Alternativ till BankID för Linux

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Ratatosk

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Ratatosk »

Jaha, jag testade att installera 64-bits Remix OS, men tycker väl inte att det gick så märkvärdigt mycket snabbare än 32-bits för mig. Jag gjorde ett inloggningstest varvid båda väntetiderna nog blev nästan precis en halv minut, tror jag. Med 32-bits Remix OS blev det kanske lite drygt det, tyckte jag.

Jag har ju för all del inte gjort några särskilt noggranna eller vetenskapliga jämförelser ännu. Men då du, Gunnar, råkar ut för timeouter (det tror jag inte att jag själv varit med om) verkar det som dina väntetider ligger i mer kritiska intervall. Och jag funderar på om det möjligen skulle gå att fastställa när den timeout du erfar slår till? Är det kanske helt enkelt efter en minut? Eller mer?

Sedan vore det som sagt naturligtvis bra med data från fler som testat lösningen, med info om vilka processorer de har, så att man har mera att jämföra med.

Jo, det kan väl hända att det är 64-bitarsversionen vi ska rekommendera i alla fall. Ifall det nu krävs en såpass snabb processor som det verkar, för att Remix OS ska fungera bra, då är nog hur som helst datorns minnesresurser sällan något problem heller. Ska kanske också till hårdvarukraven för just denna variant, i brist på noggranna data, bara lägga någon allmän rekommendation av "en förhållandevis snabb processor".
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Jag följde precis instruktionerna på Wiki-sidan om att köra mobilt bankid i Remix OS under VirtualBox och det fungerar för mig (har inte beställt något mobilt bankid ännu men appen startar i alla fall och väntar på beställning av mobilt bankid). Remix OS är långsamt för mig men det fungerar i alla fall. En fundering jag har är dock att när Remix OS har startats upp så står det alltid i en ruta "Processen System svarar inte. Vill du stänga den?". Det verkar fungera bra att klicka "VÄNTA", då stängs rutan. Man kan också klicka "OK" men det har jag inte provat.

Tror inte att jag ska beställa något mobilt bankid på nyss nämnda dator för den är nog redo att kastas eftersom den stänger av sig själv helt plötsligt allt emellanåt ungefär som om man hade dragit ur kontakten. Däremot har jag en dator med Windows 7 där jag är lite sugen på att köra mobilt bankid i Remix OS under VirtualBox. Hur tror ni att det skulle fungera? Det är väl bara att installera VirtualBox för Windows istället för Linux, annars borde väl instruktionerna vara ungefär desamma? Observera att jag inte är intresserad av vanligt bankid under Windows för det fungerar inte för att logga in hos Swedbank/Sparbankerna, man måste ha mobilt bankid.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Christian Johansson skrev:En fundering jag har är dock att när Remix OS har startats upp så står det alltid i en ruta "Processen System svarar inte. Vill du stänga den?". Det verkar fungera bra att klicka "VÄNTA", då stängs rutan. Man kan också klicka "OK" men det har jag inte provat.
Får också det felmeddelandet. Googlade lite och fann att fler än du och jag får meddelandet, men hittade inget sätt att slippa det. Saknar förmodligen betydelse. (Jag klickar förresten "ok".)
Christian Johansson skrev:... har jag en dator med Windows 7 där jag är lite sugen på att köra mobilt bankid i Remix OS under VirtualBox. Hur tror ni att det skulle fungera?
Funkar nog. Det kan noteras att 'pappan' till lösningen, joelpurra, inte kör Linux utan macOS.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Ratatosk skrev:... då du, Gunnar, råkar ut för timeouter (det tror jag inte att jag själv varit med om) verkar det som dina väntetider ligger i mer kritiska intervall. Och jag funderar på om det möjligen skulle gå att fastställa när den timeout du erfar slår till?
Jag testade (med 32-bitars VDI) inloggning till 1177 Vårdguiden. Efter mellan 1,5 och 2 min kunde jag ange säkerhetskoden, appen tuggade vidare, men efter 3 min gav webbplatsen upp och visade det här meddelandet:
timeout.png
timeout.png (9.95 KiB) Visad 4045 gånger
Appen tuggade på några sekunder till som om inget hade hänt, och visade sedan det normala (något om att jag kunde återvända till webbplatsen).

