Ladda ner från SVT
Re: Ladda ner från SVT
funkar, men inget ljud
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag har både bild och ljud. Du kan ju testa:
sudo apt install ubuntu-restricted-extras
Det är det enda jag kommer på på rak arm.
sudo apt install ubuntu-restricted-extras
Det är det enda jag kommer på på rak arm.
is already the newest version (66)
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Efter nedladdning används FFmpeg för att förena ljud- och videofil. En inte allt för gammal version behövs.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
...och hur vet jag vad jag har och var jag får nyare?
- Gunnar Hjalmarsson
Då vi inte vet om det är problemet, föreslår jag att du hämtar något program med flaggan --verbose, dvs.
svtplay-dl --verbose https://www.svtplay.se/video/...
och sedan klistrar in hela terminalsvaret här.
svtplay-dl --verbose https://www.svtplay.se/video/...
och sedan klistrar in hela terminalsvaret här.
- Gunnar Hjalmarsson
Jag ser inget som indikerar något fel. Att ljudet slutar fungera skulle kunna bero på något som inte har med svtplay-dl att göra.
Kanske dags att prova JoWas idé. Det kan vara värt ett försök att uppdatera från detta PPA:
https://launchpad.net/~jonathonf/+archi ... u/ffmpeg-4
Kanske dags att prova JoWas idé. Det kan vara värt ett försök att uppdatera från detta PPA:
https://launchpad.net/~jonathonf/+archi ... u/ffmpeg-4
körde detta
är det det som skall köras?
sudo add-apt-repository ppa:jonathonf/ffmpeg-4
sudo apt-get update
Dock, ingen skillnad
är det det som skall köras?
sudo add-apt-repository ppa:jonathonf/ffmpeg-4
sudo apt-get update
Dock, ingen skillnad
- Gunnar Hjalmarsson
Bra början, men kör då ocksålasseroth skrev:sudo add-apt-repository ppa:jonathonf/ffmpeg-4
sudo apt-get update
sudo apt upgrade
för att installera paketen.
Visst, efter upgrade så funkar det.
Du är verkligen oumbärlig här
Stort Tack!
Stort Tack!
- posktomten
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
- Kontakt:
Hejsan!
Ny här på forumet och hittade denna långa tråd. Jag har gjort ett program för att ladda ner från SVTPlay. Det är ett grafiskt skal till svtplay-dl med en del tilläggsfunktioner. Finns här:
https://gitlab.com/posktomten/streamcapture2/wikis/home
en manual
http://bin.ceicer.com/streamcapture2/cu ... sv_SE.html
Ha det bra!
Ingemar Ceicer
Ny här på forumet och hittade denna långa tråd. Jag har gjort ett program för att ladda ner från SVTPlay. Det är ett grafiskt skal till svtplay-dl med en del tilläggsfunktioner. Finns här:
https://gitlab.com/posktomten/streamcapture2/wikis/home
en manual
http://bin.ceicer.com/streamcapture2/cu ... sv_SE.html
Ha det bra!
Ingemar Ceicer
- Gunnar Hjalmarsson
Välkommen till forumet, posktomten, och tack för ditt bidrag! Det tycks fungera också. 
Ett par funderingar:
I filen är det mesta som behövs inbakat, men inte allt. Bland annat nämns ffmpeg som något som behöver vara installerat därutöver. Då det senaste problemet i den här tråden handlade om ett behov av att uppgradera ffmpeg till en senare version än den som tillhör Ubuntu-versionen ifråga, undrar jag om det skulle gå att 'baka in' ffmpeg också.
AppImage-tekniken är en ny bekantskap för mig. Såsom du presenterar det, och om jag fattat rätt, behöver jag, för att uppgradera, själv hämta hem en nyare version av filen. Är AppImage-tekniken förberedd för automatiska uppdateringar från något repo? Om inte, har du funderat över någon paketeringsteknik som inkluderar den funktionen, såsom Flatpak eller Canonical's snap?

