Bra program som eliminerar dubletter
Bra program som eliminerar dubletter
Är det någon som känner till ett linux program som tar bort dubbletter utan att man måste tryck godkänt för raderingen varje dubblett? Dvs jag söker ett program där man kan få se alla dubbletter på en rad och radera samtlig med en knapptryckning. Inget program jag testat hitintills gör det.
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Bra program som eliminerar dubletter
Dubletter av vad?
- skalman65
Om du kan tänka dig att "fuska" och det är dubbletter av foto/bild -filer du vill ta bort,
så använde jag programmet "Awesome Dublicate Photo Finder" installerat via Wine (ett win program med andra ord) med gott resultat., när jag gick igenom mina bilder.
Om du känner för att prova se till att installera version 1.1 och inte den senaste.
så använde jag programmet "Awesome Dublicate Photo Finder" installerat via Wine (ett win program med andra ord) med gott resultat., när jag gick igenom mina bilder.
Om du känner för att prova se till att installera version 1.1 och inte den senaste.
Ok, jag har inget emot att "fuska" i den betydelsen, problemet är bara att det gäller alla slags filer, textdokument, pdf, foton ja all typer.
Om du inte har något emot ett terminal-program så verkar fdupes vara ett vettigt alternativ:
https://itsfoss.com/find-duplicate-files-linux/
Länken listar även något GUI-alternativ.
https://itsfoss.com/find-duplicate-files-linux/
Länken listar även något GUI-alternativ.
Hade tidigare nicket "Cowboy".
Har faktiskt installerat fdupes och tyckte att det var bra. Men såvitt jag kunde se hade det ingen funktion där man kunde radera alla dubbletter på en gång utan man måste göra det fil för fil. Men jag kan förstås ha missat något då jag nyss installerat det.
- johanre
- Serveradmin
Jodå:Ainigma skrev:Har faktiskt installerat fdupes och tyckte att det var bra. Men såvitt jag kunde se hade det ingen funktion där man kunde radera alla dubbletter på en gång utan man måste göra det fil för fil. Men jag kan förstås ha missat något då jag nyss installerat det.
Kod: Markera allt
fdupes -h
Usage: fdupes [options] DIRECTORY...
-r --recurse for every directory given follow subdirectories
..<snip>..
-d --delete prompt user for files to preserve and delete all
others; important: under particular circumstances,
data may be lost when using this option together
with -s or --symlinks, or when specifying a
particular directory more than once; refer to the
fdupes documentation for additional information
...<snip>..
fdupes -d /sokväg/till/min/katalog
Tack för din input Johan, men svaret blir ändå:
Så jag måste alltså för varje uppsättning dubbletter ange om jag vill ha kvar eller deleta någon av dem. Det jag vill ha är att med en knapptryckning radera all som är dubbletter, så jag slipper godkänna för varje.fdupes -d -r /home/andre/Osorterat
[1] /home/andre/Osorterat/Osorteratb/VideoFiler/Nyhetsförmedlare/UtländskaNyheter/The Telegraph - Telegraph online, Daily Telegraph, Sunday Telegraph - Telegraph.desktop
[2] /home/andre/Osorterat/VideoFiler/Nyhetsförmedlare/UtländskaNyheter/The Telegraph - Telegraph online, Daily Telegraph, Sunday Telegraph - Telegraph.desktop
Set 1 of 5104, preserve files [1 - 2, all]:
- johanre
- Serveradmin
Hhmm, även det går att lösa:
I ditt fall blir det då:
-N --noprompt
when used together with --delete, preserve the first file in each set of duplicates and delete the others without prompting the user
fdupes -d -r -N /home/andre/Osorterat
Men Johan, det är ju fantastiskt
tack! Jag såg nu att det faktiskt stod i manualen för fdupes, ibland läser man för fort.

Ytterligare en fråga om fdupes. Låt säga att jag har två mappar och vill att fdupes tar bort alla filer automatiskt som är gemensamma hos mapparna men bara från den ena mappen. Går det att göra med fdupes?