Så hos Vårdguiden är timeout satt till 3 min. Misstänker att webbplatsen inte är inblandad när man anger säkerhetskoden, och att det är den totala tiden från det att man anger personnumret tills webbplatsen får en signal om att autentiseringen lyckats som är intressant. Då jag inte lyckas logga in till ICA Banken (inte heller med den mindre långsamma 64-bitars VDI) antar jag också att timeout är satt olika på olika webbplatser. ICA Banken verkar alltså vara 'otåligare', men på deras webbplats syns vare sig något felmeddelande eller något annat, så jag vet inte exakt när timeout slår till där. Sannolikt efter mindre än 2 min.
Ratatosk skrev:Ska kanske också till hårdvarukraven för just denna variant, i brist på noggranna data, bara lägga någon allmän rekommendation av "en förhållandevis snabb processor".
Verkar vara en god idé. ;)
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

OK, handledningen är uppdaterad med numera rekommendation av 64-bitsversionen av Remix OS, samt omnämnande (i allmänna ordalag) av det högre kravet på processorns fart för Remix OS än för Windows eller för det tidigare Android-x86.

Jag har i samband med det också tagit bort det tidigare stycket om hur man med 32-bitsversionen kan köra med 1024 MB eller ännu mindre. (Jag lyckades som sagt, med bara ¾ GB eller 768 MB arbetsminne åt 32-bitsversionen av Remix OS, både köra den och göra en lyckad inloggning med BankID, men det är knappast av något större allmänt intresse.)

Med andra ord gäller väl nu, med 64-bitsversionen, Jides rekommendation om 2 GB arbetsminne, antar jag.

Tack för förklaringarna av hur timeouten verkar funka, Gunnar! (Jo, det verkar väl rimligt att webbplatsen inte alls är inblandad i hanteringen av BankID-appen, när jag tänker efter.)

Med andra ord skulle vem som helst – utan att ens ha något mobilt BankID – kunna experimentellt fastställa varje webbsidas timeout bara genom att begära inloggning och sedan vänta och se hur länge det dröjer innan felmeddelande kommer.

Och då 64-bitsversionen tydligen – åtminstone på vissa datorer – kan gå upp till dubbelt så snabbt som 32-bitsversionen (fast inte hos mig), är det naturligtvis den vi ska rekommendera.

Det där meddelandet "Processen System svarar inte" känner jag lustigt nog inte igen att jag själv hittills har fått, på någon av de tre virtuella Remixmaskiner jag satt upp. Jag väntar kanske med att föra in något i handledningen om det tills jag själv råkar ut för det. :P
(Vore i så fall bra att ha en skärmdump av det.)

@Christian Johansson: Som Gunnar säger ska det funka precis lika bra med VirtualBox i Windows som med VirtualBox i Linux (eller i Mac OS). Tala gärna om hur det går, och vilken processor du har i datorn. ;D
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Jag kom på det! :)

Mina nyckelinställningar i sammandrag:
  • System
    • Motherboard
      • Base Memory: 2048 MB
      • Pointing Device: PS/2 Mouse
    • Processor
      • Processor(s): 2 CPUs
  • Display
    • Screen
      • Acceleration: Enable 3D Acceleration
Genom att ändra från en till två CPUs blev det åka av! Plötsligt är jag med 64-bitars VDI nere i en total inloggningstid under 30 sekunder (ungefär dubbelt med 32-bitars), och kan nu logga in även till banken. Uppstarten av Remix OS tar fortfarande en stund, men sedan...

Är inte säker på det där med att ha 3D-acceleration aktiverad, men det verkar minska segheten lite, och med 64 bitar slipper jag meddelandet "Processen System svarar inte".

Utifrån mina erfarenheter bör rekommendationen om 64-bitars VDI och 2048 MB minne kvarstå, men framför allt: 2 CPUer. Angående 3D-acceleration är det bra om fler kan ge input innan vi gör ett nummer av det.

