Efter att ha tänkt igenom saken ett varv ytterligare lutar jag just nu åt att behålla sidan där den är.
Jag experimenterade med att på Google söka efter bara
"site:wiki.ubuntu.com", alltså utan något sökord. (Noga räknat gjorde jag sökningen från
DuckDuckGo, min numera förvalda sökmotor, som
"site:wiki.ubuntu.com !g", men sökningen blir ju då på Google.) Bland sökresultaten finns då mängder av flerordstitlar i form av svårlästa bokstavsmassor i kamelnotation, typ
"AlwaysEnableUniverseMultiverse - Ubuntu Wiki".
Men på sidan 2 bland Googles sökresultat stod resultatet
"Ubuntu Free Culture Showcase - Ubuntu Wiki", snyggt och prydligt med mellanslag mellan orden. Den sidan använder dock bara samma "trick" som jag själv nu har gjort. D.v.s. sidtiteln är samma slags bokstavsgröt som på andra Ubuntu wikisidor, men upprepas sedan som första avsnittstitel med mellanslag mellan orden. Google verkar alltså snappa upp den senare och föredra den som rubrik på sitt sökresultat.
Förhoppningsvis skulle samma sak kunna inträffa med den befintliga sidan. Därutöver, även om den kanske är långsökt, finns ju den teoretiska möjligheten också att Ubuntu wikifolket en vacker dag fixar till sitt system så att det fungerar så som de påstår att det gör. Varvid sidtiteln borde kunna fixa till sig "av sig själv". (#title-kommandot finns ju kvar för den, även om det som sagt för närvarande inte verkar ha någon som helst effekt.)
inte några understrykningstecken, utan hopskrivna ord och
"camel case".
Frågan är alltså vad som är minst fult: nuvarande bokstavsgröt följd av den avsedda sidtiteln som första avsnittstitel, eller understrykningstecken mellan orden (vilket alltså inte är Ubuntustandard)?
Här gick jag rent experimentellt tillväga. Jag råkar ha en dator med relativt färsk installation av Ubuntu 16.04, så jag testade helt enkelt hur den faktiskt hanterade 7z-filen ifråga. Då jag dubbelklickade på filen kom den dialogruta jag visar i handledningen. Och sökningen resulterade i förslaget att installera just
p7zip, enbart. Vilket räckte för uppackning av filen. (Jag dubbelkollade nu, och
p7zip-full är fortfarande inte installerat på den datorn.)
Har försökt reda ut vad som exakt skiljer
p7zip-full från
p7zip, och, såvitt jag förstår, ger
p7zip förmåga att hantera just 7z-filer
enbart, medan
p7zip-full nog inkluderar hela den grundläggande hanteringen hos det fria och öppna programmet
7-Zip (annars i första hand för Windows) av alla möjliga arkivformat. Det
skadar ju knappast att ha
p7zip-full. (Jag har det på min huvuddator med Ubuntu 14.04, utan att ens nu veta hur eller när det "blev" installerat där.) Men
p7zip räcker alltså för just 7z-filer.
Gunnar Hjalmarsson skrev:- Existerar mappen ~/VirtualBox VMs innan man har skapat sin första virtuella maskin? Tror inte den gör det, och att det var därför jag i min "snabbguide" föreslog en separat katalog för VDI-filen
Kan nog stämma att den inte finns innan man gjort något med VirtualBox-hanteraren, men den finns alldeles säkert då man kommit till steget att definiera hårddisk för sin virtuella maskin. Så fort man har angivit namn (och typ) för en ny virtuell maskin, och klickat på
Nästa (/
Next), skapar VirtualBox – i mappen
~/VirtualBox VMs – en mapp med det namn man valde. Avbryter man skapandet av den nya maskinen så raderar VirtualBox automatiskt den mappen.
Å andra sidan kan det för all del hända att jag kanske krånglar till i onödan då jag vill ha in VDI-filen i den mappen. Funktionellt är det ju inte alls nödvändigt, även om det är där VDI-filen läggs om VirtualBox självt får skapa den.
Jag har nu ändrat den biten en aning, omformulerat lite samt dragit in texten om att flytta VDI-filen ett snäpp, för att det möjligen ska framgå bättre att det funktionellt inte är nödvändigt alls.