Alternativ till BankID för Linux

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ratatosk skrev:BankID. Har ingen aning om vad VDI-filen för en 64-bitsinstallation blir. (Vad har ni för storlekar på era VDI-filer?)
Min 64-bitars VDI-fil är på 2,65 GiB (på Ubuntu 16.10 64bit).
Ratatosk skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:När jag testade på en 14.04-installation häromdagen räckte det med 1024 MB
Var det också 64-bits Remix OS?
Ja.

Efter att ha läst vad du skrivit ovan, låter det som att vi borde föreslå 32 bitar i en rekommendation. Vi vänder ju oss till folk som förmodligen installerar Remix OS för ett enda syfte och med intresse av att minimera de resurser som utnyttjas. (Även 64-bitars Remix OS är segt.)
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

OK. För att vara exakt, då jag sa att min VDI-fil för 32-bits Remix OS nu tar upp 2,4 GB så handlar det om decimala gigabyte, så som filstorlekar numera (tyvärr) rapporteras i Nautilus. (Det är ju så hårddiskkrängarna vill ha det, eftersom det ger en aning högre siffervärden för de diskar de kränger.) Noga räknat är den just nu 2 401 239 040 byte = 2 290 MiB ≈ 2,24 GiB. (Detta med endast BankID och de Googlegrejer man får via Play activator installerade.)

Om din VDI-fil för 64-bits Remix OS är 2,65 GiB är den alltså ca 18,5% större.

Ja, jag tror att 32-bitsversionen bör vara grundrekommendation. Om 64-bits Remix OS funkar bra med 1 GiB arbetsminne låter det också som om vi kan föreslå dem med ont om minne att ge högst så mycket åt sitt 32-bits Remix OS.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Ratatosk skrev:Noga räknat är den just nu 2 401 239 040 byte = 2 290 MiB ≈ 2,24 GiB. (Detta med endast BankID och de Googlegrejer man får via Play activator installerade.)

Om din VDI-fil för 64-bits Remix OS är 2,65 GiB är den alltså ca 18,5% större.
2803892224 / (1024 x 1024 x 1024) ≈ 2,61
Ratatosk skrev:Ja, jag tror att 32-bitsversionen bör vara grundrekommendation. Om 64-bits Remix OS funkar bra med 1 GiB arbetsminne låter det också som om vi kan föreslå dem med ont om minne att ge högst så mycket åt sitt 32-bits Remix OS.
Fast vi blandar äpplen och päron lite nu. 1024 funkade för mig på Ubuntu 14.04, alltså med den kärnan och VirtualBox-versionen och annat som kan tänkas påverka. Så jag skulle förorda att vi uppmanar de användare, som behöver hushålla med minne, att pröva sig fram.
Användarvisningsbild
skalman65

Inlägg av skalman65 »

Gjorde då ett nytt försök, med den bättre av mina maskiner, med 32 bits varianten.

insåg att mina spec för cpu inte riktigt räcker, ( har en cpu på1,6 dual core samt 4gb ram) , gentemot de som du refererade till Ratatosk, men gjorde ett försök trots det.

Men lyckades inte få maskinen att starta, kommer till att OSRemix skrivs på skärmen,där den stannar.

gjorde om försöket med ny nedladdning etc.. , samma resultat.

Men misstänker att mitt problem ligger i att jag har en cpu som inte OSRemix stöder om jag inte missförstår felmeddelandet i uppstarten.

testade med min andra maskin, och insåg att det var i stort sett samma felmeddelande där, skillnad på cpu namn.

Så är det för klena cpu, som inte stöds - eller vad tror ni?
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

@skalman65: Jag ser på bilden att du inte har virtualiseringsstöd i din processor, eller att det är avstängt. Den gråade lilla kretssymbolen med ett V, på fönstrets statusrad, nederst, borde ha varit ljust blålila.

Ta en titt i inledningen på min gamla handledning, avsnitt 1.1 och 1.2, där det ges vinkar om hur du dels kan kolla om din processor alls har virtualiseringsstöd, dels hur du i så fall sätter på det i BIOS.