Ett par funderingar:
I filen är det mesta som behövs inbakat, men inte allt. Bland annat nämns ffmpeg som något som behöver vara installerat därutöver. Då det senaste problemet i den här tråden handlade om ett behov av att uppgradera ffmpeg till en senare version än den som tillhör Ubuntu-versionen ifråga, undrar jag om det skulle gå att 'baka in' ffmpeg också.
AppImage-tekniken är en ny bekantskap för mig. Såsom du presenterar det, och om jag fattat rätt, behöver jag, för att uppgradera, själv hämta hem en nyare version av filen. Är AppImage-tekniken förberedd för automatiska uppdateringar från något repo? Om inte, har du funderat över någon paketeringsteknik som inkluderar den funktionen, såsom Flatpak eller Canonical's snap?
- posktomten
- Kontakt:
Tack!
Jo jag har kollat lite på Flatpak. Verkar som att man måste skicka med stora delar av KDE om man vill få med Qt-biblioteken. Men jag kan ha fel. Att programmet uppdaterar sig själv är ju verkligen elegant. Och kanske extra viktigt för stora program som till exempel Libre Office och liknande.
Att baka in en senare version av FFmpeg ska gå alldeles utmärkt. Det finns statiskt kompilerade. Nu finns 4.2.1 ser jag. Och ännu nyare "daily built". Min Ubuntu (18.04) har 3.4.6 och ännu äldre tycks fungera bra med svtplay-dl. Utan FFmpeg kan inte alla ljud- och videofiler sättas ihop till en *.mp4 fil. Men det verkar inte behövas det allra senaste.
Kollade lite på snap precis nu. Verkar intressant. Mycket att lära sig. Och så måste man ju sköta ett jobb och en massa annat också...
Jag programmerar med Qt och det finns utmärkt stöd för att paketera i AppImage-formatet. inuxdeployqt https://github.com/probonopd/linuxdeployqt. Hittar alla dependencies (Qt bibliotek och andra) Utom glibc.
Nackdelen är som du noterat att det är svårt att uppdatera. Det går om användaren installerar ett särskilt program och AppImagen är konstruerad för att kunna uppdateras. Installerar man AppImageLauncher kan man fixa det hela och också integrera programmet i menyerna. Min tanke är att det ska vara så enkelt som möjligt. Bara ladda hem och dubbelklicka. Och de flesta tycker inte längre att det är ett problem att ladda hem 25-30 MB? Det är bara att radera AppImagen om man tröttnar eller vill uppgradera.
Hela idén strider ju mot den ursprungliga tanken med Linux. Att alla bibliotek ska delas. Men så finns det ju några stycken distributioner... att hitta en gemensam lösning skulle göra Linux gott. Helst en lösning där inte alla utvecklare skickar med alla bibliotek som behövs.
Ingemar Ceicer
Jo jag har kollat lite på Flatpak. Verkar som att man måste skicka med stora delar av KDE om man vill få med Qt-biblioteken. Men jag kan ha fel. Att programmet uppdaterar sig själv är ju verkligen elegant. Och kanske extra viktigt för stora program som till exempel Libre Office och liknande.
Att baka in en senare version av FFmpeg ska gå alldeles utmärkt. Det finns statiskt kompilerade. Nu finns 4.2.1 ser jag. Och ännu nyare "daily built". Min Ubuntu (18.04) har 3.4.6 och ännu äldre tycks fungera bra med svtplay-dl. Utan FFmpeg kan inte alla ljud- och videofiler sättas ihop till en *.mp4 fil. Men det verkar inte behövas det allra senaste.
Kollade lite på snap precis nu. Verkar intressant. Mycket att lära sig. Och så måste man ju sköta ett jobb och en massa annat också...
Jag programmerar med Qt och det finns utmärkt stöd för att paketera i AppImage-formatet. inuxdeployqt https://github.com/probonopd/linuxdeployqt. Hittar alla dependencies (Qt bibliotek och andra) Utom glibc.
Nackdelen är som du noterat att det är svårt att uppdatera. Det går om användaren installerar ett särskilt program och AppImagen är konstruerad för att kunna uppdateras. Installerar man AppImageLauncher kan man fixa det hela och också integrera programmet i menyerna. Min tanke är att det ska vara så enkelt som möjligt. Bara ladda hem och dubbelklicka. Och de flesta tycker inte längre att det är ett problem att ladda hem 25-30 MB? Det är bara att radera AppImagen om man tröttnar eller vill uppgradera.
Hela idén strider ju mot den ursprungliga tanken med Linux. Att alla bibliotek ska delas. Men så finns det ju några stycken distributioner... att hitta en gemensam lösning skulle göra Linux gott. Helst en lösning där inte alla utvecklare skickar med alla bibliotek som behövs.
Ingemar Ceicer
- Gunnar Hjalmarsson
Jag skulle säga extra viktigt för program som svtplay-dl (och youtube-dl) med sina täta och inte sällan kritiska (för funktionaliteten) uppdateringar.posktomten skrev:Att programmet uppdaterar sig själv är ju verkligen elegant. Och kanske extra viktigt för stora program som till exempel Libre Office och liknande.
Kanske inte allra senaste, men caset ovan indikerar att en relativt ny version kan behövas. Frågeställaren, som är på 18.04, kunde visserligen bygga mp4-filen, men ljudet fungerade bara ett par sekunder. En uppdatering via det här PPA:et verkar ha löst problemet.posktomten skrev:Att baka in en senare version av FFmpeg ska gå alldeles utmärkt. Det finns statiskt kompilerade. Nu finns 4.2.1 ser jag. Och ännu nyare "daily built". Min Ubuntu (18.04) har 3.4.6 och ännu äldre tycks fungera bra med svtplay-dl. Utan FFmpeg kan inte alla ljud- och videofiler sättas ihop till en *.mp4 fil. Men det verkar inte behövas det allra senaste.
Absolut. Jag hör inte till dem som satt mig in i det.posktomten skrev:Kollade lite på snap precis nu. Verkar intressant. Mycket att lära sig.
Men jag råkar ha en youtube-dl snap installerad. Har inte ägnat det programmet någon uppmärksamhet på flera månader, och ändå när jag nu kollar:
$ snap list | grep youtube
youtube-dl 2019.09.28+gitc317b61 1919 edge joeborg -
Inkluderar alltså senaste commit i git uppströms.

