Jag tog en titt på StarOffice, grunden till OpenOffice.org, och sedermera LibreOffice. På
http://www.staroffice.com/ kan StarOffice 6 (2002) och 7 (2004) hämtas gratis.
Dessa hämtades och installerades i Windows 10 (1703) 64-bit. Det gick utan problem. Fick manuellt köra dem som administratör. Programmen är ju äldre än Vista och UAC.
Alltnog, det jag ville skriva om är att StarOffice 7 (men inte 6) har en dold funktion som slog mig vid häpnad. Jag öppnade Writer, valde typsnittet Constantia, och skrev text, bl.a.
StarOffice. Det överraskande är att ffi-sekvensen omvandlades till en ligatur. Bytte typsnitt till Vollkorn, för att se om kontextuella varianttecken stöddes. Jo, för ä och ö används en smalare variant av f.
Constantia och Vollkorn är välgjorda OpenType-typsnitt. För ovan nämnda funktioner används OpenType-tabeller. Linux-versionen av LibreOffice fick (passivt, som i StarOffice 7) stöd för OpenType-funktioner med version 4.1, som använder HarfBuzz. Windows-versionen fick vänta till 5.3. Nu stöder LibreOffice för alla system OpenType både aktivt och passivt.
Bifogat en PDF-export från StarOffice Writer 7. (StarOffice 7/OpenOffice.org 1.1 var den första versionen med PDF-export.)