Timeouten verkar inte spela så stor roll längre. :)
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

Bravo, Gunnar! :kram:

Inte fattade jag att man uttryckligen måste säga åt VirtualBox att använda alla tillgängliga processorkärnor för den virtuella maskinen, men det måste man. (Det gäller även för mitt virtuella Windows, ser jag nu.)

Och jösses vad det gjorde skillnad! Nu känns 32-bitsmaskinen med Remix OS för mig (med 4 kärnor) blixtsnabb (vardera väntetid är några sekunder bara). Systemövervakaren hinner inte ens registrera att kärnorna slår i taket innan det är över. 64-bitsmaskinen har jag inte ens testat än, men för mitt vidkommande finns det egentligen knappt utrymme för förbättringar.

Det förändrar onekligen läget radikalt! ;D

Lite synd bara att denna upptäckt inte kom innan jag nu redigerade handledningen. ::)

Remix OS är ju uppenbarligen segare än både Windows och det tidigare Android-x86 (som ju funkade utmärkt med bara en processorkärna), men med de flesta processorer med två eller fler kärnor borde det väl kunna funka mellan hyfsat och utmärkt ändå.

(Nu får jag fundera på hur jag ska omformulera i handledningen igen.)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Ratatosk skrev:Lite synd bara att denna upptäckt inte kom innan jag nu redigerade handledningen. ::)
Ledsen för det, men det var först när jag funderade på hur jag skulle kommentera ditt förra inlägg som jag fick för mig att experimentera lite.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Gunnar Hjalmarsson skrev:men framför allt: 2 CPUer.
Eller fler. ;)

Jag brukar dock tilldela mina virtuella system två av de fyra jag har tillgång till (fyrkärnig processor).
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
  • System
    • Motherboard
      • Processor
Genom att ändra från en till två CPUs blev det åka av
Det där gäller alla "moderna" system i vbox. Det borde helt enkelt vara en allmän grundinställning. Själv har jag tillämpat den konfigurationen i flera år, på mina gästmaskiner, för att inte avlida av tristess under körning.

Är inte säker på det där med att ha 3D-acceleration aktiverad
3D kan ni glömma. Den skapar oftare problem, än gör någon nytta, som den experimentella funktion det är. Dessutom tror jag inte att BankID är en applikation som utnyttjar 3D-acceleration.
Dra hellre upp grafikminnet till max (128 MB). Det brukar få lite fart på renderingen.

Punkt 4.5.1 i vbox-hjälpen:
The VirtualBox Guest Additions contain experimental hardware 3D support for Windows, Linux and Solaris guests.[20]
With this feature, if an application inside your virtual machine uses 3D features through the OpenGL or Direct3D 8/9 programming interfaces, instead of emulating them in software (which would be slow), VirtualBox will attempt to use your host's 3D hardware. This works for all supported host platforms (Windows, Mac, Linux, Solaris), provided that your host operating system can make use of your accelerated 3D hardware in the first place.
The 3D acceleration currently has the following preconditions:
It is only available for certain Windows, Linux and Solaris guests. In particular:
3D acceleration with Windows guests requires Windows 2000, Windows XP, Vista or Windows 7. Both OpenGL and Direct3D 8/9 (not with Windows 2000) are supported (experimental).
OpenGL on Linux requires kernel 2.6.27 and higher as well as X.org server version 1.5 and higher. Ubuntu 10.10 and Fedora 14 have been tested and confirmed as working.
OpenGL on Solaris guests requires X.org server version 1.5 and higher.
Senast redigerad av 1 eson57, redigerad totalt 16 gånger.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

VBox-hjälpen är dock rätt föråldrad. Jag har 3D-accelerering aktiverad för W7 och W10 (även 2D i det senare fallet).
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Ja, hjälpen är inte helt färsk och det kan tänkas att funktionen numera är något mindre experimentell, men frågan om verklig nytta kvarstår. Vad kör du för applikationer i gästoperativen som kan utnyttja 3D-acceleration?
Jag vidhåller nog att max grafikminne gör mer nytta.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

WebGL är accelererat. Windows självt, kanske? För W10 var väl 3D aktiverat som standard? För W7 vet jag inte; har haft det systemet i flera år.
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Nej, ingen acceleration aktiverad för W10. Har en helt färsk installation (ett par veckor max). Där har jag dock tilldelat 3072 MB minne, vilket blev nästan lika rappt som att köra direkt på hårdvaran.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

När vi körde BankID-appen via Chrome/ARC, var WebGL ett krav, och i licensavtalet återges licensen för OpenSSL på den senares begäran.