@Gunnar Hjalmarsson: OK, 16,8% då. ;) Det går naturligtvis hur som helst knappast i längden att ange några så noggranna siffror. Några hundra megabyte mer på disken för 64-bitsversionen kan man väl kanske säga helt enkelt.

Beträffande krav på arbetsminne: Ingen av egenskaperna hos värdsystemet (Ubuntuversion eller ens Linuxkärna) borde ju, åtminstone i teorin (om VirtualBox sköter sitt jobb som den ska), alls påverka hur den virtuella maskinen fungerar. Om Remix OS kräver 2 GiB arbetsminne (eller 1 GiB) då det körs utanför VirtualBox, då borde exakt detsamma gälla då det körs i VirtualBox i valfritt värdsystem, Mac, Windows eller GNU/Linux av valfri sort.

Men visst. Någon exakt vetenskap är väl minneskraven inte, och garantera att Remix OS funkar bra med 1 GiB, eller mindre, är kanske svårt att göra utan mer omfattande tester än någon av oss förmodligen är villig att göra.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

@skalman65: Det är över min nivå, så jag väljer att hålla tyst (för ovanlighetens skull).

@Ratatosk: Ett förtydligande om mina observationer: Medan jag råkade få 1024 att fungera med min 14.04-installation, räckte inte 1024 i 16.10 (på samma dator, och alltså med samma RAM och processor). I 16.10 körde Remix OS igång när jag höjde från 1024 till 2048.
Användarvisningsbild
skalman65

Inlägg av skalman65 »

@Ratatosk det var det som troligen var felet,
insåg att mina datorer saknar virtualiseringsstöd.

Gjorde ett nytt försök nu med gummans dator, nu gick det som tåget.
segheten var i det närmaste borta,
skall kika på om jag lyckas få in bankid i morgon

min vdi fil ligger för tillfället på 1,5gb
Användarvisningsbild
serafim

Inlägg av serafim »

skalman65 skrev:Så är det för klena cpu, som inte stöds - eller vad tror ni?
Inte för klen utan för gammal. Family 6 Model 15 är gamla Core 2 Duo från 2006-2007, någon är Core 2 Quad (men "fusk", två Core 2 Duo monterade i samma skal).
Kanske får de tid att fixa stöd för äldre hårdvara så småningom...
世良比無
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

Jaha, å den positiva sidan har jag nu knåpat ihop en sida med en kompletterande guide.

Å den negativa sidan blev ju titeln inte riktigt som jag tänkt alls. ??? Jag läste alltså nu punkt 3 under Page Titlesden här sidan. Och lättlurad som jag är svalde jag vad de sa med hull och hår. D.v.s. jag satte en titel (och sidadress) helt utan mellanslag (och inga understrykningstecken heller, som förra gången), i "camel case" denna gång, blint förlitande mig till vad de sa om att jag med ett inledande "#title" skulle kunna fixa mellanslag i den visade titeln ändå.

Men inte blev det så. Jag försökte med "#title BankID i Linux genom VirtualBox", utan minsta effekt alls såvitt jag kunde se. De blåljög alltså (lied between their teeth, som det heter på engelska). Som nödlösning har jag nu infogat den avsedda sidtiteln, som aldrig blev, i form av en inledande avsnittstitel.

Skulle ansvariga Ubuntumänniskor komma fram till att titeln lämpligen ändras, eller att sidan t.o.m. raderas och görs om, så är det absolut inga som helst problem för min del. Jag har ju alltihop lokalt på min dator också, så att ladda upp allt igen från noll vore tämligen trivialt.

(Sedan går det givetvis att ha synpunkter på sidans innehåll också. ::) )
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Ratatosk skrev:Jaha, å den positiva sidan har jag nu knåpat ihop en sida med en kompletterande guide.
Stort tack för det, Ratatosk. Gott jobb!
Ratatosk skrev:Skulle ansvariga Ubuntumänniskor komma fram till att titeln lämpligen ändras, ...
Tror inte vi behöver kalla till ett gemenskapsmöte för att besluta i frågan. ;) Givet de begränsningar som du nu har upptäckt är väl frågan om du själv tycker att titeln bör ändras. Då tänker jag närmast på att lägga till understrykningstecken i konsekvens med Mobilt BankID i Linux och BankID i Linux genom Google Chrome. Jag har noterat att i varje fall Google är smart nog att skippa understrykningstecknen när sökresultaten presenteras.