Användare funkar olika. Utifrån egen erfarenhet blir man bekväm när man vant sig vid automatiska uppgraderingar i bakgrunden.posktomten skrev:Nackdelen är som du noterat att det är svårt att uppdatera. Det går om användaren installerar ett särskilt program och AppImagen är konstruerad för att kunna uppdateras. Installerar man AppImageLauncher kan man fixa det hela och också integrera programmet i menyerna. Min tanke är att det ska vara så enkelt som möjligt. Bara ladda hem och dubbelklicka. Och de flesta tycker inte längre att det är ett problem att ladda hem 25-30 MB? Det är bara att radera AppImagen om man tröttnar eller vill uppgradera.
Håller med. Men det det handlar ju om en konflikt mellan två distributionsfilosofier. Ubuntu har sina long term releases med stabilitet som ledstjärna, och där den stora fördelen är att så länge du är kvar på en LTS-version, så skall paketuppgraderingar inte ställa till problem för dig. Samtidigt har du program, som svtplay-dl, som är beroende av kommunikation med omvärlden på olika sätt, och som obevekligen slutar fungera om du inte uppgraderar ofta.posktomten skrev:Hela idén strider ju mot den ursprungliga tanken med Linux. Att alla bibliotek ska delas.
Gissar att problemet är mindre på en distro som Arch Linux.
Jo. Men den lösningen finns väl inte på kartan än, om jag inte har missat något.posktomten skrev:Men så finns det ju några stycken distributioner... att hitta en gemensam lösning skulle göra Linux gott. Helst en lösning där inte alla utvecklare skickar med alla bibliotek som behövs.
Är det inte osmart att ha sådan viktig info och diskussion som nu uppstått här"gömd" i en traåd som är flera år gammal och startad av mig?
- Gunnar Hjalmarsson
Vet inte om diskussionen är så viktig... Ingemars grafiska gränssnitt till svtplay-dl kanske förtjänar mer uppmärksamhet, men resten handlar om lite lösa funderingar om paketeringsalternativ som jag drog igång.
JoWa, har du några tankar om detta?
JoWa, har du några tankar om detta?
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
lasseroth skrev:Visst, efter upgrade så funkar det.
Stort Tack!

Jag håller helt med dig, lasseroth, Gunnar är en klippa för oss envar.

Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- posktomten
- Kontakt:
(Jag kommer inte på hur man ska infoga citat, får kolla i manualen)Gunnar Hjalmarsson skrev:Jag skulle säga extra viktigt för program som svtplay-dl (och youtube-dl) med sina täta och inte sällan kritiska (för funktionaliteten) uppdateringar.
Det har du verkligen rätt i!

Ingemar
Senast redigerad av 1 JoWa, redigerad totalt 15 gånger.
Anledning: Infogade citat.
Anledning: Infogade citat.
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Försökte ladda ner från TV4 Play idag, men det fungerar inte.
Dock fungerar SVT Play.
Det var första gången efter uppgradering till 19.10. Kan det ha med det att göra?
Dock fungerar SVT Play.
Det var första gången efter uppgradering till 19.10. Kan det ha med det att göra?