(k)ubuntu, misslyckande efter misslyckande!
(k)ubuntu, misslyckande efter misslyckande!
Tjena.!
Nu ska ni få höra vad som har skapat min hjärnblödning dom senaste dagarna.
För ett par dagar sen så var jag hos en polare, och han hade nyligen installerat ubuntu ultimate med beryl, och det såg ju onekligen fränt ut, så jag lånade skivan med ubuntu (vilket jag kanske ångrar lite idag) och traskade hem med stora förhoppningar.
När jag kommer hem så matar jag in skivan och börjar med installationen, prövar att partitionera upp hårddisken, (där man väljer hur många % av hårddisken, icke manuella funktionen) men av någon anledning så vill den inte alls.
Den bara stod och jag kom som aldrig vidare i installationen.
Skitsamma tänkte jag och prövade "manuell partitionering", happ, det var ett jäkla stök hit och dit, sweclockers där, och flashback här, men ändå så kvarstod problemet.
Han hade något fel med "grub".
Näe du, än ger jag inte upp, tänkte jag och stoppade in en annan hårddisk(efter som jag inte hade något viktigt på den här jag bytte till),och bytte till den nyaste versionen av ubuntu ultimate. Jag prövade alla olika alternativ och installationen gick fint dom sista gångerna, men efter jag hade startat om datorn och plockat ur livecd´n så hände inget.
Jag höll på att bråka med det där i ett bra tag, sen insåg jag att hade inställt i bios att han ska boota från cdläsaren. Jag ändrade det och nu tycktes det funka efter alla dagars slit.
Han startade upp kubuntu och började ladda, men efter ett tag så blir det svart och detta kommer fram:
Busybox
/bin/sh: cant access tty; job control turned off
(initramfs)
Vad är det för fel tror ni?
Och hur kan jag fixa det?
Tack på förhand.!
Nu ska ni få höra vad som har skapat min hjärnblödning dom senaste dagarna.
För ett par dagar sen så var jag hos en polare, och han hade nyligen installerat ubuntu ultimate med beryl, och det såg ju onekligen fränt ut, så jag lånade skivan med ubuntu (vilket jag kanske ångrar lite idag) och traskade hem med stora förhoppningar.
När jag kommer hem så matar jag in skivan och börjar med installationen, prövar att partitionera upp hårddisken, (där man väljer hur många % av hårddisken, icke manuella funktionen) men av någon anledning så vill den inte alls.
Den bara stod och jag kom som aldrig vidare i installationen.
Skitsamma tänkte jag och prövade "manuell partitionering", happ, det var ett jäkla stök hit och dit, sweclockers där, och flashback här, men ändå så kvarstod problemet.
Han hade något fel med "grub".
Näe du, än ger jag inte upp, tänkte jag och stoppade in en annan hårddisk(efter som jag inte hade något viktigt på den här jag bytte till),och bytte till den nyaste versionen av ubuntu ultimate. Jag prövade alla olika alternativ och installationen gick fint dom sista gångerna, men efter jag hade startat om datorn och plockat ur livecd´n så hände inget.
Jag höll på att bråka med det där i ett bra tag, sen insåg jag att hade inställt i bios att han ska boota från cdläsaren. Jag ändrade det och nu tycktes det funka efter alla dagars slit.
Han startade upp kubuntu och började ladda, men efter ett tag så blir det svart och detta kommer fram:
Busybox
/bin/sh: cant access tty; job control turned off
(initramfs)
Vad är det för fel tror ni?
Och hur kan jag fixa det?
Tack på förhand.!
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
SV: (k)ubuntu, misslyckande efter misslyckande!
Funkade det vettigt så länge du körde på LiveCD?
Ubuntu Ultimate är ju en lite tweakad variant på Ubuntu kanske något knas med den. Funkar det med vanlig Ubuntu?
Jag har googlat på ditt felmeddelande och hittade en del, men inget jättebra tips, men jag har å andra sidan inte läst rubbet. Bland annat var det en lång diskussion på franska som verkade sluta lyckligt, men jag ångrar att jag sov på franskalektionerna...
Ubuntu Ultimate är ju en lite tweakad variant på Ubuntu kanske något knas med den. Funkar det med vanlig Ubuntu?
Jag har googlat på ditt felmeddelande och hittade en del, men inget jättebra tips, men jag har å andra sidan inte läst rubbet. Bland annat var det en lång diskussion på franska som verkade sluta lyckligt, men jag ångrar att jag sov på franskalektionerna...
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag hittade en diskution http://www.linuxquestions.org/questions ... 493&page=2 de verkar kommet fram till att diskarna mysteriskt hade bytt namn... dvs /dev/hda1 hade bytt till /dev/hdb1. Deras förslag var att editera /boot/grub/menu.lst.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Okej, tack för tipsen!mcNisse skrev: Jag hittade en diskution http://www.linuxquestions.org/questions ... 493&page=2 de verkar kommet fram till att diskarna mysteriskt hade bytt namn... dvs /dev/hda1 hade bytt till /dev/hdb1. Deras förslag var att editera /boot/grub/menu.lst.
Men som sagt så är jag en nybörjare på ubuntu, och vad menas med att editera /boot/grub/menu.lst?
Har förstått att man gör detta i livcd, och i terminal.
Men sen?
- mcNisse
Börja med att kontrollera diskarna:Men som sagt så är jag en nybörjare på ubuntu, och vad menas med att editera /boot/grub/menu.lst?
Men sen?
Kod: Markera allt
sudo fdisk -l
På en av partitionerna har du installerat ubuntu på. Kom ihåg vilket device namn den har.
Montera sedan disken. tex sudo mount -t ex3 /dev/hda1 /mnt. Se till ta rätt device. Nu kommer du hitta filen menu.lst i katalogen /mnt/boot/grub/menu.lst
Kontrollera nu att rätt device pekas ut i filen. Är det rätt så har du inte det felet som de i den länken jag hänvisade till

