Virussöka Windows disk, Clamtk

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
casper2
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Virussöka Windows disk, Clamtk

Inlägg av casper2 »

Hej alla igen.
Jag har tagit mig an att rensa en dator på virus,
Jag har formaterat disken och installerat win 10 och virus skydd.
Flyttat tillbaka det som skulle sparas.
Men när jag virus söker i Win får jag 0 virus ,med 3 olika program, men när jag kopplar in disken som extern in i min ubuntuburk och söker med Clamtk får jag "1711 möjliga hot"
Användarvisningsbild
eson57

Re: Virussöka Windows disk, Clamtk

Inlägg av eson57 »

Hela Windows kan möjligen betraktas som ett hot, men "1711 möjliga hot" verkar ju inte särskilt trovärdigt. Jag är säker på att du kan bortse ifrån vad Clam säger.
Vill du göra en "riktig" virusskanning av Windows-disken, skall du boota datorn på en live-CD/-USB och skanna den offline. Möjligen kan du få ett rättvisande resultat av Clam, genom att skanna disken avmonterad... om det går.
Alltid på kanelen!
Ratatosk

Re: Virussöka Windows disk, Clamtk

Inlägg av Ratatosk »

Att som trådstartaren skanna en Windowsdisk från Ubuntu är alldeles säkert en riktig virusskanning. (Om man däremot gör det i Windows, då är det säkert en god idé att försöka göra det från extern disk.)

Hur många hot som rapporteras av ClamAV beror dock på hur man har ställt in programmet. I synnerhet avråder utvecklarna själva från att man bockar för alternativet att skanna efter "PUA" (Potentially Unwanted Applications). Denna funktion betraktas uppenbarligen fortfarande som experimentell.

Det finns dokumentation för ClamAV hos GitHub, på engelska. I Miscellaneous FAQ finns allmänna tips och info, inklusive ovanstående om PUA.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"