Hade version 16.04 och kände att tiden var mogen att uppgradera till 16:10 genom en uppdatering. Under processen kom ett meddelande upp i början av fasen av "installerar uppgraderingar" att ett systemfel upptäckts och alternativen var "avbryt" och "skicka en felrapport". I detta läge frös uppgraderingsfönstret och datorn. Jag gjorde en omstart men efter inloggning hände inget mer, det blev bara ett tom skärm. Jag beslöt att installera 16:04 igen från en cd och det gick bra, denna version la sig i en egen partition, i en annan låg min kraschade version. Från min nu fungerande version kunde jag nå min home-mapp i den andra partitionen.
Så långt allt väl. Nu hade jag en ny 16.04, en version som inte byggde på uppgraderingar från, jag tror 2011.
Nu fick jag för mig att göra ett nytt försök att från min nya version att uppgradera till 16:10. Då händer exakt samma sak, uppgraderingen fryser i samma skede, med samma felmeddelande. Skillnaden är att jag kan nå nätet och använda mina program. Nu till min fråga. Kan jag via terminalen döda processen och de förändringar som hittills är gjorda så att jag kan/vågar göra en omstart av datorn och landar på min fungerande version av 16.04?
Jag är i princip novis i användning av terminalen, men är bra på att klistra in kommandon