Avbruten uppdatering

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Östen
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Avbruten uppdatering

Inlägg av Östen »

Hade version 16.04 och kände att tiden var mogen att uppgradera till 16:10 genom en uppdatering. Under processen kom ett meddelande upp i början av fasen av "installerar uppgraderingar" att ett systemfel upptäckts och alternativen var "avbryt" och "skicka en felrapport". I detta läge frös uppgraderingsfönstret och datorn. Jag gjorde en omstart men efter inloggning hände inget mer, det blev bara ett tom skärm. Jag beslöt att installera 16:04 igen från en cd och det gick bra, denna version la sig i en egen partition, i en annan låg min kraschade version. Från min nu fungerande version kunde jag nå min home-mapp i den andra partitionen.
Så långt allt väl. Nu hade jag en ny 16.04, en version som inte byggde på uppgraderingar från, jag tror 2011.
Nu fick jag för mig att göra ett nytt försök att från min nya version att uppgradera till 16:10. Då händer exakt samma sak, uppgraderingen fryser i samma skede, med samma felmeddelande. Skillnaden är att jag kan nå nätet och använda mina program. Nu till min fråga. Kan jag via terminalen döda processen och de förändringar som hittills är gjorda så att jag kan/vågar göra en omstart av datorn och landar på min fungerande version av 16.04?
Jag är i princip novis i användning av terminalen, men är bra på att klistra in kommandon ;)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Avbruten uppdatering

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Känner inte till att det finns något sådant kommando. En uppgradering till en ny release består av flera steg. Hur långt kom du?

Något som händer i början är att filen /etc/apt/sources.list redigeras varvid alla förekomster av xenial byts ut mot yakkety. Du kan ju alltid kolla om det hann genomföras. Fast jag vet egentligen inte vart jag vill komma med den funderingen. Tvivlar på att någon här vågar garantera att din 16.04 är intakt efter uppgraderingsförsöket.

Att en version av 16.04 som bygger på många tidigare release-uppgraderingar misslyckas är en sak, men det är mystiskt att samma fel uppträder på en färsk installation.

Hur gick du egentligen tillväga? Använde du update-manager? Såg du till att du hade en fullt uppdaterad 16.04 innan du påbörjade release-uppgraderingen?
Östen

Inlägg av Östen »

Har provat ikväll och det har hänt en del med min 16.04, tror att installationen hade gått för långt.
Jag använde en installationsskiva som följde med tidningen LINUX FORMAT juni -16.
Jag loggar ut ikväll och försöker ladda ner en uppdaterad version till en cd på annan dator i morgon.
Det är nog första gången jag har stött på rejäla problem ism en ny version. ???
Östen

Inlägg av Östen »

Laddade ner 16.04 från ubuntu-se.org till mappen hämtningar. Vill sedan ha filen på en cd men vet inte hur man gör. Länkarna från instruktionen från nerladdningssidan fungerar inte!

"Observera att filerna är s.k. iso-filer, vilket är en avbildning av en cd i en fil. Det behövs mjukvara som kan bränna iso-avbildningar till cd, det räcker alltså inte att direkt bränna isofilen som en enstaka fil. Läs här om hur du bränner iso-filer.
Följ sedan installationsanvisningarna för den variant du har valt. I forumet kan du få mer hjälp med att installera Ubuntu."

Länkarna i texten leder till en sida med denna information:
"Sidan saknas
404 - Sidan saknas
Du har angivit en adress som inte finns."
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Östen skrev:Laddade ner 16.04 från ubuntu-se.org till mappen hämtningar. Vill sedan ha filen på en cd men vet inte hur man gör. Länkarna från instruktionen från nerladdningssidan fungerar inte!
Det borde förstås korrigeras.

CD räcker inte nu för tiden; du behöver en DVD-skiva eller en USB-pinne.
Östen

Inlägg av Östen »

.....eller en extern hårddisk!
Med den kunde jag göra en nyinstallation och rensade bort allt jag hade tidigare och nu verkar det fungera! ;D
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Det borde förstås korrigeras.

Fixat.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

johanre skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Det borde förstås korrigeras.

Fixat.
Ser inte att det är fixat. Adresserna https://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Branna_iso-filer och https://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation behöver ändras till något annat.
Östen

Inlägg av Östen »

Arghhh...det blev tydligen för bra! :P
Efter nyinstallationen kompletterade jag med de uppdateringar som fanns tillgängliga och då fungerar inte programmet "Programvara för Ubuntu". Det startar men kraschar direkt. Visar sig att exakt samma sak händer med en äldre dator som fick 16.04 i 32-bitarsversionen (jag har 64 bitar på min egen arbetsdator).
Hur kommer jag runt detta?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Det skall fungera om alla paket är uppdaterade. Öppna ett terminalfönster och kör:

sudo apt update
sudo apt full-upgrade

för att säkerställa att så är fallet.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
johanre skrev:Fixat.
Ser inte att det är fixat. Adresserna https://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Branna_iso-filer och https://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation behöver ändras till något annat.
OK, jag tittade inte ens på länkarna tidigare, jag fixade endast texten med syftningen på DVD istället för CD. Jag har fixat även länkarna nu.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

johanre skrev:OK, jag tittade inte ens på länkarna tidigare, jag fixade endast texten med syftningen på DVD istället för CD. Jag har fixat även länkarna nu.
Tack. :)
Östen

Inlägg av Östen »

Jag lyckades via terminal ta hem Synaptic och kunde sedan via detta program uppgradera de paket som behövdes. Nu fungerar det på båda datorerna.
Stort tack Gunnar och Johanre!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Östen skrev:Nu fungerar det på båda datorerna. Stort tack Gunnar och Johanre!
Bra att du löste det.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"