Men efter era kommentarer testade jag med att ta bort 3D-aktiveringen igen, och upplevde nu ingen skillnad.
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

eson57 skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:
  • System
    • Motherboard
      • Processor
Genom att ändra från en till två CPUs blev det åka av
Det där gäller alla "moderna" system i vbox. Det borde helt enkelt vara en allmän grundinställning.
Jo, det var ju just det jag slött förutsatte att det var, utan att ens orka undersöka saken närmare. Och i systemsammanfattningen i VirtualBox-hanteraren sägs ingenting alls om saken – förrän man aktiverar fler processorkärnor.

Att använda samtliga tillgängliga fysiska processorkärnor (fyra i mitt fall) för en ny virtuell maskin borde rimligen vara utgångsinställning, det tycker jag också. Jag kan inte se vad nackdelen skulle kunna vara (och har inte sett någon), annat om det handlar om experiment med en särskild sorts virtuell maskin som uttryckligen har just en enda processor(kärna). Men utgångsinställning i VirtualBox är alltså bara en.
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Ratatosk skrev:Att använda samtliga tillgängliga fysiska processorkärnor (fyra i mitt fall) för en ny virtuell maskin borde rimligen vara utgångsinställning, det tycker jag också.
Njaee... man vill väl kanske hålla liv i värdsystemet också. Dessutom kanske man vill köra mer än ett gästsystem åt gången. Man får inte glömma att vbox egentligen är avsett för hårdvara med serverkonfiguration, där numera upp till 32 kärnor per cpu kan förekomma. Därtill flera cpu:er per moderkort.

Jag kanske borde skrivit grundrekommendation istället för "grundinställning".
Alltid på kanelen!
Christian Johansson

Inlägg av Christian Johansson »

Ratatosk skrev: ...
@Christian Johansson: Som Gunnar säger ska det funka precis lika bra med VirtualBox i Windows som med VirtualBox i Linux (eller i Mac OS). Tala gärna om hur det går, och vilken processor du har i datorn. ;D
Tack för svaret! Ska tala om hur det går när jag testar det (dröjer nog lite innan jag testar det tror jag).
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

eson57 skrev:
Ratatosk skrev:Att använda samtliga tillgängliga fysiska processorkärnor (fyra i mitt fall) för en ny virtuell maskin borde rimligen vara utgångsinställning, det tycker jag också.
Njaee... man vill väl kanske hålla liv i värdsystemet också.
Du menar om gästsystemet "hänger sig" (med 100% processoraktivitet)? Ja, i sådana lägen antar jag att det underlättar att ha en eller annan processorkärna reserverad exklusivt för värdsystemet.

OK, huvudsyftet med VirtualBox är möjligen inte för folk att hemma på sin laptop eller skrivbordsdator göra det vi gör här. För vår del borde väl dock rekommendationen vara att ge den virtuella maskinen tillgång till alla fysiska processorkärnor. (Och jag tycker fortfarande att antalet använda processorer/processorkärnor åtminstone alltid borde ha angivits i systemsammanfattningen.)
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Ratatosk skrev:Du menar om gästsystemet "hänger sig" (med 100% processoraktivitet)?
Jag tänkte nog mer på att "multitasking" inte är helt ovanligt. ;)

(Och jag tycker fortfarande att antalet använda processorer/processorkärnor åtminstone alltid borde ha angivits i systemsammanfattningen.)
Jo, dom kunde absolut tryckt dit en 1:a.
Alltid på kanelen!
Skriv svar

Återgå till "Internet"