Ta en kopia på menu.lst
sudo cp /mnt/boot/grub/menu.lst /mnt/boot/grub/menu.lst_bak
sudo nano /mnt/boot/grub/menu.lst
-
Vad har du för hårdvara?
mcNisse skrev:Börja med att kontrollera diskarna:Men som sagt så är jag en nybörjare på ubuntu, och vad menas med att editera /boot/grub/menu.lst?
Men sen?Ger en lista med device namn (typ /dev/hda1) och vilket filsystem som ligger på disken.Kod: Markera allt
sudo fdisk -l
På en av partitionerna har du installerat ubuntu på. Kom ihåg vilket device namn den har.
Montera sedan disken. tex sudo mount -t ex3 /dev/hda1 /mnt. Se till ta rätt device. Nu kommer du hitta filen menu.lst i katalogen /mnt/boot/grub/menu.lst
Kontrollera nu att rätt device pekas ut i filen. Är det rätt så har du inte det felet som de i den länken jag hänvisade tilloch då har du ingen nytta av fortsättningen.
Ta en kopia på menu.lstSe till att rätt disk pekas ut med en editor, kolla länken för att se vad de ändrade. En hyfsad nybörjar editor är nano.Kod: Markera allt
sudo cp /mnt/boot/grub/menu.lst /mnt/boot/grub/menu.lst_bak
sudo nano /mnt/boot/grub/menu.lst
Tack för ditt svar, men nu har läget ändrat sig ytterligare.
Nu kommer jag inte in på livecd längre, för datorn svarar inte på den, av någon anledning.
Men som sagt så fungerar ubuntu i några sekunder i början, ända tills han börjar ladda i början där.
Men jag har märkt att man kan trycka esc och då kommer man in i någon meny, där jag det står typ:
"Ubuntu, kernel, 2.6.17-11-generic"
"Ubuntu, kernel, 2.6.17-11-generic (recovery mode)"
(detta är en meny och man kan välja att trycka edit (e) om man vill ändra på några av dom här)
sen står det några fler sånna i samma namn ungefär.
Och när jag går in på "Ubuntu, kernel, 2.6.17-11-generic" så står det en grej som jag blir lite fundersam på. Det står nämligen "root (hd0,0)" och vad kan det betyda?
Finns det någon möjlighet att skriva in dom här koderna du gett mig i ubuntus "dos"?
Eller måste dom skrivas i "terminal" eller liknade?
EDIT: Efter lite googlade så såg jag en tråd på det engelska ubuntuforumet, där en person verkade ha samma problem. Dom skrev saker hit och dit, och till slut så verkade en dom löst det. Så här stod det:
EDIT: I found the solution! Grub was aiming to the wrong partition (swap!) and thus it couldn't boot ubuntu properly. I replace the right UUID and it works!
Lite av det här förstår jag, men jag vet inte hur jag kan rätta till det genom att inte använda livecd´n? Kan jag lösa detta på något vis?
Och vad menas med UUID?
Här är tråden:
http://www.ubuntuforums.org/showthread. ... 884&page=2
Senast redigerad av 1 daniel_1, redigerad totalt 20 gånger.
- mcNisse
Det betyder att den ska använda disk hd0 partition 1 (0 är första) som root disk. Vad hd0 betyder återfinns i /boot/grub/device.map.Och när jag går in på "Ubuntu, kernel, 2.6.17-11-generic" så står det en grej som jag blir lite fundersam på. Det står nämligen "root (hd0,0)" och vad kan det betyda?
Ubuntus "dos" är terminalenFinns det någon möjlighet att skriva in dom här koderna du gett mig i ubuntus "dos"?
Eller måste dom skrivas i "terminal" eller liknade?

Ett uuid är en unik sträng. De visar en i tråden du visade. (3613a231-decc-44c6-925e-9e942a4bb014) Jag har inga uuid i mina filer trots att jag har sett det i andre installationer. Jag har sett ett uuid i /etc/fstab också och jag har funderat på vad det gör där...Och vad menas med UUID?
Har du kontrollerat bootordning i BIOS?Nu kommer jag inte in på livecd längre, för datorn svarar inte på den, av någon anledning.
Föresten är lösningen lik den som jag hittade, dvs att grub försökte boota från fel partition.

Se till att få igång datorn från en livecd och kolla upp partitionerna och grub.