Hjälp med installation

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Bigrat
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Hjälp med installation

Inlägg av Bigrat »

Hej Jag behöver lite hjälp med att installera ubuntu
Jag är helt ny på detta men har tröttnat på windows och känner att jag vill utforska en ny miljö. Minna problem är att jag har en m2 ssd och Nvidia sli, logitech g933 och racer tartarus crroma.
samt spelar Diablo3 kan jag få dessa saker att funka så skulle jag bli väldigt glad Nästa fråga är finns det någon runt Borås som skulle kunna ge irl hjälp mot ersättning eller styra mig via telefon och något remot program.

Mvh Ronny
Användarvisningsbild
eson57

Re: Hjälp med installation

Inlägg av eson57 »

Telefon och fjärrstyrning fungerar nog även utanför Borås-området. ;)
Alltid på kanelen!
Bigrat

Inlägg av Bigrat »

Jo det tror jag med formulerade mig lite dumt sorry.
Men finns det någon som kan hjälpa mig på något vis så skulle jag bli väldigt tacksam och ersättning utlovas ingen jobbar gratis :)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Vad du förmodligen bör börja med är att installera Ubuntu vid sidan av din Windows-installation, så att du när du startar datorn kan välja vilket av operativsystemen du vill starta upp. Det finns massor av beskrivningar av hur man gör det. Detta är ett exempel jag hittade vid en enkel googling, och som verkar vara pedagogisk:

https://www.lifewire.com/ultimate-windo ... de-2200654

Så ett sätt är att du börjar studera och följa den guiden, och frågar här om sådant du inte förstår eller är osäker på. Det finns flera forummedlemmar som är beredda att ge dig ett handtag på det sättet gratis. :)
Bigrat

Inlägg av Bigrat »

Hej och tack för svaren.
Installationen är inga problem det har jag sysslat med flera gånger tidigare dessutom har jag en extra m2 ssd för ändamålet utan att få allt att fungera i linuxmiljön Då jag är så Windows skadad :) ett annat problem är att jag har dyslexi vilket blir ett stort problem när jag skall läsa mig till info mm.
Övrigt så är minna data kunskaper hyfsade då ja fick min första dator 1984 en sinclair zx81 och har sedan dess ägnat en större del av mitt liv till datorer jobbat som dada/nätverks tekniker i många år. så installation uppsättning av remot preogram inga problem men jag behöver lite stöd för att få det att fungera bra har försökt tidigare utan att lyckas och hoppas nu att utväcklingen inom Ubunto har kommit i kapp.
Tacksam för hjälp
Mvh Ronny
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Jag kände mig tvungen att kolla om diablo 3 fungerar under linux. Det ser ut som många har lyckats med det.
Även hårdvaran ser ut att kunna fungera under linux, https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... 09ZG4TAOwx
Bigrat

Inlägg av Bigrat »

Nu har jag installerat ubuntu och hur fixar jag sli ?
när jag försöker att ändra i xorg.conf så får jag bara medelandet att jag saknar behörighet.
Bigrat

Inlägg av Bigrat »

Fins det ingen jag kan ringa eller något så jag kan komma i gång. hade jag haft något hår kvar så hade jag slitit av det. får bara medelanden hittar inte filvägen mm går inte att installera eller jöra något jag sitter fast snälla hjälp eller skall man vara nöjd med att jag kan surfa :)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Bigrat skrev: . . . när jag försöker att ändra i xorg.conf så får jag bara medelandet att jag saknar behörighet.
Hej du. Det är inte mycket som jag kan bidraga med för att hjälpa dig tillrätta. Utom detta med behörigheten, kanske.

Starta terminalen och i den, börja med kommandot " sudo su ".
Tyck enterknappen.

Du får ange ditt lösenord sedan.
Observera att du inte får någon kvittens på inmatade positioner i terminalen. Så var noga med att du skriver rätt. Tryck därefter på " enterknappen ".

Nu har du behörigheten som krävs.

Lycka till! /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"