Om du vill göra den ändringen, så är nog enklaste sättet att skapa en ny sida med nytt namn med samma innehåll, och därefter låta den gamla sidan omdirigera. Det finns en gammal version av sidan med Chrome-lösningen, och du skulle kunna göra på samma sätt.
Ratatosk skrev:(Sedan går det givetvis att ha synpunkter på sidans innehåll också. ::) )
Jag har läst igenom avsnittet "Mobilt BankID i Remix OS" och har två kommentarer:
  • Tror man behöver paketet p7zip-full för att kunna öppna 7z-arkiv; bara p7zip räcker inte.
  • Existerar mappen ~/VirtualBox VMs innan man har skapat sin första virtuella maskin? Tror inte den gör det, och att det var därför jag i min "snabbguide" föreslog en separat katalog för VDI-filen.
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

Efter att ha tänkt igenom saken ett varv ytterligare lutar jag just nu åt att behålla sidan där den är.

Jag experimenterade med att på Google söka efter bara "site:wiki.ubuntu.com", alltså utan något sökord. (Noga räknat gjorde jag sökningen från DuckDuckGo, min numera förvalda sökmotor, som "site:wiki.ubuntu.com !g", men sökningen blir ju då på Google.) Bland sökresultaten finns då mängder av flerordstitlar i form av svårlästa bokstavsmassor i kamelnotation, typ
"AlwaysEnableUniverseMultiverse - Ubuntu Wiki".

Men på sidan 2 bland Googles sökresultat stod resultatet "Ubuntu Free Culture Showcase - Ubuntu Wiki", snyggt och prydligt med mellanslag mellan orden. Den sidan använder dock bara samma "trick" som jag själv nu har gjort. D.v.s. sidtiteln är samma slags bokstavsgröt som på andra Ubuntu wikisidor, men upprepas sedan som första avsnittstitel med mellanslag mellan orden. Google verkar alltså snappa upp den senare och föredra den som rubrik på sitt sökresultat.

Förhoppningsvis skulle samma sak kunna inträffa med den befintliga sidan. Därutöver, även om den kanske är långsökt, finns ju den teoretiska möjligheten också att Ubuntu wikifolket en vacker dag fixar till sitt system så att det fungerar så som de påstår att det gör. Varvid sidtiteln borde kunna fixa till sig "av sig själv". (#title-kommandot finns ju kvar för den, även om det som sagt för närvarande inte verkar ha någon som helst effekt.)

Fortfarande är det ju dock enkelt att ändra på det här. Synpunkter är fortfarande välkomna. Den direkta anledningen till att jag denna gång inte körde med understrykningstecken som förra gången var nog att jag någonstans såg kritik mot sådana – och standarden för Ubuntus wikisidor är uppenbarligen inte några understrykningstecken, utan hopskrivna ord och "camel case".

Frågan är alltså vad som är minst fult: nuvarande bokstavsgröt följd av den avsedda sidtiteln som första avsnittstitel, eller understrykningstecken mellan orden (vilket alltså inte är Ubuntustandard)?
Här gick jag rent experimentellt tillväga. Jag råkar ha en dator med relativt färsk installation av Ubuntu 16.04, så jag testade helt enkelt hur den faktiskt hanterade 7z-filen ifråga. Då jag dubbelklickade på filen kom den dialogruta jag visar i handledningen. Och sökningen resulterade i förslaget att installera just p7zip, enbart. Vilket räckte för uppackning av filen. (Jag dubbelkollade nu, och p7zip-full är fortfarande inte installerat på den datorn.)

