har nyligen gjort en ominstallation där jag bestämde mig för att testa Ubuntu i stället för Xubuntu som har valt de senaste åren.
Vid uppstart av maskinen nu så tar det nästan 2 min från det att jag klickar "enter" vid dualboat sidan, till det lila skrivbordet kommer fram.
att xubuntu är mycket mera lättdriven är ju ingen nyhet, men ska det verkligen skilja så mycket
Tidigare så startade jag upp maskinen med xubuntu på ca 25 sec.
Hittade en tråd om att man kunde trycka F2 under start för att se vad som tar tid.....
men detta gav inget resultat.
Finns det någon log-sida jag kan undersöka för att se vad/om maskinen stannar upp och väntar på ....något?
maskinen "svarar" normal snabbt när den väl är uppstartad, mot vad jag är van vid med Xubuntu.
Ubuntu vs Xubuntu
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Ubuntu vs Xubuntu
För mig tog det knappt 1,5 min när jag mätte nyss, så 2 min är inte extremt. Tror det går att ställa in en del saker för att snabba upp uppstarten, men det har jag aldrig brytt mig om att undersöka.
Låter logiskt. Mer att fylla minnet med, som i och för sig tar lite tid, men som sedan möjliggör snabbare reaktion i vissa lägen.skalman65 skrev:maskinen "svarar" normal snabbt när den väl är uppstartad, mot vad jag är van vid med Xubuntu.
- skalman65
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
jag fortsatte att googla och ramlade över följande kommando:
och fick bland annat dessa rader
insåg när jag kontrollerade i Gparted vad min swap partion hade för UUID
att det miss stämde med vad som var angivet i fstab
Efter att det var åtgärdat så startade maskinen nu på ca 30 sec
Kod: Markera allt
journalctl -b0 --system _COMM=systemd
Kod: Markera allt
feb 17 16:25:33 kontor systemd[1]: dev-disk-by\x2duuid-9aaf77e7\x2d5f15\x2d468f\x2db186\x2dbf169c9a7635.device: Job dev-disk-by\x2duu
feb 17 16:25:33 kontor systemd[1]: Timed out waiting for device dev-disk-by\x2duuid-9aaf77e7\x2d5f15\x2d468f\x2db186\x2dbf169c9a7635.
feb 17 16:25:33 kontor systemd[1]: Dependency failed for /dev/disk/by-uuid/9aaf77e7-5f15-468f-b186-bf169c9a7635.
feb 17 16:25:33 kontor systemd[1]: Dependency failed for Swap.
feb 17 16:25:33 kontor systemd[1]: swap.target: Job swap.target/start failed with result 'dependency'.
att det miss stämde med vad som var angivet i fstab
Mycket intressant. Tjadden hade problem med lång uppstartstid på en av hans Ubuntuinstallationer. En teori om möjlig felkälla var att hans fstab pekade på en icke existerande swap partition. Tyvärr fick vi inget svar i hans tråd om vad det var som orsakade felet, men utifrån din beskrivning och hur du löste det verkar det som att den långa uppstartstiden skulle kunna kopplas till att fstab refererar till en Swap partition som inte existerar.skalman65 skrev:insåg när jag kontrollerade i Gparted vad min swap partion hade för UUID att det miss stämde med vad som var angivet i fstab
Tack för att du delade med dig av hur du löste det.