Vad kommer mellan n00b och 1337?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Albin

Inlägg av Albin »

Jaa, vad är man om man inte kan allt om allt utan bara kan lite om det man behöver?
Tex. hör det till allmän bildningen att veta vad alla paket i Synpatic gör? Ska du veta från födslen hur man ska uppdatera sin kernel?

Känns så ibland :(
UbuntuGuide | LinuX-Gamers | Google Linux | Google Trends
Jag kan det jag kan och det jag inte kan det kan jag lära mig :)
Jag hette tidigare "sertion".
The end!
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Inlägg av Quartus »

Average Joe?
(om man nu ska snacka engelska)

Finns väl typ 16 000 paket, så att veta vad alla gör är nog lite svårt...
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Användarvisningsbild
Albin

Inlägg av Albin »

jaa. men vissa (inte alla som tur är) förutsätter att man kan sånt.

Jag tycker att man ska tänka på att alla är "n00bs" i början. :)
The end!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Tror jag håller med dej sertion.

Undrar om det just är här i detta forum du tycker att det förutsetts saker?

Sen alla n00bs innan man kan något, eller n00bs innan man lär känna personen bättre? Du menar det sista skulle jag tro?

Kul förresten att du byter bilder :D
Användarvisningsbild
Albin

Inlägg av Albin »

Det jag menar är att om jag frågar hur man tex. lyssnar på en mp3 låt, så brukar man (inte här) få ett svar som:
"Just fucking Goolge it!" (sry för det fula språket)
eller
"Kan du inte det ska du inte hålla på med linux"
"Dom" typ förut sätter att man kan allt, var inte "dom" nybörjare någon gång?

jaa, för om man "träffar" någon ny får man ju förut sätta att denna är "n00b", så man inte ger den ett svar som:
"ja, men då får du lägga till "MAT= KÖTTBULLAR" i din /etc/vad_till_mat.idag."
Hjälper inte en "n00b" allt för mycket :(, men en pro, eller 1337 h4x0rz, fattar säkert :)

Tack, jag gillar att göra små bilder :) (hoppas det inte tar på servern för mycket :/)
The end!
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

Jag gissar på nått åt dethär hållet:

Födelse
M$ N00B
lite M$ kunskaper (om man inte är uppvuxen i et them med linux)
Duktig M$ användare (nu går man över till linux)
Linux N00B
Lite linux kunskaper
Normal linux användare
duktig linux användare
Linux Hacker
1337
Användarvisningsbild
Albin

Inlägg av Albin »

Jag är en "sexa", fas för mig blir det sjua :P mellan "duktig M$" och "linux n00b" var jag M$ 1337 (om man nu kan vara det) kan nästan allt i min windows burk :( varenda jla setting :P

men du har nog rätt, detär så det är, tror jag.

jag tycker man ska tänka på det och ta lite hänsyn :) det vara bara det jag ville få fram ;)
The end!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Viktig poäng!

Skulle tro jag är en 7,5 då. På väg att bli duktig alltså ;)

Kan man vara grafikhacker, användarvänlighets hacker mm mm eller måste programmeringskunskaper finnas med i bagaget för denna titel?? ;)

Vad är en 1337?
Användarvisningsbild
Albin

Inlägg av Albin »

http://en.wikipedia.org/wiki/L33t (<-- vet ej om den fins)

*edit*
glömde http://

*edit2*
den rätta länken :P
The end!
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

[quote="sebastean"]Viktig poäng!

Skulle tro jag är en 7,5 då. På väg att bli duktig alltså ;)

Kan man vara grafikhacker, användarvänlighets hacker mm mm eller måste programmeringskunskaper finnas med i bagaget för denna titel?? ;)

Vad är en 1337?[/quote]
nä man måste nog inte ha 1337 skillz i programmering för att vara hacker... fast det blir helt klart lättare att uppnå denna titel om man har lite till måttliga kunskaper inom programmering :P

Jag ligger nog på "Lite linux kunskaper"... men jag känner att jag utvecklas fort :P
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Hacker och 1337 går ju inte att jämföra! Hacker är en livsstil/kultur, 1337 bara vad alla CS-gamers säger när de vill vara coola :P Följdaktligen vägrar jag använda de beteckningarna, om inte annat så för att förvirra er :)

(Hacker-howto: http://www.catb.org/esr/faqs/hacker-howto.html Microsofts 1337-5p33ch-tutorial: http://www.microsoft.com/athome/securit ... speak.mspx )

Många som ger hjälp med hur man får program X att göra Y säger nog som sertion säger: "ja, men då får du lägga till "MAT= KÖTTBULLAR" i din /etc/vad_till_mat.idag." Det är helt enkelt för att mer eller mindre alla program konfigureras i /etc (eller ~). Har du konfigurerat program tidigare lär du kunna lista ut hur man gör det här också. Det finns som sagt 17 000 paket i arkivet - om varje svar på varje fråga om något av dem skulle utgå ifrån att det är det första paketet användaren beblandar sig med, då skulle det bli tjatigt :)
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

En sak till. Unix byggdes av hackers för hackers. Andra hackers insåg att ingen kan göra bättre program än hackers, och började därför försöka "frälsa världen" med hackersystemet. När nybörjarna träffar på old-school-hackersarna, då blir det oftast massa RTFM, och det beror i grund och botten på att dessa hackers sitter där och skrockar för sig själva: "när jag var ung, då fick vi minsan sitta med knappnålar och skriva koden på hålkort! Jävla bortskämda snorungar som tror att jäg är någon satans datorsupport!"

Det betyder inte att hackers inte är hjälpsamma: en av de grundläggande delarna av att vara en hacker är just attityden att man ska dela med sig. Information should be free osv. Att visa att man har försökt själv, och att hantera de riktiga hackersarna med respekt tar en ofta en bra bit på vägen att få hjälp. Hur mycket man måste försöka själv, och hur mycket man måste smöra, det är olika (Eric Raymonds "How to ask questions" passar inte in i en ubuntugemenskap, eftersom ubuntufolket kräver betydligt mindre än Eric Raymond)
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

du har ganska mycket rätt, dock så finns det ganska mycket mer till datorer än bara hur man konfigurerar program... och att ha en stor överblick i hur man använder datorer på olika sätt (konfigurera, programmera och så vidare) är i grund och botten, vad jag anser en kombination av kunskap och problemlösnings förmåga... Att vara hacker kräver mer än att kunna installera och använda program i X!
Och att "leva som en hacker" är helt klart nödvänligt för att rättfärdigat kunna kalla sig hacker... dock kan man ha samma kunskaper som krävs för att vara hacker utan att nödvänligt vis vara hacker (Det är iof bara en upprepning av det du sa :D)

Jag vill dock tilläga en sak... I filmen Hackers så pratar dem om att dem som faktiskt är riktigt duktiga är 1337, och eftersom den filmen är über så måste det ju vara så!

(jag ber om ursäkt om mitt meddelande är felstavat, konstigt, obegripligt eller på annat sätt opassande, jag har precis kommit hem efter en 10 timmars arbetsdag :P)
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Klart det kräver mer än en överblick för att vara hacker - det jag menade var just problemlösningsbiten.

Filmen Hackers!? Pfft! Det är en kultrulle av ungefär samma skäl som 9 millimeter - den är en så löjligt dålig skildring av det den försöker skildra, att man måste se den bara för skratten den bjuder på!
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

Det är sant... men erkänn att det hade varit ganska fräckt om det verkligen hade varit så :)
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Interfacet de har i början för att byta program på tv-stationen är ju i klass med "It's a Unix system - I know this"... Men visst hade det varit det...
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"