Har försökt reda ut vad som exakt skiljer p7zip-full från p7zip, och, såvitt jag förstår, ger p7zip förmåga att hantera just 7z-filer enbart, medan p7zip-full nog inkluderar hela den grundläggande hanteringen hos det fria och öppna programmet 7-Zip (annars i första hand för Windows) av alla möjliga arkivformat. Det skadar ju knappast att ha p7zip-full. (Jag har det på min huvuddator med Ubuntu 14.04, utan att ens nu veta hur eller när det "blev" installerat där.) Men p7zip räcker alltså för just 7z-filer.
Gunnar Hjalmarsson skrev:
  • Existerar mappen ~/VirtualBox VMs innan man har skapat sin första virtuella maskin? Tror inte den gör det, och att det var därför jag i min "snabbguide" föreslog en separat katalog för VDI-filen
Kan nog stämma att den inte finns innan man gjort något med VirtualBox-hanteraren, men den finns alldeles säkert då man kommit till steget att definiera hårddisk för sin virtuella maskin. Så fort man har angivit namn (och typ) för en ny virtuell maskin, och klickat på Nästa (/Next), skapar VirtualBox – i mappen ~/VirtualBox VMs – en mapp med det namn man valde. Avbryter man skapandet av den nya maskinen så raderar VirtualBox automatiskt den mappen.

Å andra sidan kan det för all del hända att jag kanske krånglar till i onödan då jag vill ha in VDI-filen i den mappen. Funktionellt är det ju inte alls nödvändigt, även om det är där VDI-filen läggs om VirtualBox självt får skapa den.

Jag har nu ändrat den biten en aning, omformulerat lite samt dragit in texten om att flytta VDI-filen ett snäpp, för att det möjligen ska framgå bättre att det funktionellt inte är nödvändigt alls.

Jag har också försökt göra andra små uppsnyggningar här och där...

...och så spetsade jag till första stycket i inledningen en liten aning. Jag hoppas det inte är för "politiskt" för vad som väl i princip ska vara en officiell Ubuntusida?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Namnet
"CamelCase" är generell wiki-kutym. En fördel med det är att om man skriver AnnanSida på en wiki-sida, skapar wikimjukvaran automatiskt en länk till AnnanSida (om man inte anger annat). I vårt fall, där våra sidor finns ett par trappor ner i förhållande till roten wiki.ubuntu.com, är CamelCase närmast en nackdel. Så jag tycker du bör bestämma dig enbart utifrån vad som är minst fult.

p7zip-full
Ser nu att Filer extraherar utan p7zip-full. Jag hade använt terminalen.

Kod: Markera allt

$ 7z x Remix-OS_3.0.101_20160726_VB-32bit.7z
The program '7z' is currently not installed. You can install it by typing:
sudo apt install p7zip-full
Katalog
Hade missat detta:
Då du har kommit till hårddiskvalen bör VirtualBox redan ha skapat en mapp för den virtuella maskin du håller på att sätta upp.
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

OK, om ingen har några starka synpunkter på sidtiteln, så låter jag den nog förbli som den är. Det är ju trots allt enklast så. Och så ger ju punkt 3 under Page Titleswikisidan jag nämnde ovan åtminstone teoretiskt hopp om bättring i någon framtid ändå.
Gunnar Hjalmarsson skrev:Ser nu att Filer extraherar utan p7zip-full. Jag hade använt terminalen.

Kod: Markera allt

$ 7z x Remix-OS_3.0.101_20160726_VB-32bit.7z
The program '7z' is currently not installed. You can install it by typing:
sudo apt install p7zip-full
Kommandot 7z är såvitt jag förstår den ickegrafiska motsvarigheten till det fullständiga programmet 7-Zip för Windows. (Kan hantera alla möjliga arkivformat.) Paketet p7zip innehåller en bantad version, 7zr, som bara hanterar 7z-arkiv.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

För mig innebär autentisering genom BankID-appen i Remix OS väldigt långa väntetider. Efter att jag har angett personnumret hos någon webbtjänst, tar det ca 60 sekunder innan jag får tillfälle att ange säkerhetskoden i BankID-appen. Sedan får jag vänta ungefär lika lång tid till innan inloggningen har fullbordats.

(Inloggning till ICA Banken misslyckas för mig. Man kan misstänka att någon slags timeout slår till, men inget felmeddelande visas.)

