Måste vi vänta på Jono? [LÖST]

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

SV: Måste vi vänta på Jono?

Inlägg av Okänd »

Jag vet att jag skrev att vi svenskar inte är så bra på att berömma oss själva och att en del höll med mig, men inte minns jag så mycket mer "elakt" som jag sa om oss?
Det stämmer bra det. Anspråkslös var ordet. Och det är väl det vi är i många fall, både på gott och ont. Men typiskt svenskt är det i alla fall, kanske skandinaviskt till och med, för ordet "Jante" och Jante lagen kommer från Danmark.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Little John skrev:
Blir inte detta att komplicera saker i onödan ?
Jo det blir det när vi rösta med IRC. Massvis med störande grejer där  :P

Om vi däremot gör som Broder Tuck föreslog, kan vi efteråt offentliggöra allting
och alla har god tid på sig att rösta.
Ju mer man komplicerar röstningsförfarandet, desto fler risker att röster kommer att väckas mot att det skett i laga ordning. Jag vill eliminera allt sådant redan i förväg. Åtminstone i möjligaste mån.

Dessutom, om omröstningen i sig sker mellan ex.vis kl 20,05 - 20,10, så behöver man ju inte ta del av övrig diskussion som förmodligen kommer att uppstå.

Det som kan sätta käppar i hjulet är just IRC-kanalen. Somliga fixar inte den och jag förstår dem till fullo. Jag har redan tidigare, högt och ljudligt, uttryckt mina aningen "svala" känslor för just den kommunikationsformen.

För att så många som möjligt skall kunna ta sig in i dess snårigheter och genom alla de förbaskade vändkors man måste igenom för att alls kunna se den, så kanske någon skulle kunna ha en überüberüberpedagogisk irc-kurs här i forumet. Detta kanske skulle kunna öka deltagarantalet i omröstningen.
Senast redigerad av 1 Grön Göling, redigerad totalt 21 gånger.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Och varför inte rösta öppet här i forumet genom ett enkelt inlägg med bara namnet som man rösta på?
Jag har en känsla av, att vi börja om med att krångla till allting. Så kan vi aldrig enas om nånting.
Det blir bara masspostning med 1000 olika uppfattningar.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Tack så här långt för er respons på mitt inlägg ovan.

Jag avvaktar ett dygn för att se om fler inlägg kommer och med andra synpunkter
eller motförslag. Så här långt känns det som att ni som svarat stödjer mitt förslag.
Det skulle vara trevligt att få fler medlemmars synpunkter.

Kan jag känna att det är mångas önskan att ta tag i detta och få det undanstökat, är
jag beredd att sända ännu ett mail i ärendet till Jono. Vad som jag vill känna dock, är
att det i ett flertals tycke är rätt väg att gå.

Jag kommer också att PM:a kandidaterna innan för att höra deras åsikt i frågan innan
jag agerar. Det skulle vara trevligt att även här i tråden se deras uppfattning i frågan.

Irc-kanalen är ett av alternativen, självfallet, men inte heller jag vill ha den som den enda
källan för valet. Det är forumet här inne som är vår huvudsakliga kontaktyta och då bör
vi finna vägar för att nå så många som möjligt av dem som är i det forumet. Att man
sedan eventuellt avslutar i en irc-kanal, kan vara hugget som stucket.

Spontant känner jag ändock att vi helst bör finna möjliga vägar för valet direkt i vårt forum.
Då har alla en likvärdig chans att göra sig hörd och behöver inte bli avbruten. En särskild
tråd kan öppnas för diskussion kring valet.

Ha det gott
Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hur var det någon sa.........

Keep it simple.

(tror det var rancor)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Helt OK Broder Tuck! Skriv ett mail. Det är det bästa för att vara på den säkra sida. ;D
Okänd

Inlägg av Okänd »

En av stötestenarna i slutskedet av DSK, var ju bland annat just ifrågasättandet av att hålla en omröstning i just forumet via en poll, och svårigheten med att kunna redovisa antalet röster på ett klanderfritt sätt utan att resultatet skulle kunna på något sätt ifrågasättas.
(Nu är jag inte på något sätt oroad eller rädd för att det skulle förekomma några oegentligheter här idag, detta är mer av principiellt slag.)

