N00b-frågor om USB och skrivare...

StarMan

N00b-frågor om USB och skrivare...

Inlägg av StarMan »

Tjena alla sköna Ubuntister!

Jag är en glad n00b som äntligen lämnat Windows bakom mig för att ta mig an Ubuntu! Hittils har allting gått rätt smärtfritt med trådlöst nätverk, blåtand, grafikkort mm (kör på laptop). Nu har jag dock stött på patrull när det kommer till skrivaren. Har en Canon LBP2900 laserskrivare som inte finns med i listan över drivisar. Har följt några tutorials och hittat en ppd samt någon Canon daemon som blev installerad också. Allting verkade frid och fröjd men den hakar sig vid "Printing" (laptopen hänger sig inte) och inte ett tecken på liv finns från skrivaren. Nu undrar jag om det kanske är USB-kopplingen som bråkar. I skrivaregenskaperna kan man välja (på lokal skrivare) LPT#1 samt nån Parallell (Canon) Parallell (Epson). Då kommer mina frågor:
Vad är dessa?
Och vad klassas min USB som?
Ska jag använda lokal skrivare? (Behöver bara koppla EN dator till den) Eller nätverkskrivare med adressen till usb på nå vänster? (såg nåt liknande i en tutorial)
Om jag ska hitta hårdvaruadresser/sånt som styr USB, var gör jag det?

Ja, lite lama frågor säkert, men man har varit Windowsanvändare alldeles för länge... :(
Terminalhaxxor is tha shitniz!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: N00b-frågor om USB och skrivare...

Inlägg av johanre »

Det borde gå att få igång din skrivare. Denna info - http://openprinting.org/show_printer.cg ... n-LBP-2900 - antyder åtminstone det. Ser du några fel i /var/log/cups/error_log ?
StarMan skrev: I skrivaregenskaperna kan man välja (på lokal skrivare) LPT#1 samt nån Parallell (Canon) Parallell (Epson). Då kommer mina frågor:
Vad är dessa?
Och vad klassas min USB som?
Ska jag använda lokal skrivare? (Behöver bara koppla EN dator till den) Eller nätverkskrivare med adressen till usb på nå vänster? (såg nåt liknande i en tutorial)
Om jag ska hitta hårdvaruadresser/sånt som styr USB, var gör jag det?

Ja, lite lama frågor säkert, men man har varit Windowsanvändare alldeles för länge... :(
1) Parallellport är en äldre typ av gränssnitt som man knappt använder sig av idag.
2) Du borde få valet att ansluta din skrivare via USB - redan där är det alltså knas.
3) Lokal skrivare
4) Via kommandorad: lsusb. Men du kan även se dina hårdvaruenheter via GUI. På min engelska Ubuntu installation - som jag kör just nu - är menyvägen System - Administration - Device Manager
StarMan

Inlägg av StarMan »

Tack!! Då var det som jag antog, att något var skevt redan vid uppkopplingen. Har följt tutorialen tidigare som finns på sidan du postade, men dessvärre även detta utan lycka. Det var den som skapade någon printer daemon om jag inte minns fel. Provade lsusb nyss och såg till min förvåning att skrivaren inte fanns med. Den klassiska "kontakten ur och i"-booten tog hand om detta och vips fanns den med samt valet #usb1 Canon LBP2900 i egenskaper för skrivaren. Yee Haaw tänkte jag men resultatet blev dessvärre ändå detsamma... "Printing 1 jobs" inget mer. :(
Kollade logfilen du tipsade om och i den står det:
E [21/Mar/2007:11:20:47 +0100] cupsdAuthorize: Local authentication certificate not found!
Får även en
E [21/Mar/2007:11:44:44 +0100] [Job 25] No %%BoundingBox: comment in header!

När Ubuntu hittar skrivaren och man väljer att köra in den som "detected printer" läggs den in som nätverkskrivare CUPS Printer (IPP) på URl:usb://Canon/LBP2900
:'(
Any ideas?
Senast redigerad av 1 StarMan, redigerad totalt 21 gånger.
Terminalhaxxor is tha shitniz!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Har tyvärr inga fler bra svar. Tittar man dessutom i forumet för openprinting.org så är det flera som har haft samma problem som du - men tyvärr inga lösningsförslag.... http://forums.freestandards.org/read.php?25,841

Men det finns en sida på franska om denna skrivare + ubuntu: http://doc.ubuntu-fr.org/materiel/impri ... n_lbp_2900 . Eventuellt så  kan du få ordning på det genom att följa instruktionerna därifrån. Min skolfranska är sedan länge glömd men jag & eventuellt andra här i forumet kan möjligen leda dig rätt om du stöter på patrull.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"