Hoppas att någon har en minut över.

PS. Förutsätt att jag är på ruta 0 i kunskap om Ubuntu. Tack. DS
Hej hej.Hund skrev:Hej och välkommen! Jag hittade en guide på engelska:
http://www.linuxandubuntu.com/home/how- ... -in-ubuntu
Är det något som du förstår dig på? Om inte skulle jag kunna göra en svensk version som är ännu mer detaljerad.
Tack. Jag hade helt glömt det där med Rufus, har såklart glömt hur jag gjorde också. Måste min usb vara helt tom? Har för mig att jag på något vis hittade en guide över hur man gör med Rufus, får försöka söka runt senare. Försöker plugga ikapp en hel himla mattekurs också ...Hund skrev:Enklast är om du bränner Ubuntu på en CD eller lägger det på ett USB-minne med Rufus[1]. Under installations gång kommer du bli ombedd hur du vill göra med din disk. Om Ubuntu är det enda du vill ha på den datorn datorn och om det inte finns någon data du är rädd om på den är det enklast om du väljer den guidade partioneringen.
Minecraft är en Java-applikation och därmed helt plattformsoberoende och kommer att fungera utmärkt med Ubuntu. Jag spelar själv Minecraft.
1. https://rufus.ie
Åh, om ändå allt du säger lät enkelt. Jag vet inte ens vad det är för förråd du pratar om.Hund skrev:Rufus kommer att tömma stickan åt dig.Du ska inte behöva köpa ett nytt Minecraft-konto, det är samma som gäller även till Android. Ubuntu tillhandahåller deras installer via förråden. Paketet heter "Minecraft installer".
Jisses! Fick igång det efter omstart.Jania skrev:Måste jag göra nya trådar för alla problem jag stöter på?
Nu säger liksom datorn att den inte hittar någon WiFi-adapter. Jag har ju använt trådlöst internet på den här datorn förr, det måste finnas grejor innanför skalet. Jag vet inte hur jag ska lösa det. Jue. Varför är allt så svårt ...?
Förrådet är det mjukvaruförråd som finns i Ubuntu och som tillhandahålls av Canonical (de som ger ut Ubuntu).Jania skrev:Åh, om ändå allt du säger lät enkelt. Jag vet inte ens vad det är för förråd du pratar om. ;)Hund skrev:Rufus kommer att tömma stickan åt dig. :) Du ska inte behöva köpa ett nytt Minecraft-konto, det är samma som gäller även till Android. Ubuntu tillhandahåller deras installer via förråden. Paketet heter "Minecraft installer". :)
Men vi tar det sedan. Nu försöker jag fixa till min usb, kanske hinner jag starta min gamla skrotdator ikväll och se om allt går som planerat. För närvarande är jag i alla fall utnämnd till världens bästa mamma för att jag håller på att försöka väcka liv i en gammal dator åt dottern, känns helt okay.
Utmärkt! Hur har det gått annars hittils?Jania skrev:Jisses! Fick igång det efter omstart. ;DJania skrev:Måste jag göra nya trådar för alla problem jag stöter på?
Nu säger liksom datorn att den inte hittar någon WiFi-adapter. Jag har ju använt trådlöst internet på den här datorn förr, det måste finnas grejor innanför skalet. Jag vet inte hur jag ska lösa det. Jue. Varför är allt så svårt ...? ???
Hund skrev:Förrådet är det mjukvaruförråd som finns i Ubuntu och som tillhandahålls av Canonical (de som ger ut Ubuntu).Jania skrev:Åh, om ändå allt du säger lät enkelt. Jag vet inte ens vad det är för förråd du pratar om.Hund skrev:Rufus kommer att tömma stickan åt dig.Du ska inte behöva köpa ett nytt Minecraft-konto, det är samma som gäller även till Android. Ubuntu tillhandahåller deras installer via förråden. Paketet heter "Minecraft installer".
![]()
Men vi tar det sedan. Nu försöker jag fixa till min usb, kanske hinner jag starta min gamla skrotdator ikväll och se om allt går som planerat. För närvarande är jag i alla fall utnämnd till världens bästa mamma för att jag håller på att försöka väcka liv i en gammal dator åt dottern, känns helt okay.
Jag förstår att du är uppskattad.