Ena stunden agiterar vi emot ett givet förslag med näbbar och klor, och i nästa stund så är det helt plötsligt helt okey att göra så bara för att det är "vi" som gör så?

Vid den här tidpunkten upplever jag det som opassande och otillbörligt att vi har omröstningen i forumet.

My 2 cents

PS. Hur vi gör nästa gång är en helt annan femma, för då har vi ju kommit vidare och kommit iordning på ett helt annat sätt och då är det upp till den sittande ledningen/styrelsen att avgöra med medlemmarna i ryggen hur de vill agera med ett röstningsförfarande. DS.
Okänd

Inlägg av Okänd »

En av stötestenarna i slutskedet av DSK, var ju bland annat just ifrågasättandet av att hålla en omröstning i just forumet via en poll, och svårigheten med att kunna redovisa antalet röster på ett klanderfritt sätt utan att resultatet skulle kunna på något sätt ifrågasättas.
Å andra sidan så var läget ett helt annat då, när det skulle hållas en odemokratisk "stängd" omröstning där en enda person beslutade allt.

Allt känns mer öppet och demokratiskt nu, så kanske en omröstning i forumet fungerar trots allt?

Men, jag säger inte emot att IRC är svårt att fuska bort, det har du helt rätt i Bobcat.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

:D

Till Bobcat och DimensionX för inlägg #26 & 27.

Helt OK för min del iofs om irc. Men betänk att vi har forummedlemmar som inte kan, vill, ta sig in där.
Jag hade stora problem initialt att få till stånd min irc-koppling. Senast hade fönsterbåge det, minns ni?
Varför knyta sig till ett forum dit inte medlemmar tar sig?

Om det tidigare röstningsförfarandet vid tiden för DSK så tycker jag nog att det mesta framgår av inlägg #27.
Den förra ledningen detaljstyrde in i minsta detalj, lämnade inga alternativa lösningar och presenterade sina
kandidater. Det var väl tillräckligt skäl för alla frihetstörstande att säga ifrån?

Idag har vi bara två möjliga kandidater att rösta på om vi skall följa Jonos förutsättningar inför ett val. Det är ju
de två som valt att presentera sig och då i synnerhet inne på forumet. De har tagit sitt beslut och framträtt
offentligt. Alla andra hade samma möjligheter. Detta är den enormt stora skillnaden idag, jämfört med vad som var
den förra gången.

Fortfarande känns det som om ett förslag med PM till moderatorgruppen och eventuellt även en uppföljning
på irc-kanalen skulle kunna vara en god lösning. I vart fall i mitt tycke.

Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Vem vet vad som försigår just nu....... 8)

Jag noterar att:

- Jono inte verkar vilja svara !

- Försigår det något i kulisserna...!  Andra som förhandlar med Jono i ett fult spel ?

- Läser man Ubuntu Community maillistor så nog pågår det saker....

- Canonical starka önskan att få en mer professionell drivning av Ubuntu.

Eller har Jono enbart haft fullt upp..... ???
Okänd

Inlägg av Okänd »

Läser man Ubuntu Community maillistor så nog pågår det saker....
Kan du berätta mer plun ?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Little John skrev:
Läser man Ubuntu Community maillistor så nog pågår det saker....
Kan du berätta mer plun ?
Vi tar väl den här länken för 3:e eller fjärde gången  ;)

https://lists.ubuntu.com/archives/loco- ... 01196.html

Matthew Nuzum jobbar då åt Canonical, likaså Jono.

Läser man den här noggrant så kan man "lukta" sig till vad Canonical vill just nu.

Man ser ju världen över hur många communitys hamnar i en massa "divideringar"  kring
småsaker.. isf att ta sig samman och fokusera på det som är viktigt.

;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Skulle man kunna få adressen till Jono?

Vi kanske kan hjälpas åt med att skicka ett mail till honom? Någon av oss måste ju få svar tycker jag.
Okänd

Inlägg av Okänd »

DimensionX skrev: Skulle man kunna få adressen till Jono?

Vi kanske kan hjälpas åt med att skicka ett mail till honom? Någon av oss måste ju få svar tycker jag.
Jono har redan påpekat att han inte tycker om att bli "mailbombad" från Sverige.

