menurad försvunnen

hellstrom

menurad försvunnen

Inlägg av hellstrom »

min menyrad längt upp har försvunnit, vet inte hur, den kommer inte upp när jag startade datorn. hur får man tillbaka den? Kör xbuntu gnome.
Användarvisningsbild
Buggen
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

SV: menurad försvunnen

Inlägg av Buggen »

Tjena, hände mig oxå för ett tag sen.. kanske en bug  ::)
Dock kör jag Xfce som följde med Xubuntu.

Jag löste det genom att högerklicka på panelen
och välja "add new item"
(kör engelsk version, vet ej vad som står på svensk)
sen längst ner finns "Xfce menu"

Kanske går i gnome oxå.  :)
linux: amd 3800+, 2048mb ddr2, geforce 9500gt 512mb
windowz: intel c2d e8400, 2048mb ddr2, radeon hd3870 512mb
hellstrom

Inlägg av hellstrom »

uttryckte mig fel förut, för det är inte bara menyn som försvunnit utan hela panelen, så det du buggen skriver går inte att göra
Senast redigerad av 1 hellstrom, redigerad totalt 18 gånger.
hellstrom

Inlägg av hellstrom »

ingen som har något förslag på vad jag ska göra för att få tillbaka min panel, den som är högst upp?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Har du försökt att starta i felsäkert läge ?
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Går det inte att trycka Alt-F2 och köra gnome-panel? Jag kan inte Gnome, tyvärr. :(

I Xfce räcker det att högerklicka på skrivbordet, välja Inställningar -> Panel och där hittar man det man behöver (har jag för mig).
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
hellstrom

Inlägg av hellstrom »

måste gå att få fram den i gui, hur får man gång felsäkert läge? hittar panel inställningar på ett ställe och det är settings->setting manager. men när jag trycker på panel- knappen händer det inget. Kan det inte vara så att av misstag har jag uninstallerat panelen och därför inte kan få igång? kanske är något jag ska installera.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Kanske, testa att starta Synaptic och installera gnome-panel (Synaptic startar du med Alt-F2 och skriver gksudo synaptic).

Annars kan du starta en terminal (Alt-F2 och skriv xterm eller namnet på din favorit-terminal) och skriva gnome- och trycka på TAB två gånger för att se vilka alternativ du har (gnome-panel borde finnas som alternativ om du har det installerat).

Om du ändå tänkt köra Gnome istället för Xfce så kanske du lika gärna kan slänga in hela metapaketet ubuntu-desktop med hjälp av Synaptic. Då lär det garanterat gå vägen (dock får du en hel del nytt eftersom du kört Xubuntu innan, om jag förstått det rätt?). Finns guider till hur du "rensar" din installation om du har t.ex. både xubuntu-desktop och kubuntu-desktop men bara vill ha den ena, kolla in: http://www.psychocats.net/ubuntu/puregnome.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
hellstrom

Inlägg av hellstrom »

tack alla har nu fått igång den.

hade installerat gnome-panel. körde den i en appliction launcher. men det funkade inte, körde jag den i terminalen så gick det bra. hoppas bara att den lever nästa gång jag startar datorn.
tack för hjälpen

en lite följdfråga, har installerat massor med onödiga saker nu när jag höll på med det här, finns det någon stanns där man kan se vilka program man har installerat, vart hamnar program man installerat?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"