Går det lika trögt för er andra som har prövat lösningen?
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

BankID i Remix OS känns förvisso segare än jag minns att det gjorde i Android-x86 v4.4. Å andra sidan har ju inte bara OS utan också BankID-version ändrats sedan dess. Hur funkar mobilt BankID v7 med fysiska androider?

Så mycket som en hel minuts väntetid låter dock extremt. Jag testade nu två inloggningar via Remix OS, hos skatteverket och hos Santander, och väntetiderna låg väl runt en halv minut, tror jag, möjligen drygt det – alltså dels tiden från att jag (med personnummer angivet) klickar på inloggningsknappen och till att jag kan börja ange säkerhetskod i BankID-appen, dels tiden från att jag klickat på legitimera där och tills att jag är inloggad. (Så hela inloggningsförfarandet totalt tar ju över en minut.)

(Jag kör 32-bits Remix OS, för närvarande med mängden arbetsminne sänkt till 1024 MB, i studiesyfte.)

Efter långt vacklande och velande flyttade jag på handledningen lik förbaskat. ::)
Så nu är sidan här, med understrykningstecken (igen).

Vad som till sist fick mig över kanten var att jag insåg att alla sökmotorer ur sökresultatens rubriker verkar kunna plocka bort understrykningstecknen, tror jag, men däremot nog ändå är generellt sämre i alla fall på att hitta vettiga titlar då första "ordet" är bokstavsgröt i CamelCase.

På Bing och Yahoo hittar man redan den sida jag bara häromdagen lade upp.
(Google verkar dock inte ha registrerat den ännu.)
Användarvisningsbild
skalman65

Inlägg av skalman65 »

Gjorde ett nytt försök nu med din manual som stöd Ratatosk
Enormt arbete du har gjort ;D

Installationen gick förhållande vis smidigt, förutom segheten,
tog mig så långt att jag skulle till att installera bankid appen inne på google play.
Innan jag gav upp...
hade väntetider på minuten mellan varven, 3-4 minuter för att komma in i systemet

Funderar om segheten beror på min dator eller remixos är segt i sig.
har kört win 7 i samma virtuella maskin med bra mycket snabbare respons.

eller om det är som
serafim skrev:Inte för klen utan för gammal.
Kanske får de tid att fixa stöd för äldre hårdvara så småningom...
och remix os inte stöder äldre datorer även fast de har virtualiseringsstöd.

Om det är det som är problemet kanske en liten notis om det skulle läggas till manualen?

Lite nyfiken vilka monster ;D maskiner ni kör med....

Denna maskin är inte dagsfäsk, men en Intel core 2 duo 2,6 samt 4gb ram

Nu är jag inte beroende av att få det att fungera, då jag använder en separat smartphone för bla bankid's app, men det skulle vara smidigt med en lösning på datorn.
Ratatosk skrev: Hur funkar mobilt BankID v7 med fysiska androider?
tycker nog att det fungerar helt ok.
Senast redigerad av 1 skalman65, redigerad totalt 12 gånger.
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

Möjligen kan det vara så illa att du har en poäng där, Skalman. Jag har fokuserat på processorns virtualiseringsstöd enbart, och därutöver minnestillgången – därför att det ju i första hand är dessa saker som avgör om man alls kan köra en virtuell maskin. Att processorfarten skulle ha haft någon avgörande betydelse var jag aldrig medveten om då det gällde den tidigare BankID-varianten med Android-x86. (Testade du den?)

Men det verkar ju helt klart att lösningen med Remix OS kräver mer av hårdvaran, det tycks vi väl ha märkt av allihop. Och det skulle ju i värsta fall möjligen kunna hända att med en långsammare processor går det allt för segt för att det ens ska fungera. (En eller annan timeout slår till.)

I Gnomes systemövervakare kan jag, medan jag loggar in, se att hela tiden en av processorkärnorna (eller trådarna) slår i taket och ligger klistrad vid 100%. (Övriga ligger på nästan noll; ibland kan den arbetande kärnan lämna över till en annan, går ner till nästan noll och den andra slår i taket,) Att nyare processorer tenderar att ha fler processorkärnor än äldre borde alltså spela mindre roll, men nyare processorer är väl ofta snabbare även per processorkärna, också då klockfrekvensen kanske inte är högre (p.g.a diverse effektiviseringar).

