Hej. Är osäker hur jag skall göra så inget går fel. Är nybörjare. Bäst att fråga först.
Vill lägga in nya Ubuntu 16.10 på en dator där det finns Windows 10, men är rejält osäker vad jag skall välja för installations alternativ när det fönstret visar sig. Jag vill att windows skall finnas kvar, och fungera som vanligt ändå.
I en äldre Ubuntu version har jag för mig man kunde välja att Ubuntu skulle installeras sida vid sida till windows, men något sådant val kan jag inte hitta i Installations förfarandet med den nya Ubuntu versionen.
Ubuntu 16.10+windows 10
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Ubuntu 16.10+windows 10
Hej!
Jag har inte haft Windows på datorn på flera år, så jag borde egentligen avhålla mig från att säga något i den här tråden. Vill ändå peka på ett par saker inledningsvis.
Ubuntu släpper nya versioner två gånger om året, men de flesta versionerna (inklusive 16.10) stöds bara i nio månader med säkerhetsuppdateringar m.m. Den senaste LTS-versionen (Long Term Support) är Ubuntu 16.04, som kommer att få säkerhetsuppdateringar fram till 2021. Så om du inte vet att du sedan vill uppgradera till en nyare version två gånger om året, skulle jag rekommendera att du installerar Ubuntu 16.04 i stället för 16.10.
Jag misstänker att skälet till att alternativet att installera bredvid Windows inte dyker upp är att hela hårddisken upptas av Windows. Du behöver alltså minska en av Windows-partitionerna före installationen för att lämna plats för Ubuntu.
Det finns otaliga guider på nätet om hur man går tillväga. En snabb goggling ledde mig hit:
http://www.everydaylinuxuser.com/2015/1 ... gside.html
Jag föreslår att du försöker att skapa utrymme för Ubuntu på det sätt som föreslås där, och sedan gör ett nytt försök (kanske med 16.04, då).
Jag har inte haft Windows på datorn på flera år, så jag borde egentligen avhålla mig från att säga något i den här tråden. Vill ändå peka på ett par saker inledningsvis.
Ubuntu släpper nya versioner två gånger om året, men de flesta versionerna (inklusive 16.10) stöds bara i nio månader med säkerhetsuppdateringar m.m. Den senaste LTS-versionen (Long Term Support) är Ubuntu 16.04, som kommer att få säkerhetsuppdateringar fram till 2021. Så om du inte vet att du sedan vill uppgradera till en nyare version två gånger om året, skulle jag rekommendera att du installerar Ubuntu 16.04 i stället för 16.10.
Jag misstänker att skälet till att alternativet att installera bredvid Windows inte dyker upp är att hela hårddisken upptas av Windows. Du behöver alltså minska en av Windows-partitionerna före installationen för att lämna plats för Ubuntu.
Det finns otaliga guider på nätet om hur man går tillväga. En snabb goggling ledde mig hit:
http://www.everydaylinuxuser.com/2015/1 ... gside.html
Jag föreslår att du försöker att skapa utrymme för Ubuntu på det sätt som föreslås där, och sedan gör ett nytt försök (kanske med 16.04, då).
Det löste sig. Man kunde inte göra detta när man körde Ubuntu Live utan att ha installerat. När man däremot valde installation direkt kunde man välja "installera vid sidan av windows. Så nu funkar det.
Sedan fick jag ett annat problem.Försökte installera wine. sudo apt-get install wine.
Då får jag detta felmeddelande. Har jag gjort något fel? Eller det kanske beror att jag var för snabb och valde 16.10 istället för 16.04 som du säger är bättre. Nåja nu är det för sent. Det går förmodligen inte nedgradera till 16.04.
sudo] password for reppson:
Läser paketlistor… Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation… Färdig
Paketet wine är ett virtuellt paket som tillhandahålls av:
wine-stable 1.8.5-1ubuntu2
wine-development 1.9.20-1ubuntu2
Du bör uttryckligen ange ett att installera.
