Har jag en 64-bitars CPU?
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Har jag en 64-bitars CPU?
Jag vill installera Lubuntu på en gammal PC (från runt ca 2008) med 2 GB minne. Datorn har 32-bitars Windows Vista installerat. Jag är inte säker på om processorn är en 64-bitars-processor eller inte. Den har en Intel Pentium Dual CPU T2370 @1.73 GHz-processor. Systeminformation säger "Datortyp x86-based PC" vilket enligt en webbsida skulle betyda 32-bitars processor. Å andra sidan så säger följande sida hos Intel som jag hittade för processorn ifråga "Intel 64 Yes" och "Instruction Set 64-bit": http://ark.intel.com/products/34445/Int ... 33-MHz-FSB
-
Re: Har jag en 64-bitars CPU?
Nu hittade jag precis en annan guide här hur man kan kolla det i Windows och då ser jag att det står "64-bitarsstöd Ja" så det verkar positivt: https://www.techwalla.com/articles/how- ... -processor
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Intels sida ger svaret. ”Intel 64” är Intels namn på arkitekturen AMD64.
Det du ser i Systeminformation är väl att det är ett 32-bitars OS.
Det du ser i Systeminformation är väl att det är ett 32-bitars OS.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
- Gunnar Hjalmarsson
Om du hade haft 32-bitars Linux på maskinen, hade du kunnat fråga så här:
$ lscpu | head -2
Architecture: x86_64
CPU op-mode(s): 32-bit, 64-bit
Detta sagt som komplement med tanke på det generellt formulerade ämnet.
$ lscpu | head -2
-
Ok. Jag skulle kanske kunna bränna en 32-bitars Lubuntu-installations-DVD och starta upp med den och ge kommandot.Gunnar Hjalmarsson skrev:Om du hade haft 32-bitars Linux på maskinen, hade du kunnat fråga så här:
$ lscpu | head -2
- Gunnar Hjalmarsson
Jag trodde att du redan hade hittat svaret för dig, och skrev det där med tanke på att någon annan kanske hittar tråden.
Om du bränner en 64-bitars DVD, och det (mot förmodan) skulle vara fel, kommer datorn att säga ifrån.
Om du bränner en 64-bitars DVD, och det (mot förmodan) skulle vara fel, kommer datorn att säga ifrån.
-
Aha, ok, ja, jag trodde mig ha hittat svaret men var inte säker eftersom jag tyckte att informationen på webbsidorna jag hittade var lite motstridig. Ok, bra att veta att datorn säger ifrån om jag bränner en 64-bitars DVD och det skulle vara felGunnar Hjalmarsson skrev:Jag trodde att du redan hade hittat svaret för dig, och skrev det där med tanke på att någon annan kanske hittar tråden.