Gammalt foto, några filter i Gimp och lite efterredigeringGunnar Hjalmarsson skrev:P.S. Ganska porträttlik avatar. Ritat den själv?

Gammalt foto, några filter i Gimp och lite efterredigeringGunnar Hjalmarsson skrev:P.S. Ganska porträttlik avatar. Ritat den själv?
Ännu bättre blir det om man klickar på länken i "Läs mer om våra rekommendationer här". Där finns nämligen ingenting om Linux, bara rekommendationer avseende webbläsare på PC och Mac men inget som säger att det bara fungerar på dessa två och drar man den slutsatsen så borde det inte fungera på smartphones och surfplattor. Öppnar för riktiga "dum i huvudet och förstår ingenting..."-dialoger med Swedbank. "Jag klickade på länken men fick inte reda på någonting om hur jag ska bära mig åt ..."serafim skrev:Härligt, tillbaka till forntiden! 2001-2003 hade jag lååånga diskussioner med bl.a. Skandiabanken om att få slippa sådana meddelanden eftersom deras service ju styrs av programvara på banken och inte i mitt OS. Det tog 2 1/2 år innan de böjde sig och ett meddelande liknande ditt försvann och likaså krigade jag om att få slippa "Du använder inte senaste versionen av Internet Explorer" med hänvisning till var man kunde ladda ner denna.Mumintroll skrev:Har jag blivit åsiktsregistrerad? Är det här ytterligare ett steg från bankerna/Microsoft att få mig att ändra operativsystem.
Följande meddelande möter mig när jag skall logga in via dosa på Swedbank: ...
Till slut klickade jag varje gång på länken och skickade svaret: "Det finns ingen version av Internet Explorer till ditt operativsystem" till banken. "Jag följde er rekommendation men fick det här svaret ..., vad ska jag ta mig till? Måste jag byta bank eftersom jag inte kan byta operativsystem?"
På dem och bråka!
Inte många. Gunnar m.fl. trodde sig ju ha hittat en Linuxvänlig bank i Icabanken. Men Icabanken gjorde hastigt och lustigt en U-sväng, 180°.Meerkat skrev:Vad finns det för banker att välja på...
Swedbank är nog bland dem som jävlas allra mest, skulle jag tro. Finansiell ID-tekniks styrelseordförande, Leif Karlsson, kommer från Swedbank, och var, som jag sa ovan, en av de två som var uppe på scen på E-legdagen och jäste av självnöjdhet över Finansiell ID-Tekniks agerande. Swedbank hade totalt fem representanter anmälda på E-legitimationsdagen, fler än någon annan bank. De är också en av de tre största ägarna i Finansiell ID-Teknik (eller åtminstone en av de tre med dubbel representation i styrelsen).Meerkat skrev:...när till och med swedbank ska jävlas?
Ser inte bättre ut här fast allt är autouppdaterat till senaste release. Sånt trams slipper jag om jag loggar in på www.skandiabanken.seRatatosk skrev:Finansiell ID-tekniks styrelseordförande, Leif Karlsson, kommer från Swedbank, och var, som jag sa ovan, en av de två som var uppe på scen på E-legdagen och jäste av självnöjdhet över Finansiell ID-Tekniks agerande.
Jag har kvar danskebank. Efter att de skrotade java lösningen har deras lösning fungerat bra. Man loggar in med en kod dosa och ett lösenord.Gunnar Hjalmarsson skrev: Under en kort tid använde jag Danske Bank, och först hade de någon fånig Java-baserad lösning för att kunna logga in med dosa. Då erbjöd de support för Windows men inte för Linux (åtminstone inte officiellt - jag fick hygglig hjälp ändå). Hursomhelst, lösningen ledde till många problem, vilket de själva insåg, och skrotade den.
Jag får inte detta meddelande. Märkligt.Mumintroll skrev:Har jag blivit åsiktsregistrerad? Är det här ytterligare ett steg från bankerna/Microsoft att få mig att ändra operativsystem.
Följande meddelande möter mig när jag skall logga in via dosa på Swedbank:
De tog snabbt bort det, såg jag i Facebook-gruppen Linux-användares rättighet till fungerande Bank ID.vulfgar skrev:Jag får inte detta meddelande. Märkligt.![]()
Tur det. Förhoppningsvis inser de att vi är en ganska stor grupp som det vore dumt att stöta sej med.Gunnar Hjalmarsson skrev:De tog snabbt bort det, såg jag i Facebook-gruppen Linux-användares rättighet till fungerande Bank ID.vulfgar skrev:Jag får inte detta meddelande. Märkligt.![]()
Hhhmm, har också funderat över det i omgånger. Lite snabbhjälp nu av Google och hittade ett projekt som jobbar åt det hållet : https://www.eid-stork2.eu/ Noterbart är att Sverige på Bank fronten inte är med, dock vekar Skatteverket och Stockholms Universität på något sätt vara lite inblandade i var fall...Mumintroll skrev:Det kommer att bli mycket svårt att närma sig Europa utan öppen standard
Tror det handlar om det senare.beow skrev: https://joinup.ec.europa.eu/software/cefeid/home
Är inte riktigt säker på om den föreslår ett system för e-legitimation eller bara ett system för interoperabilitet av olika system.
Ur ett Linux-perspektiv låter detta lovande.fhede skrev:Det jobbas med en ny lösning,men om det gäller linux återstår att se.
https://www.sunet.se/samarbeten/projekt ... tifiering/
Har inte hört att någon prövat, så det kan inte uteslutas att det fungerar.wartin skrev:Tänkte bara kolla om ni kan avfärda ideen direkt att installera den qemu-andrioden och slänga in firefox googlechrome och bankid ??