Slå ihop två Thunderbird klienter
- skalman65
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Slå ihop två Thunderbird klienter
skall "slå ihop" två datorer där jag har Thunderbird på bägge med olika mail adresser.
Att flytta "mailmappen" med mail och alla inställningar från en dator till en annan har jag gjort ett antal ggr (så även denna gång) men kan jag lägga till mappen från dator nummer två på något sätt.
Så att jag får med mig alla mail framför allt.
Att flytta "mailmappen" med mail och alla inställningar från en dator till en annan har jag gjort ett antal ggr (så även denna gång) men kan jag lägga till mappen från dator nummer två på något sätt.
Så att jag får med mig alla mail framför allt.
Re: Slå ihop två Thunderbird klienter
I din profilmapp (/home/<användare>/.thunderbird/<profilkod>.default) finns själva e-postmapparna (ImapMail, Mail). I någon av dessa mappar finns de kontomappar/-filer du skall flytta till nya datorn. E-postontot måste naturligtvis konfigureras i Thunderbird också.
Alltid på kanelen!
- skalman65
Så långt är jag med, den har jag då flyttat från dator nummer 1 utan problem, men kan jag då göra samma sak med dator nummer två, och därefter kunna importera mail och inställningar till Thunderbird?eson57 skrev:I din profilmapp (/home/<användare>/.thunderbird/<profilkod>.default) finns själva e-postmapparna
Du kan inte flytta hela mappen "<profilkod>.default", utan bara innehållet i ImapMail/Mail. Inställningarna för det extra kontot får du göra manuellt.
Alltid på kanelen!
- skalman65
ok då är jag med.
Tack eson57

Tack eson57
Jag förslår att du skapar det extra kontot i nya datorn innan du flyttar över mapparna från gamla datorn.
Alltid på kanelen!
- skalman65
Första testet gick utan problem. skapa kontot samt peka på var mailen skall hittas, varpå mailen kopierades in. allt funkade perfekt när sedan Thunderbird startades upp.
Nu var detta en tillfällig maskin under hopslagningen av mina två ordinära maskiner.
så nu blev det "skarp" läge då hopslagningen (med en nyinstallation av op) just gjorts.
Flyttade över profilmappen med alla inställningar etc....
Här vill jag även städa upp kontona som fanns på dator 1, mailen sparades där på flera olika ställen.
dels .thunderbird/...../mail/... samt direkt i /home/användare
min tanke är att samla alla mail i en mapp där varje konto har sin egen undermapp
för första kontot som då har sina mailmappar på /home har jag
skapat mapp samt angett sökvägen i TB och kopierat över mapparna
tele2mail
tele2mail.sbd
tele2mail.msf
När jag startar upp TB så visar TB att det ligger 7 mail i inbox
när jag öppnar mappen försvinner samtliga, och en tidigare version av kontots mail visas.
där jag har endast ett mail.
Finns det någon mera inställning jag måste ta hänsyn till eller är det kanske bättre att skapa nya konton där man anger samtliga inställningar för att sedan lägga över mail mapparna.
Enligt den variant du visade på tidigare
Nu var detta en tillfällig maskin under hopslagningen av mina två ordinära maskiner.
så nu blev det "skarp" läge då hopslagningen (med en nyinstallation av op) just gjorts.
Flyttade över profilmappen med alla inställningar etc....
Här vill jag även städa upp kontona som fanns på dator 1, mailen sparades där på flera olika ställen.
dels .thunderbird/...../mail/... samt direkt i /home/användare
min tanke är att samla alla mail i en mapp där varje konto har sin egen undermapp
för första kontot som då har sina mailmappar på /home har jag
skapat mapp samt angett sökvägen i TB och kopierat över mapparna
tele2mail
tele2mail.sbd
tele2mail.msf
När jag startar upp TB så visar TB att det ligger 7 mail i inbox
när jag öppnar mappen försvinner samtliga, och en tidigare version av kontots mail visas.
där jag har endast ett mail.
Finns det någon mera inställning jag måste ta hänsyn till eller är det kanske bättre att skapa nya konton där man anger samtliga inställningar för att sedan lägga över mail mapparna.
Enligt den variant du visade på tidigare
Det sistnämnda är definitivt det bästa. Minsta möjliga felprocent om du låter programmet sköta placeringen av mappar och och filer.
Alltså... installera Thunderbird, lägg till samtliga konton du vill ha i klienten och till sist, kopiera in alla mejlmappar på rätt plats. Det vill säga, /home/<användare>/.thunderbird/<profilkod>.default/Mail,ImapMail.
Alltså... installera Thunderbird, lägg till samtliga konton du vill ha i klienten och till sist, kopiera in alla mejlmappar på rätt plats. Det vill säga, /home/<användare>/.thunderbird/<profilkod>.default/Mail,ImapMail.
Alltid på kanelen!
- skalman65
sammmanslagningen avslutad !
tog bort hela profilmappen, så jag kunde starta från scratch.
Tog lite tid men vart mycket bättre överskådligt.
dessvärre så försvann ett par mail från en av mapparna
men det ids jag inte forska vidare i..
Tack eson57
Tog lite tid men vart mycket bättre överskådligt.
dessvärre så försvann ett par mail från en av mapparna

men det ids jag inte forska vidare i..
Tack eson57