Staffan Mattsson heter jag, och är ny på forumet fast inte på Ubuntu egentligen. Jag registrerade mig här bara för att fråga en sak som jag grunnat på länge. Vad jag förstått så tjänar Canoncial pengar på att ha en liten Amazonflik i någon browser samt undervisning i systemet.
Är det någon som vet om de går med vinst? För om inte är det ganska allvarligt, då Linux enligt min mening blev användbart först då Ubuntu kom...
Fråga två är lite av samma stil... eftersom jag gillar Elementary OS och Linux mint bättre än Ubuntu så vill jag ju såklart använda dem, men jag lyckas inte skaka av mig känslan av att Canoncial har gjort allt jobb, och att någon annan bara lägger på ett coolt skal. Canoncial får väl dessutom inte intäckterna från Amazon på tex elementary OS? Med vilket samvete kan man använda Ubuntubaserade desktops egentligen ?

jag vill ju att det skall gå bra för Canoncial även om jag inte använder just deras produkt.
PS vill påpeka att även jag använder Vivaldi browser. Önskar det fanns en version speciellt till elementary.