Utmärkt! Hur har det gått annars hittils?Jania skrev:Jisses! Fick igång det efter omstart.Jania skrev:Måste jag göra nya trådar för alla problem jag stöter på?
Nu säger liksom datorn att den inte hittar någon WiFi-adapter. Jag har ju använt trådlöst internet på den här datorn förr, det måste finnas grejor innanför skalet. Jag vet inte hur jag ska lösa det. Jue. Varför är allt så svårt ...?
Går du tillbaka till förrådet kan du där välja kategorin "Spel"Jania skrev:leta om det finns något gratisspel
Det finns ingen anledning att köpa spelet två gånger, det är bara att logga in som vanligt med det konto ni har.Jania skrev:Hund skrev:Förrådet är det mjukvaruförråd som finns i Ubuntu och som tillhandahålls av Canonical (de som ger ut Ubuntu).Jania skrev:Åh, om ändå allt du säger lät enkelt. Jag vet inte ens vad det är för förråd du pratar om. ;)Hund skrev:Rufus kommer att tömma stickan åt dig. :) Du ska inte behöva köpa ett nytt Minecraft-konto, det är samma som gäller även till Android. Ubuntu tillhandahåller deras installer via förråden. Paketet heter "Minecraft installer". :)
Jag förstår att du är uppskattad. :)
Utmärkt! Hur har det gått annars hittils?Jania skrev:Jisses! Fick igång det efter omstart. ;DJania skrev:Måste jag göra nya trådar för alla problem jag stöter på?
Nu säger liksom datorn att den inte hittar någon WiFi-adapter. Jag har ju använt trådlöst internet på den här datorn förr, det måste finnas grejor innanför skalet. Jag vet inte hur jag ska lösa det. Jue. Varför är allt så svårt ...? ???
Tack, det har gått hyfsat. Vi hittade det där förrådet. Dessvärre kostar Minecraft 225 kr och jag vågar inte lägga det just nu. Vi är mitt uppe i flyttpackning och hyran kommer snart vara nästan den dubbla och det är jul alldeles snart. Så det var ett litet antiklimax. Men. Ungen är ju jätteglad ändå och ser fram emot eftermiddagen då hon ska få sitta helt själv med datorn och titta på youtube och även leta om det finns något gratisspel för att få prova att för första gången spela spel på sin alldeles egen dator. ;)
Program? Jag bara trycker på knappen "installera" under det spel dottern vill veta om det är kul. Då dyker rutan med den där texten upp.Hund skrev:Det stämmer, på dator är det Java-versionen som gäller, men det är fortfarande Minecraft och ditt Mojang-konto som gäller.
Felmeddelandet tyder på att det saknas rättigheter. Får du ange något lösenord när du öppnar vilket program du nu använder? Vilket program är det förresten?
Vart exakt har du knappen "Installera"? Visa gärna en bild. :)Jania skrev:Program? Jag bara trycker på knappen "installera" under det spel dottern vill veta om det är kul. Då dyker rutan med den där texten upp.Hund skrev:Det stämmer, på dator är det Java-versionen som gäller, men det är fortfarande Minecraft och ditt Mojang-konto som gäller.
Felmeddelandet tyder på att det saknas rättigheter. Får du ange något lösenord när du öppnar vilket program du nu använder? Vilket program är det förresten?
Jag har inget som helst minne av att jag någonsin skaffat ett Mojang-konto, köpte en Minecraft-app till plattan och dottern blev nöjd. Det är ju något år eller två sedan, så jag minns inte mer än så. :-\
Bild kommer när Telia behagar få internet att att fungera igen, till dess är det bara min dator som används och då nästan uteslutande på campus ...Hund skrev:Vart exakt har du knappen "Installera"? Visa gärna en bild.Jania skrev:Program? Jag bara trycker på knappen "installera" under det spel dottern vill veta om det är kul. Då dyker rutan med den där texten upp.Hund skrev:Det stämmer, på dator är det Java-versionen som gäller, men det är fortfarande Minecraft och ditt Mojang-konto som gäller.
Jag har inget som helst minne av att jag någonsin skaffat ett Mojang-konto, köpte en Minecraft-app till plattan och dottern blev nöjd. Det är ju något år eller två sedan, så jag minns inte mer än så.
Jag har bara testat det på Android en gång för 100 år sedan, man kanske inte ens behöver ett konto där? Ni använder inget konto för att spela på telefonen?