Fel vid installation 16.10

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
bubbla
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Fel vid installation 16.10

Inlägg av bubbla »

Har kört ubuntu/debian i ett antal år på sidan av win7/10. Startat via grub.
Nu har det dock strulat till sig. Uppgraderade från 16.04 då strulade grub till sig, (endast ubuntu finns med) iofs inte ovanligt, det brukar alltid gå att lösa med boot-repair. Dock inte nu. Nu "försvinner" grub och win10 går in i nån slags felsäker start, och jag måste återställa startsektorn för att win10 ska gå att starta, vilket raderar grub. Kör jag boot-repair igen blir det samma visa igen.
Nu finns alltså win10 på en disk och ubuntu på den andra, men bara win10 går att starta. Hur fixar jag så grub funkar igen?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Fel vid installation 16.10

Inlägg av Broder Tuck »

Hej.
Jag hoppas på att det hela skall lösa sig för dig och att det kan bli "ordning på torpet". Två länksidor vill jag bidraga med och de kan kanske ge dig ett och annat matnyttigt på vägen.

Ratatosks synpunkter och skrivning i denna tråd är helt enastående och har givit mig mycket, för egen del.
Tack för den, Ratatosk. :kram:

Sedan får du denna länk som kanske fyller ut en del annat, mer övergripande.

Lycka till! /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
bubbla
Kontakt:

Inlägg av bubbla »

Ok, lite över min nivå.

Den första handlar ju om att skapa nya partitioner och installera om Windows?
Jag har ju redan win10 installerat och fungerande så det steget borde jag kunna skippa?

Jag har alltså inte uefi, utan en äldre uppdaterad win-pc med traditionell bios.
Har testat att avaktivera "snabb start" men det hjälpte inte.

Skumt jag har alltså win/Ubuntu på var sin disk, som jag alltid haft, det har funkat tidigare. Installationen av ubuntu gick alltså smärtfritt, som vanligt. Grub startade och funkade, men bara med ubuntu som val. När jag kör boot rapair (som så många ggr tidigare) så verkar den kunna fixa felet (inga felmeddelanden) men vid nästa start syns aldrig grub till, win10 går direkt in i felsäker start och lagar startsektorerna (eller nåt sånt, kommer inte ihåg exakt).
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

Själv har jag aldrig kört Boot-Repair, och en anledning är att jag inte vet exakt vad det programmet gör.

Om du med GRUB kan komma in i ditt Ubuntu då skulle jag nog själv hellre först bara prova att köra
sudo update-grub – om nu Windows saknas i dess meny. Du får då direkt besked i terminalen vilka boot-alternativ som hittas, och om det inkluderar Windows.

Skulle väl också tro att det oftast blir enklast att köra UEFI, med GPT-partitionerade diskar, hela vägen då det handlar om ett dubbelbootande system med nytt Windows och nytt Ubuntu. Fast det förutsätter förstås att datorns fasta programvara är (U)EFI och inte bara BIOS, och är kanske hur som helst inte det mest tilltalande om du har en befintlig BIOS-uppställning som (i övrigt) fungerar.

Vad som kan ha gått fel nu då det tydligen har funkat tidigare har jag inga idéer om. Så här kan det väl kanske trassla om man försöker blanda UEFI- och BIOS-installationer, tror jag, men ditt Windows 10 är väl fortfarande precis lika BIOS-installerat som ditt tidigare Windows 7 var, och ditt Ubuntu fortfarande är, med båda diskarna MBR-partitionerade utan något GPT i sikte?

Något jag dock funderar över, då du nu tydligen har Windows och Ubuntu på skilda diskar, är om du inte helt enkelt bara kan ställa om ditt BIOS (/EFI) att boota från Ubuntudisken, med GRUB i MBR (startsektorn), i stället för Windowsdisken med Windows MBR?

En annan möjlighet kan eventuellt vara att ändra eller lägga till i Windows BCD (Boot Configuration Data) så att det kan lämna över till Ubuntu.
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Hade jag hittat gratisversionen av EasyBCD, skulle jag rekommenderat just den...
(Logga in i fungerande Windows, installera programmet och skriv om "boot-partitionen" efter eget önskemål.)
Dessvärre verkar det som om utvecklaren numera är måttligt intresserad av att faktiskt tillhandahålla tidigare stipulerad gratisversion.
Mitt engagemang i EasyBCD avslutas därmed.

