johanre skrev:Firefox använder just nu 776MB RAM på min dator. Jag tror inte det handlar om att det tar lite tid, jag tror helt enkelt att du har alldeles för klent med hårdvara för att dra runt en sådan applikation - utöver att OS:et också behöver lite resurser.
Verkar troligt, fast just nu (med endast en flik öppen) använder firefox 249 MB på min maskin, och jag har ett flertal tillägg igång.
Edit: Hårdvarurekommendationen är 512 MB för OSX och Windows men saknas av någon anledning för Linux.
Senast redigerad av 1 eson57, redigerad totalt 9 gånger.
Osprey: Har inte testat det. Ska titta på det. Har inte tid ikväll, det får bli i morgon. Återkommer
Johanre: Jo, det är inte idealt. FF tycks vara en ytterst "tung" webbläsare. Dock, det fungerade när jag körde från skivan och då var inget installerat. Då måste både OS och allt annat läsas in och hållas i minnet hela tiden. Begriper inte det här...
johanre skrev:Firefox använder just nu 776MB RAM på min dator. Jag tror inte det handlar om att det tar lite tid, jag tror helt enkelt att du har alldeles för klent med hårdvara för att dra runt en sådan applikation - utöver att OS:et också behöver lite resurser.
Detta "borde" inte vara några problem eftersom det virtuella minnet är betydligt större än det fysiska. Däremot är det väldigt viktigt att man har en ordentligt tilltagen swap-fil när man har så litet minne.
Visserligen kan ett sådant förhållande leda till att vissa funktioner får timeout på grund av den långsamma åtkomsten när en stor del av processerna ligger på disk, men det verkar inte som om så är fallet här...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver... http://www.enargo.com/it/ OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Osprey skrev:Detta "borde" inte vara några problem eftersom det virtuella minnet är betydligt större än det fysiska. Däremot är det väldigt viktigt att man har en ordentligt tilltagen swap-fil när man har så litet minne.
Visserligen kan ett sådant förhållande leda till att vissa funktioner får timeout på grund av den långsamma åtkomsten när en stor del av processerna ligger på disk, men det verkar inte som om så är fallet här...
Även om jag *generellt* sett kan hålla med dig, så vet jag inte om det går att tillämpa på Städarns problem. Vi har ju inte frågat Städarn hur stor swappen på burken är?
Jag får:
"mv: kan inte ta status på "etc/X11/xorg.conf": Filen eller katalogen finns inte".
Du missade ett "/" i början på "/etc/X11/xorg.conf".
Städarn skrev:johanre: jag tror du menar "växlingsutrymmet". 535MiB.
Ja, det stämmer. Då har du ~500MiB RAM + ~500MiB swap / växlingsutrymme. Vilket i min mening är aningen klent. Men vi har alla olika mått på vad som är tillräckligt för att man skall vara nöjd. Jag hade personligen inte utsatt mig själv för den ... "smärtan".
Från det ena till det andra... får du verkligen inte upp Systeminformation när du skriver det i menyns sökfält?
2017-05-08_21-41-05.png
Jag testade förresten detta tips. Men nä, det gick inget bättre. FF startar inte ens utan presenterar bara en "krasch ruta". Tycker också att min meny (bild) ser annorlunda ut mot som din. Min är mer "windows" om vi säger så (vit och längst ner). Nej, ingen systeminformation.
Nu tager detta projekt en paus till helgen. Då ska jag montera en "ny" DVD-enhet och testa en ny installation.
Städarn skrev:Tycker också att min meny (bild) ser annorlunda ut mot som din. Min är mer "windows" om vi säger så (vit och längst ner).
Jag kör ett skrivbordstema som gör menyn blågrå bland annat.
Nej, ingen systeminformation.
Vilken Mint-version är det du installerat, kan det vara xfce? Systeminformation är ett standardprogram och finns under kategorin Inställningar i Cinnamon. I xfce finns den inte.
Har du provat någon annan webbläsare? T.ex. Chromium?
Jag lovade ju att återkomma. Detta sker nu men jag måste meddela att det "gick troll" i projektet.
Hade ju fått låna ett par DVD enheter av en kollega (ingen skugga faller över honom, han garanterade inte att sakerna skulle fungera) men av någon anledning så ville de inte läsa alls. Jo, den gamla DVD-romen läste skivan EN gång och det tog väl cirkus 15 minuter. När jag skulle starta installationen så totalvägrade den. Höll på i över en timme och bytte optiska drev hit och dit men det fungerade inte. Gav upp innan jag blev helt vansinnig och skickade över ett meddelande till kollegan att jag behöver lite hjälp. Vi får se hur det går och när han får tid.