E: Paketet "wine" har ingen installationskandidat
reppson@reppson-System-Product-Name:~$
Sedan fick jag ett annat problem.Försökte installera wine. sudo apt-get install wine.
Då får jag detta felmeddelande. Har jag gjort något fel? Eller det kanske beror att jag var för snabb och valde 16.10 istället för 16.04 som du säger är bättre. Nåja nu är det för sent. Det går förmodligen inte nedgradera till 16.04.
sudo] password for reppson:
Läser paketlistor… Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation… Färdig
Paketet wine är ett virtuellt paket som tillhandahålls av:
wine-stable 1.8.5-1ubuntu2
wine-development 1.9.20-1ubuntu2
Du bör uttryckligen ange ett att installera.
E: Paketet "wine" har ingen installationskandidat
reppson@reppson-System-Product-Name:~$
- Gunnar Hjalmarsson
Testa:
sudo apt install wine-stable
(Nej, det går inte att nedgradera. Om du ångrar dig, får du installera 16.04 från början. Jag sade förresten inget om kvaliteten, utan det är mer en praktisk aspekt. Genom att använda annat än LTS-versioner måste man uppgradera två gånger om året.)
sudo apt install wine-stable
(Nej, det går inte att nedgradera. Om du ångrar dig, får du installera 16.04 från början. Jag sade förresten inget om kvaliteten, utan det är mer en praktisk aspekt. Genom att använda annat än LTS-versioner måste man uppgradera två gånger om året.)
Hej. Det löste sig innan jag han se ditt svar. Wine fanns att installera från "Programvara till Ubuntu"
-
Gjorde just den miss, som du lyckades undvika.. Då det stod rensa o lägga enbart Ubuntu i första alternativet, valde jag ju inte i det.
I andra alternativet stod nått om kryptering, men inte att det skulle radera W10, så jag valde det. När installationen var vald, gick den bra, men när färdig var windows borta.
Har visserligen W10 på min andra burk, så det ordnar sig, men finns det nått sätt att få tilbaks Windows efter en sån grej?
Bllir lite sur när man gör ändringar, som gör det svärare att förstå hur man ska göra..
När det stod Installera Ubuntu bredvid Windows, fanns det ju ingen tvekan vilken man skulle välja.. När det alternativet inte syntes, är det lätt att det går fel
I andra alternativet stod nått om kryptering, men inte att det skulle radera W10, så jag valde det. När installationen var vald, gick den bra, men när färdig var windows borta.
Har visserligen W10 på min andra burk, så det ordnar sig, men finns det nått sätt att få tilbaks Windows efter en sån grej?
Bllir lite sur när man gör ändringar, som gör det svärare att förstå hur man ska göra..
När det stod Installera Ubuntu bredvid Windows, fanns det ju ingen tvekan vilken man skulle välja.. När det alternativet inte syntes, är det lätt att det går fel
Visst finns det det. Ladda bara ned en installationsskiva från Microsoft och installera om. Men krymp först, med GParted, partitionen/partitionerna du har för Ubuntu på hårddisken, så att Windows har fritt utrymme där.BjHstad skrev:...men finns det nått sätt att få tilbaks Windows efter en sån grej?
Produktnyckeln för det Windows 10 som var förinstallerat bör finnas i UEFI:t (på moderkortet), och då du har installerat om kan aktiveringen skötas automatiskt.
Förhoppningsvis är ditt Ubuntu lika UEFI-installerat som Windows 10 alltid blir. (Det borde det vara.) I annat fall får du problem med bootmenyn. Du kan kolla det exempelvis genom att se att du får vettig information, inte felmeddelande, som svar på sudo efibootmgr.
Windows placerar sig självt först i EFI:ts bootmeny (som du kommer åt med F12 eller annan tangent beroende på datormärke och modell), men det bör du enkelt kunna fixa (om du inte har kasst UEFI i datorn). Om inställning saknas för det bland datorns EFI-inställningar (/"BIOS"-inställningar), kan du använda kommandot efibootmgr. Se här.
Till sist får du köra sudo update-grub så att Grub kan registrera ditt nya Windows.
Se tråden Återinstallera Windows.