Geoblocking och Geopeer mm
Geoblocking och Geopeer mm
Jag sitter i Frankrike.
Jag har inte känt mig bekväm med att stjäla film.
Därmed inte sagt att jag inte gjort det.
Hur som helst, jag bestämde mig för Netflix. Med Svensk VPN-tjänst så kunde jag titta på det Svenska utbudet och inte vara tjuv.
Nu har min VPN leverantör blivit geoblockad.
Slut alltså med Netflix. Visserligen finns originalspråket, men bara Franska undertexter och det blir för jobbigt.
Jag har googlat runt och olika teorier florerar.
Alla är överens om att man blockar ip:n.
Kanske dom gör något annat också för att identifiera?
Jag hittade något som heter geokeeper
geopeer.org
Skulle det bli stort, ja så kanske..
Nackdelen är ju att om Herr Nilsson i Skara stänger av sin dator så tappar ju jag min anslutning.
Ide, fråga?
Min son bor i Malmö. Han har fiber och lätt plats för mig också.
Gå genom hans dator?
Hur?
Alternativt en server?
Inte kan väl Netflix upptäcka om ytterligare en dator skulle titta på Netflix
Vad tror ni?
Till saken hör att det inte på något sätt är olagligt att använda en VPN-tjänst.
Jag läste t.o.m. att Eu tittade på om man kunde förbjuda geografiska begränsningar.
Eu är bra på många sätt
Dom har tillräcklig styrka och är inte i händerna på lobbyisterna lika mycket.
Jag har inte känt mig bekväm med att stjäla film.
Därmed inte sagt att jag inte gjort det.
Hur som helst, jag bestämde mig för Netflix. Med Svensk VPN-tjänst så kunde jag titta på det Svenska utbudet och inte vara tjuv.
Nu har min VPN leverantör blivit geoblockad.
Slut alltså med Netflix. Visserligen finns originalspråket, men bara Franska undertexter och det blir för jobbigt.
Jag har googlat runt och olika teorier florerar.
Alla är överens om att man blockar ip:n.
Kanske dom gör något annat också för att identifiera?
Jag hittade något som heter geokeeper
geopeer.org
Skulle det bli stort, ja så kanske..
Nackdelen är ju att om Herr Nilsson i Skara stänger av sin dator så tappar ju jag min anslutning.
Ide, fråga?
Min son bor i Malmö. Han har fiber och lätt plats för mig också.
Gå genom hans dator?
Hur?
Alternativt en server?
Inte kan väl Netflix upptäcka om ytterligare en dator skulle titta på Netflix
Vad tror ni?
Till saken hör att det inte på något sätt är olagligt att använda en VPN-tjänst.
Jag läste t.o.m. att Eu tittade på om man kunde förbjuda geografiska begränsningar.
Eu är bra på många sätt
Dom har tillräcklig styrka och är inte i händerna på lobbyisterna lika mycket.
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Geoblocking och Geopeer mm
Enklast är i så fall om din son kan sätta upp en VPN tjänst i sitt nät (t.ex. mha enUbuntu dator eller en router med VPN tjänst). Då kan du VPN:a dit och fortsätta köra Netflix & t.ex SVT play utan bekymmer.
Det är ytterst tveksamt om Netflix kommer lägga märka till om du - och eventuellt din son - som enskilda personer använder Netflix relativt mycket. Det som skulle börja märkas är om t.ex. många personer samtidigt skulle använde din sons nätverk för att titta på Netflix.
Det är ytterst tveksamt om Netflix kommer lägga märka till om du - och eventuellt din son - som enskilda personer använder Netflix relativt mycket. Det som skulle börja märkas är om t.ex. många personer samtidigt skulle använde din sons nätverk för att titta på Netflix.
Tack Johan
Finns det någon länk där jag kan läsa mera om router med VPN-tjänst?
DEt låter som ett enlkare och billigare alternativ
Finns det någon länk där jag kan läsa mera om router med VPN-tjänst?
DEt låter som ett enlkare och billigare alternativ
Tilläggsfråga.
Han har ju också Netflix.
Kanske kan dom se att 2 olika kunder är inloggade på samma IP?
Ett sätt att undvika det skulle väl vara att han har ett abonnemang som medger strömning från flera enheter?
Om jag då kör på hans och är inloggad samtidigt så är ju inte det annorlunda än om dottern sitter i ett annat rum och tittar på en film och resten av familjen på en annan? Viktigt är nog också att vara svenskansluten innan man går in på Netflix
så att dom inte ser att man är inloggad franskt för att bara någon minut senare bli svensk?
Han har ju också Netflix.
Kanske kan dom se att 2 olika kunder är inloggade på samma IP?
Ett sätt att undvika det skulle väl vara att han har ett abonnemang som medger strömning från flera enheter?
Om jag då kör på hans och är inloggad samtidigt så är ju inte det annorlunda än om dottern sitter i ett annat rum och tittar på en film och resten av familjen på en annan? Viktigt är nog också att vara svenskansluten innan man går in på Netflix
så att dom inte ser att man är inloggad franskt för att bara någon minut senare bli svensk?
- johanre
- Serveradmin
Jo, dom kan se det, men frågan är om de bryr sig. Jag skulle gissa att de inte orkar göra det.
Men; alternativet med att använda ett delat konto kommer fungera utan problem. Precis som ditt exempel med dottern.
Netflix kommer inte se din franska IP så länge du ansluter med VPN *först*, och därefter startar Netflix.
Konfiguration av VPN på routern beror helt på vilken router det är (märke och modell).
Sent from my Redmi 3 using Tapatalk
Men; alternativet med att använda ett delat konto kommer fungera utan problem. Precis som ditt exempel med dottern.
Netflix kommer inte se din franska IP så länge du ansluter med VPN *först*, och därefter startar Netflix.
Konfiguration av VPN på routern beror helt på vilken router det är (märke och modell).
Ok,tack
Då har jag en liten fråga till
Han har fiber men inget fast ip nummer.
Hur ansluter jag då?
Jag kan ju inte ringa och kolla hans nummer varje gång jag vill ansluta?
Korkad fråga?
Alltså i första hand
hur göra med dynamisk ip?
Alternativ
Om han skulle vara uppkopplad hela tiden...
Då ändras väl inte Ip:n ?
Då har jag en liten fråga till
Han har fiber men inget fast ip nummer.
Hur ansluter jag då?
Jag kan ju inte ringa och kolla hans nummer varje gång jag vill ansluta?
Korkad fråga?
Alltså i första hand
hur göra med dynamisk ip?
Alternativ
Om han skulle vara uppkopplad hela tiden...
Då ändras väl inte Ip:n ?
- johanre
- Serveradmin
Det finns gratistjänster a la dyndns.com (som också stöds av många routrar) som ser till att du får ett DNS namn som alltid pekar på din aktuella IP. Därmed kan du alltid ansluta till namnet och veta att du hamnar rätt.
ok.tack för det