Jag hittade en sida med något slags mått på snabbheten just vid enkeltrådsexekvering. (Exakt hur värdet blir beror ju på hur testerna ser ut, men borde kanske ge en vink om läget i alla fall.) Prestandaenheten verkar bara vara ett normaliserat medelvärde av alla jämförda processorer; d.v.s. värdet 1 000 är nog farten för en bland de testade "medelsnabb" processor, vid enkeltrådsexekvering alltså.

Vet inte om min egen nu två år gamla Lenovo kan kallas monstermaskin, men visst står den sig nog rätt hyggligt i jämförelser. Processorn i den är en Intel Core i7-4710HQ på 2.50GHz, för vilken sidan (just nu) anger prestandamåttet 1 839.

Fast å andra sidan hade jag inga problem alls att med en AMD A10-4600M APU – vars entråds prestandavärde anges till mera modesta 1 004 – komma åtminstone så långt som t.o.m. installationen av BankID-appen samt start av denna. (Detta i en dator som jag bara har till låns, och jag har inte gått så långt som till att i BankID-appen hämta hem ett faktiskt ID och prova inloggning.)
skalman65 skrev:Funderar om segheten beror på min dator eller remixos är segt i sig.
har kört win 7 i samma virtuella maskin med bra mycket snabbare respons.
För mig funkar nog inloggning med Remix OS ändå rätt tillförlitligt (även med 1024 MB arbetsminne) – lite segt, men lyckas i princip alltid vad det lider.

Men, ja, jag jämförde också nu med det (32-bits) Windows som jag också har i VirtualBox, och med undantag för någon miss i maskineriet vid min första inloggning nu, då mitt BankID av mystisk anledning inte hittades, så funkar nog BankID i Windows annars klart snabbare och smidigare, det måste sägas. Man kan väl helt enkelt säga att i Windows funkar det precis exakt just så som det naturligtvis också borde funka direkt i GNU/Linux, om det funnes spår av skam och anständighet i de människor som styr detta.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Har kompletterat sidan E-legitimation med VirtualBox-lösningarna och lagt till navigeringslänkar till BankID i Linux genom VirtualBox enligt modell från andra sidor.

Det var ju en slags tröst att du också har långa väntetider, Ratatosk, även om det går lite snabbare för dig. Jag har visserligen ingen "monstermaskin" - köpte den för sex år sedan, och den har tuggat mer eller mindre dygnet runt sedan dess. Processorn är "Intel Core 2 Duo CPU P9700 @ 2.80GHz × 2" (vilket inte säger mig någonting). Å andra sidan tvivlar jag på att väntetiden i nämnvärd utsträckning handlar om processande på datorn; det torde ju handla om mycket små datamängder. Märkligt är det i alla fall, och jag känner mig inte helt nöjd.

Personligen kommer jag sannolikt fortsätta använda Telia e-legitimation när jag kan (och så länge det fungerar...), och bara plocka fram BankID när det behövs (vilket i mitt fall är mycket sällan). Inloggning med Telia e-legitimation går normalt mycket snabbt.

Men även om inte allt är perfekt med den senaste lösningen, så är det en lösning, och nu är den dokumenterad. Tack än en gång för jobbet du lagt ned på det, Ratatosk!
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

Jag kan som sagt se att en tråd/processorkärna går i taket under inloggning. Så något processande sker nog. Vilket skulle kunna förklara att det går lite mindre segt för mig. Går man efter den sida jag ovan nämnde så är min processor ca 65% snabbare än din vid entrådsexekvering. (Farten för en Intel Core i7-4710HQ @ 2.50GHz anges just nu till 1 839, farten för en Intel Core2 Duo P9700 @ 2.80GHz till 1 114.)

