Mark Shuttleworth om Ubuntus väg framåt
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Mark Shuttleworth om Ubuntus väg framåt
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Mark Shuttleworth om Ubuntus väg framåt
Hoppsan! Det var ganska omvälvande nyheter.
Min tolkning av hårdsatsningen på "snaps" var att det var ett sätt att göra Unity8 attraktiv. Så var det tydligen inte.
Undrar vad han egentligen menar. Överge Unity7 och göra Ubuntu GNOME till huvudalternativet? Just nu, och i brist på mer information, tror jag han med "GNOME" menar Unity7.Mark Shuttleworth skrev:We will shift our default Ubuntu desktop back to GNOME for Ubuntu 18.04 LTS.
Min tolkning av hårdsatsningen på "snaps" var att det var ett sätt att göra Unity8 attraktiv. Så var det tydligen inte.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Ja, det var omvälvande.
Då, när unity väl kom, då kände jag inget för det. Trivdes inte, med det.
Jag sökte mig till andra distar under ett par år. Ingen av de nya gav mig
det jag saknade från ubuntu.
Så jag tog mig bitvis tillbaks till ubuntu med unity och började underhand
att begripa mer och mer av det. Med tiden började jag att uppskatta det,
rent av. Nu skulle jag inte vilja vara det förutan. Nu ser jag bara fördelar
med unity.
Ja, ja, det återstår att se hur det kommer att bli.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Äntligen! Shuttleworth har insett att mir inte var rätt väg att gå. Får se hur lång tid det tar innan det initiativet läggs ner 

- mcNisse
Det var snabbt, ars bekräftade mina misstankar.mcNisse skrev:Äntligen! Shuttleworth har insett att mir inte var rätt väg att gå. Får se hur lång tid det tar innan det initiativet läggs ner
https://arstechnica.com/information-tec ... next-year/
Tragisk att efter så många år av slit så sker det här? Visst det är lätt att vara efterklok, men herregud vad fel man hade om allt det här. Ironiska är att jag gillar Unity 7. Tills de fick saker och ting mer stabilt så har mina känslor för Unity 7 bara vuxit. Inte samma erfarenhet av Gnome Shell för vara ärlig. Så mycket tid lades på Mir, Unity 8, Unity 7, paddor och mobiler för sedan sluta upp i EO. Vad händer nu med Snap? Samma öde?
Ubuntu dissade upstart för systemd. Ubuntu har dålig vana gå sin väg för sedan göra u-sväng. De borde med facit i hand varit mer lojala uppstream. Arbetat med Gnome Shell och Wayland. Säkert sparat mycket mer pengar, arbetskraft och gjort större nytta allmänt för Linux på skrivbordsfronten.
Nu kommer jag köra Unity 7 på gamla burken tills den stupar. På den nya får vi se om Ubuntu blir vad man kommer köra. Jävlig tråkig nyhet, men innerst inne hade man nästan förväntat sig något sådant. Gör fortfarande ont.
Ubuntu dissade upstart för systemd. Ubuntu har dålig vana gå sin väg för sedan göra u-sväng. De borde med facit i hand varit mer lojala uppstream. Arbetat med Gnome Shell och Wayland. Säkert sparat mycket mer pengar, arbetskraft och gjort större nytta allmänt för Linux på skrivbordsfronten.
Nu kommer jag köra Unity 7 på gamla burken tills den stupar. På den nya får vi se om Ubuntu blir vad man kommer köra. Jävlig tråkig nyhet, men innerst inne hade man nästan förväntat sig något sådant. Gör fortfarande ont.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
- Gunnar Hjalmarsson
Det tror jag inte. Han nämner snaps och Ubuntu Core som ett av områdena man kommer fortsätta investera i. Av en tillfällighet prenumererade jag på en sändlista för snap för några månader sedan, och där är mycket aktivitet, och Mark S. själv verkar djupt engagerad.Kurdistan skrev:Vad händer nu med Snap? Samma öde?
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Blir det GNOME Shell i Ubuntu 17.10? Hoppas att det blir med Wayland från början. Det vore trevligt att bli av med X så snart som möjligt. I Ubuntu GNOME finns Wayland som alternativ sedan 16.04.
Undrar också om/hur GNOME Shell kommer att skruvas så att det blir Ubuntu. Det vore ju pinsamt om man inte kunde skilja Ubuntu från Fedora…
Tydligt är att Canonical inte vill satsa på utveckling av skrivbords-Ubuntu. Det var konvergenstanken som drev fram Unity8, och Ubuntu för telefoner och plattor som ledde till att Mir togs fram.
Ubuntu för kylskåp och andra prylar är en biprodukt av Ubuntu för telefoner, om jag har förstått något rätt.
Undrar också om/hur GNOME Shell kommer att skruvas så att det blir Ubuntu. Det vore ju pinsamt om man inte kunde skilja Ubuntu från Fedora…
Tydligt är att Canonical inte vill satsa på utveckling av skrivbords-Ubuntu. Det var konvergenstanken som drev fram Unity8, och Ubuntu för telefoner och plattor som ledde till att Mir togs fram.
Ubuntu för kylskåp och andra prylar är en biprodukt av Ubuntu för telefoner, om jag har förstått något rätt.
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Sagda förändringar påverkar förstås antalet anställda och vilka uppgifter de anställda har.
Staff and projects shed as Canonical enters biz fitness regime to look trim for investors (®eg)
Staff and projects shed as Canonical enters biz fitness regime to look trim for investors (®eg)
- mcNisse
Fedora kommer redan med wayland för GNOME. Jag tror att och hoppas att ubuntu kan fixa det med... det är ju ett helt år kvar.
Jag hoppas att även andra smaker av ubuntu kommer med wayland och att fedora folket har fixat de värsta buggarna
Jag hoppas att även andra smaker av ubuntu kommer med wayland och att fedora folket har fixat de värsta buggarna

- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Ja, Fedora 25 använder Wayland i första hand, och X i andra hand, om Wayland-kompatibla drivrutiner saknas.
GNOME Shell stöder tillägg, så det skulle väl gå att få GS att se ut och bete sig som Unity utan att skruva sönder koden. Om ändringar görs med hjälp av tillägg, blir det lättare att uppdatera GS.
Kubuntu är på gång med Wayland. Sedan 15.04, och har väl tagit ett steg framåt med varje ny utgåva. I Kubuntu 17.04 används Plasma 5.9. Plasma med Wayland ser inte ut att vara helt stabilt än.
GNOME Shell stöder tillägg, så det skulle väl gå att få GS att se ut och bete sig som Unity utan att skruva sönder koden. Om ändringar görs med hjälp av tillägg, blir det lättare att uppdatera GS.
Kubuntu är på gång med Wayland. Sedan 15.04, och har väl tagit ett steg framåt med varje ny utgåva. I Kubuntu 17.04 används Plasma 5.9. Plasma med Wayland ser inte ut att vara helt stabilt än.
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Mer i denna tråd: https://plus.google.com/+MarkShuttlewor ... LYubpaHUHH
- Gunnar Hjalmarsson
Jaha, det var alltså Ubuntu GNOME som åsyftades. Tror jag skall sluta gissa om Canonicals avsikter...JoWa skrev:Mer i denna tråd: https://plus.google.com/+MarkShuttlewor ... LYubpaHUHH
Ubuntu GNOME har ju fungerat som en officiell 'flavor' under några år, och om jag nu förstår det rätt, kommer Ubuntu GNOME plötsligt att få aktivt stöd av Canonical. Det lär åtminstone göra gänget som har underhållit Ubuntu GNOME som volontärer glada.
Ubuntu GNOME har haft som utgångspunkt att erbjuda en så komplett GNOME-uppsättning som möjligt i Ubuntu-miljön. Jag har startat Ubuntu GNOME då och då, och tycker att det är en elegant skrivbordsmiljö, som har vissa likheter med Unity.
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Det som är en smula oklart för mig är om det kommer att finnas Canonicals Ubuntu (med GNOME Shell) och gemenskapens Ubuntu GNOME, eller om det blir ett Ubuntu. 

- Gunnar Hjalmarsson
Med reservation för min (o)förmåga att gissa rätt, blir det rimligen det senare. De paket som är Ubuntu GNOME specifika - gnome-shell och många andra - finns idag i "universe". De kommer att flyttas till "main", och därmed inkluderas bland de paket som faller under Canonicals åtagande. Samtidigt flyttas de Unity-specifika paketen från "main" till "universe".
Att Canonical tar ett större ansvar utesluter förstås inte fortsatt gemenskapsengagemang.
Med det finns säkert en hel del saker som återstår att reda ut. Själv är jag nyfiken på ett par detaljer där jag har varit aktivt involverad, såsom gästsessionen och språkstödet. Canonicals skrivbordsteam har en del att stå i den närmaste tiden.
Att Canonical tar ett större ansvar utesluter förstås inte fortsatt gemenskapsengagemang.
Med det finns säkert en hel del saker som återstår att reda ut. Själv är jag nyfiken på ett par detaljer där jag har varit aktivt involverad, såsom gästsessionen och språkstödet. Canonicals skrivbordsteam har en del att stå i den närmaste tiden.
-
- Översättare
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Jag är fortfarande så chockad att jag inte kan kommentera och spekulera ännu 

Jag testade Unity några timmar när det kom. Sedan dess har det blivit Xubuntu på alla mina 5 maskiner. Då såg man Canonicals utveckling mot touch screens, samtidigt som jag tyckte det blev alldeles för bloatat. Men okej, desktopmaskiner är på väg ut så....
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
- Gunnar Hjalmarsson
Okej, så hon slutar, och MS tar själv över rodret.
Stämningen verkar inte vara på topp. Häromdagen såg jag på IRC en utvecklare bli irriterad och utbrista: "Folk håller på att få sparken medan vi pratar."
Hoppas plågan blir kort.
Stämningen verkar inte vara på topp. Häromdagen såg jag på IRC en utvecklare bli irriterad och utbrista: "Folk håller på att få sparken medan vi pratar."
Hoppas plågan blir kort.
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Den gången gissade du tydligen rätt: Ubuntu GNOME 17.04 Released and What’s NextGunnar Hjalmarsson skrev:Med reservation för min (o)förmåga att gissa rätt, blir det rimligen det senare.