Om vi börjar med de lättare frågorna...
joanre skrev:OK. Vad har du för hastighet på ditt bredband?
betalar för upp till 30, så de 20-22 som jag fick på övriga maskiner tyckte jag var helt ok.
Iperf du tipsade om har jag varit och undersökt lite, men måste läsa in mig mer för att förstå vad jag testar.....
johanre skrev:Vad du i så fall mäter är (1) hastigheten från respektive dator i ditt nätverk, till servern i Jakobstad. Men även (2) hur snabbt respektive dator kan hantera det javascript (eller vad det nu är) som gör själva mätningen. Och det kan i så fall ge skillnader beroende på vad som görs i scriptet och huruvida den {nätverks-}långsamma datorn är långsam pga t.ex. långsam CPU.
Det här funderade jag lite över, att det kan ge skillnader pga vilken hårdvara maskinen har är ganska klart,
men den maskinen som har mitt dåliga värde har nästan identisk hårdvara mot en av de bra.
M/B = samma (asus P5gx-x)
Nätverkskort är integrerat på M/B
Det som skiljer är :
Grafikkort: dåliga har ett Nvidia gb kort ------ den bra använder integrerad grafik
CPU dåliga sitter en Intel2,6 gb----------den med bra värde har en 1,6 dual core
Ram här har jag samma minnes mängd men olika fabrikat
Då jag fick ett bra värde när jag startade den dåliga maskinen med Win 7 och test körde den mot Spedtest
Fick jag tanken om det kunde vara drivrutinen till grafikkortet som inte var rätt
så här ser översikten på tilläggs drivrutinerna ut.
När jag öppnade den var 3'dje alternativet aktiverad, efter att jag ändrat så vart maskinen piggare. Men har samma testvärde.
Det jag funderar på (och inte vågat prova

) är alternativet för CPU som är aktiverad på denna maskin, när jag kontrollerade mot den med bra värde så var den inte aktiverad.
Kan det vara så enkelt att det är detta som krånglar...?
eller ska jag aktivera någon av de övriga drivritinerna för GPU