Sedan är det säkert så att detta processande (vad det nu än handlar om) i just Remix OS sker väldigt ineffektivt. BankID-appen i Windows borde rimligen inte behöva processa mindre än den i Android (eller Remix OS). Men BankID i Windows (i VirtualBox) är klart mindre segt än i Remix OS, det verkar vara både Skalmans och min erfarenhet. Den tidigare varianten med Android-x86 var väl heller inte tillnärmelsevis så seg, fast jämförelser med den är möjligen av mindre värde då Finansiell ID-Teknik har ändrat sin app.

Frågan är alltså om man i handledningen skulle tillfoga något slags rekommendation även beträffande processorns fart? Problemet med det är ju dock att vi har så väldigt lite data att gå på. Vad som nog skulle behövas vore att folk som testar denna lösning rutinmässigt rapporterar in hur det funkar för dem, och exakt vilken processor de har i datorn. (Att bara säga t.ex. "Intel Core2 Duo" är ju inte så exakt då det uppenbarligen finns mängder av varianter med det namnet.)
Gunnar Hjalmarsson skrev:Personligen kommer jag sannolikt fortsätta använda Telia e-legitimation när jag kan (och så länge det fungerar...), och bara plocka fram BankID när det behövs (vilket i mitt fall är mycket sällan). Inloggning med Telia e-legitimation går normalt mycket snabbt.
Det låter helt rätt! Varje gång man gör en inloggning med Finansiell ID-Tekniks BankID så ger man ju dessutom faktiskt bankmaffian bakom eländet lite pengar (betalda av den man loggar in hos). Det handlar väl bara om någon eller ett par tioöringar kanske, men känns ändå rent principiellt helt åt helvete.

Själv har jag inte kommit mig för att skaffa Telias e-leg, inte bara p.g.a. kostnaden utan också därför att det dessutom rent praktiskt inte är jätteenkelt för mig att ta mig till något skattekontor som utfärdar Skatteverkets ID-kort, och två besök behövs väl – ett för ansökan och ett för uthämtning.

Dessutom verkar bankkartellen bakom BankID nu ha lyckats slå ut varje spår av konkurrens om kunder i den privata sektorn (jag kommer ihåg att t.ex. PayEx Spara för mindre än två år sedan erbjöd inloggning med Telias e-leg, men inte med mobilt BankID, nu är det tvärtom). Så Telias e-leg funkar väl numera ingen annanstans än hos offentliga myndigheter? (Som är tvungna att fortsätta hålla öppet även för de andra rangens medborgare som bankerna vänt ryggen.)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Det är med en 64-bitars VDI-fil som jag erfar långa väntetider. Prövade därför med en 32-bitars VDI-fil, vilket visade sig vara avsevärt sämre. Ännu längre tid för att starta Remix OS, ännu segare i största allmänhet, och väntetiderna vid autentisering blev så långa att jag blev uttimad på webbplatser där det fungerar med 64-bitarsfilen.

Så Ratatosk, om du inte redan har gjort det, tycker jag du bör testa med 64-bitars VDI. Det kan vara så att det 64 bitar vi bör rekommendera, trots tidigare diskussioner om resursåtgång. (Detta är förstås också ett tips till skalman65.)
Ratatosk skrev:Själv har jag inte kommit mig för att skaffa Telias e-leg, inte bara p.g.a. kostnaden utan också därför att det dessutom rent praktiskt inte är jätteenkelt för mig att ta mig till något skattekontor som utfärdar Skatteverkets ID-kort, och två besök behövs väl – ett för ansökan och ett för uthämtning.
Ja. (Eller tre besök om fotot underkänns - egen erfarenhet.)
Ratatosk skrev:... Telias e-leg funkar väl numera ingen annanstans än hos offentliga myndigheter? (Som är tvungna att fortsätta hålla öppet även för de andra rangens medborgare som bankerna vänt ryggen.)
Inte bara myndigheter... Offentlig verksamhet, även om jag inte vet om det finns undantag. Apotek och Vårdguiden är exempel där det funkar. Och jag tänker på samma sätt angående om tjänsten kommer att finnas kvar. Med reservation för NPAPI-problemet, då.
Skriv svar

Återgå till "Internet"