Ibland känns det som att vi är gratis arbetskraft och vissa tjänar faktiskt pengar på att vi hjälper andra gratis.
Ibland undrar jag om Canonical, Redhat och Novell har betalda programmerare som faktiskt gör ett jobb som hade varit omöjligt att göra gratis, kanske sådant som måste göras men är skittråkigt och i och med detta gör att det faktiskt är bra att vi jobbar gratis åt företag som betalar anställda för att programmera så att vi får ett bättre "gratis" operativsystem.
- Broder Tuck

Så, broder Little John . . .
Inte förivra sig. Lugnt och stilla. Det kan vara lite som att vandra på
okänd stig i höstmörker. Man tar det övertänksamt och sätter ned
foten med känsla.
Om inte, riskerar man att falla.

För min del tycker jag istället att det är detta vi nu skall fokusera på:
Framför allt den sista raden tycker jag verkar ligga närmast till hands. Varför tveka om det?Se'n ska man väl inte hänga upp sig för mycket på formaliteter. Bossieman och Jag finns här redan nu.
Vi kommer (förhoppningsvis) inte att bli sådär väldigt annorlunda efter valet, och ni får gärna lyssna på vad vi
har att säga redan nu;-)
Det bör, om inte annat, hålla alternativa lösningar utifrån stångna och ifrån oss.
Hälsningar
Broder Tuck
- Urban Anjar
- Kontakt:
Intressant diskussion Rancor, men lite OT just här. Vi tar den se'n. Jag tror det finns bra svar dock.rancor skrev:Det är något jag ofta funderar på i Linuxsammanhang. Är vi som engagerar oss ideellt för Linux eldsjälar och/eller korkade som låter oss bli utnyttjade gratis av vinstdrivande företag.Little John skrev:Jag reagerar allergiskt mod ordet direktiv.Vad gäller Jono, och IRC-mötet, så är det bäst att köra det hela "by the book" eller med andra ord enligt Jono's direktiv
Eller vågar ni inte ?
Ibland önskar man att t.ex. Ubuntu fanns utan att det fanns ett stort företag som Novell eller det mindre Canonical som "äger" en distribution.
Ibland känns det som att vi är gratis arbetskraft och vissa tjänar faktiskt pengar på att vi hjälper andra gratis.
Ibland undrar jag om Canonical, Redhat och Novell har betalda programmerare som faktiskt gör ett jobb som hade varit omöjligt att göra gratis, kanske sådant som måste göras men är skittråkigt och i och med detta gör att det faktiskt är bra att vi jobbar gratis åt företag som betalar anställda för att programmera så att vi får ett bättre "gratis" operativsystem.
- Broder Tuck

Tillrättaläggande av Urbans inlägg.
Det är ingen fråga om val i det som Jono kallar till.
Han är nöjd med vad som kommit fram, om det i ett IRC-möte
visar sig vara teamets ställningstagande.
Så skriver han i sitt mail.
Han vill således bara förvissa sig om att jag, i mitt mail till honom,
presenterar en lösning som representerar teamets huvuddel.
Känner han att så är fallet i det kommande IRC-mötet så blir det mao
inte tal om något val.
Tukken
- Urban Anjar
- Kontakt:
Ja, man ska kanske inte bli för ivrig utan läsa och begrunda, men då hinner det dyka upp förtielva nya inlägg;-). Ett val bör vi dock ha. Det kvittar att det bara finns ett alternativ (bestående av två pers, men ändå).Broder Tuck skrev:
Tillrättaläggande av Urbans inlägg.
Det är ingen fråga om val i det som Jono kallar till.
Han är nöjd med vad som kommit fram, om det i ett IRC-möte
visar sig vara teamets ställningstagande.
Så skriver han i sitt mail.
Han vill således bara förvissa sig om att jag, i mitt mail till honom,
presenterar en lösning som representerar teamets huvuddel.
Känner han att så är fallet i det kommande IRC-mötet så blir det mao
inte tal om något val.
Tukken
Ingen ska kunna komma och säga att Bossieman och jag tillsatte oss själva, eller att vi tillsattes odemokratiskt av någon liten klick!
Vi behöver en grupp som kallar, bestämmer förfarandet, genomför valet, räknar röster och kollar att det går juste till. Broder Tuck tycker jag är given i den gruppen. Fler namn? (Bossieman och jag ska av naturliga skäl inte ha några fingrar i den syltburken).
Då kan vi tydligen bara presentera resultatet när vi träffar Jono, men då bör vi också kunna redovisa att vägen fram varit juste.
- fonsterbage 2.0
Bra skrivet broder Tuck. Och Urban Anjar.
Har försökt ett par gånger att säga ungefär samma sak men innan jag formulerat mig klart har det funnits nya meddelanden i ämnet att läsa innan det var dags att posta.
However: Vet inte om det är något för Bacon eller någon annan, men enligt Ubuntu.coms sida (även efter uppdateringen) är det svenska Locots kontaktman en Johan Lundmark. Känns lite...konstigt?
Har försökt ett par gånger att säga ungefär samma sak men innan jag formulerat mig klart har det funnits nya meddelanden i ämnet att läsa innan det var dags att posta.
However: Vet inte om det är något för Bacon eller någon annan, men enligt Ubuntu.coms sida (även efter uppdateringen) är det svenska Locots kontaktman en Johan Lundmark. Känns lite...konstigt?
Lundmark är fortfarande den officiella kontaktpersonenfonsterbage skrev: Bra skrivet broder Tuck. Och Urban Anjar.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Vadan detta? Har inte han officiellt frånträtt och skuddat stoftet av forumet från sina fötter?rancor skrev:
Lundmark är fortfarande den officiella kontaktpersonen
Vi måste meddela "ledningen" att så inte är fallet längre, eller hur ?Lundmark är fortfarande den officiella kontaktpersonen
Nämen Grön Göling, är du fortfarande sur ?Vadan detta? Har inte han officiellt frånträtt och skuddat stoftet av forumet från sina fötter?

Du ser ut så