<honestly>
Jag skiter fullständigt i licenser, systemkrav och källkodsversioner. Finns det en gratisversion, så översätter jag.
</honestly>
Alltid på kanelen!
bubbla
Kontakt:

Inlägg av bubbla »

"Vad som kan ha gått fel nu då det tydligen har funkat tidigare har jag inga idéer om. Så här kan det väl kanske trassla om man försöker blanda UEFI- och BIOS-installationer, tror jag, men ditt Windows 10 är väl fortfarande precis lika BIOS-installerat som ditt tidigare Windows 7 var, och ditt Ubuntu fortfarande är, med båda diskarna MBR-partitionerade utan något GPT i sikte?"

Antar att båda är "BIOS"-installerade som tidigare med båda diskarna mbr-partitionerade, men jag är osäker och vet inte hur man kollar.

"Något jag dock funderar över, då du nu tydligen har Windows och Ubuntu på skilda diskar, är om du inte helt enkelt bara kan ställa om ditt BIOS (/EFI) att boota från Ubuntudisken, med GRUB i MBR (startsektorn), i stället för Windowsdisken med Windows MBR?"

Det här skulle ju vara bra, men, hur då?

"En annan möjlighet kan eventuellt vara att ändra eller lägga till i Windows BCD (Boot Configuration Data) så att det kan lämna över till Ubuntu."

OK, fast hur gör jag?
bubbla
Kontakt:

Inlägg av bubbla »

eson57 skrev:Hade jag hittat gratisversionen av EasyBCD, skulle jag rekommenderat just den...
(Logga in i fungerande Windows, installera programmet och skriv om "boot-partitionen" efter eget önskemål.)
Dessvärre verkar det som om utvecklaren numera är måttligt intresserad av att faktiskt tillhandahålla tidigare stipulerad gratisversion.
Mitt engagemang i EasyBCD avslutas därmed.

<honestly>
Jag skiter fullständigt i licenser, systemkrav och källkodsversioner. Finns det en gratisversion, så översätter jag.
</honestly>
OK, verkar inte vara nåt för mig då eftersom den inte finns längre?
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Jodå, "oldversion" finns alltid. :)

...här finns en lite nyare...
http://www.techspot.com/downloads/3112-easybcd.html
Alltid på kanelen!
bubbla
Kontakt:

Inlägg av bubbla »

Testade att installera om Ubuntu, nu har jag alltså win10 på sda och 16.10 på sdb. Grub funkar nu men i grub finns bara Ubuntu som val, hur går jag vidare, tacksam för tips.
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Grub Customizer kanske?
Manuell konfiguration är också en möjlighet.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Vad händer om du från ett terminalfönster i Ubuntu kör:

sudo update-grub

Hittar grub Windows då?
bubbla
Kontakt:

Inlägg av bubbla »

Uppdaterade grub, det löste sig. Så enkelt det kan vara ibland, 1000tack för hjälpen :D
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Trevligt att höra. :)
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

Bra att det löste sig, Bubbla!
Broder Tuck skrev:Ratatosks synpunkter och skrivning i denna tråd är helt enastående och har givit mig mycket, för egen del.
Tack för den, Ratatosk. :kram:
Tack själv för uppskattningen! :glad:

Jag har funderat lite på om man inte möjligen borde försöka knåpa ihop en svensk handledning i hur man installerar Ubuntu vid sidan om nytt Windows, eftersom det verkar vara ganska vanligt att folk har problem med just det. (Vi får se.)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Ratatosk skrev:Jag har funderat lite på om man inte möjligen borde försöka knåpa ihop en svensk handledning i hur man installerar Ubuntu vid sidan om nytt Windows, eftersom det verkar vara ganska vanligt att folk har problem med just det.
Det vore en stor välgärning om du gjorde det. En installationsguide på svenska har varit upptagen på LoCots 'att göra-lista' ett bra tag. Hjulet återuppfinns gång på gång i form av svar på frågor i forumet, och att kunna hänvisa till en sådan handledning vore värdefullt.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
Ratatosk skrev:Jag har funderat lite på om man inte möjligen borde försöka knåpa ihop en svensk handledning i hur man installerar Ubuntu vid sidan om nytt Windows, eftersom det verkar vara ganska vanligt att folk har problem med just det.
Det vore en stor välgärning om du gjorde det. En installationsguide på svenska har varit upptagen på LoCots 'att göra-lista' ett bra tag. Hjulet återuppfinns gång på gång i form av svar på frågor i forumet, och att kunna hänvisa till en sådan handledning vore värdefullt.
Håller med er båda. Det skulle vara värdefullt att ha någonting sådant att hänvisa till.
:kram: :kram: Till er båda. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"