Det finns andra viktigare saker att vi tar oss samman med och kanske visar att
communityn i Sverige klarar prövningar.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jo, jag säger inte emot!

Men säg bara till om ni vill att jag också skall skicka ett mail till Jono, jag brukar (utan att skräppa) vara ganska bra på att sätta ihop mail, och tror att jag kan ha en svag aning om vad som orsakat Jonos uteblivna svar.

Men jag kan ju förstås ha uppåt väggarna fel också.

Men troligen så är det ingen fara på taket, han har nog bara varit upptagen.

:)
Okänd

Inlägg av Okänd »

DimensionX skrev:
jag kan ha en svag aning om vad som orsakat Jonos uteblivna svar.

Men jag kan ju förstås ha uppåt väggarna fel också.
Jo jag har också en "svag aning om detta".... 8)

Hursomhelst så förelsår jag att vi fokuserar på de här 3 sakerna, glöm Jantelagen !

- Little Johns testsite för Drupal.  Hur kan vi skapa förutsättningar för fler människor
att skapa material med den här nya portalen ?

Testa, prova, fundera.... !    Det är då funktioner vi ska fundera över inte loggor osv.. ;)

- Wikin

- Marknadsföringen.

IMHO
;)
Användarvisningsbild
Lempa
Kontakt:

Inlägg av Lempa »

Jag tycker att vi ska avisera den här diskussionen på mailinglistan och överst på forumsidan under "Nyheter" och ge folk lite tid att komma in och läsa vad som sagts och säga vad de själva tycker.
Vi borde även sätta ett datum för ett IRC-möte där en omröstning får avgöra om huruvida vi ska fortsätta med valet utan Jonos hjälp, kanske om en vecka eller nåt?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Lempa skrev: Jag tycker att vi ska avisera den här diskussionen på mailinglistan och överst på forumsidan under "Nyheter" och ge folk lite tid att komma in och läsa vad som sagts och säga vad de själva tycker.
Vi borde även sätta ett datum för ett IRC-möte där en omröstning får avgöra om huruvida vi ska fortsätta med valet utan Jonos hjälp, kanske om en vecka eller nåt?
Jo men.... för att sedan tala klarspråk...... ;)  Jag tycker inte om "hymlande"....

Vi har 2 kandidater, den ena håller en ytterst låg profil angående sina åsikter, den andra är
ytterst diplomatisk samt försiktig med att visa vad han egentligen tycker  :D

Dessa 2 har då "mandat" att fråga Jono angående hur det går eftersom de anmält sitt intresse.

Med all sannolikhet, jag är nästan säker på det,  finns det sedan en annan gruppering som jobbat i det
tysta med en lösning.

Visst kan vi "ta saken i egna händer" och köra på men det är förmodligen ingen bra lösning.

Viktigast är att visa att vi vill någonting isf att fastna i långa trådar/IRC möten som inte leder någon vart.

;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

En till liten reflektion som vi kanske bör fundera över...

1. Jono förväntar sig att kandidaterna själva ska prata ihop sig om vem som är bäst lämpad.

2. Att vi kör på och själv väljer och meddelar Jono att valet är gjort.  Bra säger han  8)

Lite klurigt att veta hur han tänker.... ???
Okänd

Inlägg av Okänd »

plun skrev: En till liten reflektion som vi kanske bör fundera över...

1. Jono förväntar sig att kandidaterna själva ska prata ihop sig om vem som är bäst lämpad.

2. Att vi kör på och själv väljer och meddelar Jono att valet är gjort.  Bra säger han  8)

Lite klurigt att veta hur han tänker.... ???
Vi har bara två kandidater. Urban och Bossieman. Bossieman, tror jag, ställde bara upp för att
hjälpa till och att Urban inte skulle står där ensam.
Bossieman tycker jag om och eftersom jag gärna vill att han fortsätter med sina avancerade sidor
och att hjälpa till här, skulla mitt val alltså självklart vara Urban. ( ta inte illa upp Bossieman ! ;) )
Om Urban och Bossieman skulle prata med varann, vore saken klart. Utan krångel.
Och vi kan äntligen ägna oss åt det väsentliga

Sedan är det bara att fråga vem som är emot Urban.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"