Jag är en glad n00b som äntligen lämnat Windows bakom mig för att ta mig an Ubuntu! Hittils har allting gått rätt smärtfritt med trådlöst nätverk, blåtand, grafikkort mm (kör på laptop). Nu har jag dock stött på patrull när det kommer till skrivaren. Har en Canon LBP2900 laserskrivare som inte finns med i listan över drivisar. Har följt några tutorials och hittat en ppd samt någon Canon daemon som blev installerad också. Allting verkade frid och fröjd men den hakar sig vid "Printing" (laptopen hänger sig inte) och inte ett tecken på liv finns från skrivaren. Nu undrar jag om det kanske är USB-kopplingen som bråkar. I skrivaregenskaperna kan man välja (på lokal skrivare) LPT#1 samt nån Parallell (Canon) Parallell (Epson). Då kommer mina frågor:
Vad är dessa?
Och vad klassas min USB som?
Ska jag använda lokal skrivare? (Behöver bara koppla EN dator till den) Eller nätverkskrivare med adressen till usb på nå vänster? (såg nåt liknande i en tutorial)
Om jag ska hitta hårdvaruadresser/sånt som styr USB, var gör jag det?
Ja, lite lama frågor säkert, men man har varit Windowsanvändare alldeles för länge...