För ett antal år sedan kunde jag koppla min Nikon kamera (D700) och darktable (Ubuntu) funka ihop (tethered=så att man kan se bilderna på skärmen när man fotar) men nu funkar inte detta med Ubuntu LTS 20.04!!!!
Vilket annat program skulle man kunna använda för detta ändamål istället?
kamera (tethered) och darktable funkar inte
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Re: kamera (tethered) och darktable funkar inte
HIttade detta sourcecode för drivrutins installationen för att få darktable att funka med kameror som inte har drivrutinen automatiskt i Ubuntu
Kan någon hjälpa att köra koden till exekverbar fil?
Bifogar zipfilen
Kan någon hjälpa att köra koden till exekverbar fil?
Bifogar zipfilen
- Bilagor
-
- libwdi-1.3.1.zip
- (320.9 KiB) Nerladdad 198 gånger
Jag kör med https://entangle-photo.org. Funkar med min D7000, men kör förvisso en "riktig" Debian och inte Ubuntu men det borde funka.
Tack, ska prova!
Körde
men hittar inte kameran!!
Körde
gick bra att installera!!sudo apt install entangle
men hittar inte kameran!!
Har du kollat under sängen?
Ska prova med min men det blir inte förns ikväll. Men sist jag körde så gick det utan problem. Återkommer...

Ska prova med min men det blir inte förns ikväll. Men sist jag körde så gick det utan problem. Återkommer...
Ja, jag hittade kameran under sängen - problemet löst 
Hittade på nätet att man ska "avmontera" kameran under filer, därefter fungerar "tethered" med kameran
Tack för hjälpen "plemil" av drivrutinen!

Hittade på nätet att man ska "avmontera" kameran under filer, därefter fungerar "tethered" med kameran
Tack för hjälpen "plemil" av drivrutinen!
Gött. Då får min kamera ligga kvar i garderoben idag.