Grub, dualboot, UEFI, BIOS, usb-instal

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
ChristerNylander
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Grub, dualboot, UEFI, BIOS, GPT, usb-instal

Inlägg av ChristerNylander »

Efter mer än 10 dagars installations-misslyckande, så tar jag det lugnt.
Jag fokuserar på att starta Ubuntu, jag har inte lyckats någon gång från start-menyn.
Jag får bara tom skärm, ibland blinkar meddelande, men Mus och muspil fungerar.
Start-menyn och boot-loader (grub) på sdb fungerar, och det finns ca. 5 GB Ubuntu på partition.

Fråga: Vad kan följande felmeddelande betyda: pcieport 0000:00:1c.5: "PCIe Bus Error" id=00e5(Receiver ID)
Jag gissar nått med hårdvaran. Grafikkortet är kanske ganska nytt (Det finns nyare). (Felmeddelandet upprepas efter många sekunder i tty.)
Jag vore tacksam för minsta tips och gissning.

Jag fattar nästan inget om Linux, så jag kanske har gjort nått simpelt fel.

Mer om "PCIe Bus Error":
Gömt innehåll: Visa!
Jag har editerat flaggor i grub, där jag valt Ubuntu(Avancerade flaggor), inget hjälpte.
Jag får "PCIe Bus Error"
Gammal Bug för "PCIe Bus Error":
"If your graphics card is Nvidia, follow these steps:

In the GRUB menu at startup, press e; then,
Use the arrow keys to replace quiet splash with no splash or nomodeset.
Then press the Ctrl+x key combination to boot."
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... ug/1521173

Annat:
"PCIe Bus Error error received: id=00e0
"PCIe Wireless Network Adapter"
"Note: Current workaround is to add pci=noaer to your kernel command line:

1) edit /etc/default/grub and and add pci=noaer to the line starting with GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT.
It will look like this:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash pci=noaer"
2) run "sudo update-grub"
3) reboot"
-------------------------------------
Jag editerade i grub för Ubuntu(med flaggor) mm.(Direkt efter edit startade jag med Ctrl+x eller F10). Följande misslyckades jag med:
pci=nomsi, pci=noaer ,no splash, pci=noacpi, pcie_aspm=off, pci=nommconf, pci=nomsi irqpoll
nomodeset mm fungerar inte.

Jag har inte trådlöst (Bluetouth,Wifi) och inte VR.
Jag har sladd-tangentbord och sladd-mus, samt HDMI-kabel till skärm, och SSD-disk(fast boot=off).
Kanske nått av detta eller Nvidia GeForce GTX 980Ti krånglar.
Mer detaljer:
Nuvarande läge: disable Secure Boot, CSM=på,"Boot filter"=Legacy och Fast boot= off.

Då jag installerar grub (boot loader) på sda (SSD-disk), så får jag alltid felmeddelandet, att grub inte kan installeras.
Jag skapade en efi-partition för grub på stora hårddisken sdb. Jag får inget felmeddelande om jag väljer sdb för grub.
Installationen med uppdateringar verkar fungera. Jag får meddelande om att installationen är klar och att omstart krävs.
Då jag inte väljer omstart, så kan jag köra Ubuntu med alla program mm. Jag ställde om lite för bildskärmsinställningar,
lade till bakgrundsbild mm. Körde full uppdatering, såg nya grub-paket.
Jag tog fram terminal och skrev "sudo update-grub", fick felmeddelande om /crow eller liknande, som jag inte fattar.
Jag hamnade nog i "Live", en gång körde jag installera ytterligare en gång från "Live".

Vid omstart får jag upp att välja Ubuntu och Ubuntu med avancerade flaggor mm.Det verkar OK.
Det verkar som att jag kan boota, samt att boot loader (grub) fungerar på sdb.

Problemet: Det kvittar vad jag väljer vid boot, så får jag en tom skärm med färg och muspil, ibland med blinkande meddelande mm.
Med högerklick kan jag ibland se litet fönster och kunde en gång skapa ny map, men blinkar. Ingen sido meny.
(Skärm-kabeln är HDMI). Jag har skummat kanske över hundra sidor och har snappat upp "nomodeset" mm, men det hjälper inte.
Ibland kan jag få textläge med Ctrl+Alt+F1 och då ser jag ibland "PCIe Bus Error".
(Även i boot-repair-disk-64bit.iso med felsäkert läge såg jag "PCIe Bus Error".)
Jag har inte lyckats starta Live från usb eller DVD.

Fråga 1: Är det fel med grub på efi-partion formaterad som FAT32, på sdb?
Fråga 2: Kan man testa någon annan flagga, under Ubuntu med avancerade flaggor?
Fråga 3: Kan man testa någon annan inställning i BIOS?
Fråga 4. Jag kan installera med USB-minnet, men kan jag ha fel inställning i programmet "Rufus".
Fråga 5. Kan det vara problem med att starta X-servern? (Men muspilen funkar).

Jag har misslyckats med "boot-repair-disk-64bit", i flera inställningar och även i felsäkert läge, och även med "nomodeset".
Tjadden
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Tjadden »

ChristerNylander skrev:Fråga: Vad kan följande felmeddelande betyda: pcieport 0000:00:1c.5: "PCIe Bus Error" id=00e5(Receiver ID)
Här får du svaret och sudo kanske kan vara dig till hjälp, men du tycks ju inte ha någon Ubuntu
att köra?

https://translate.googleusercontent.com ... W7OrGndGSA
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

När du startar med installationsmediet (USB-sticka eller DVD-skiva), kan du då starta Ubuntu 'live', dvs. inte installera utan köra Ubuntu direkt?
ChristerNylander

[quote="Tjadden"][/quote]
Tack för tippset Tjadden,
Jag har redan testat "quiet splash pci=nomsi", men i grub.
Men jag kan ha gjort nått fel ändå.
När jag startat grub från hårddisken, så valde jag "Ubuntu(Avancerade flaggor)" samt edit med "e". Ibland har jag ändrat "quiet splash" till "no splash".
Omedelbart efter har jag skrivit "pci=nomsi" samt testat många flaggor.
Dessa har jag testat: pci=nomsi, pci=noaer ,no splash, pci=noacpi, pcie_aspm=off, pci=nommconf, pci=nomsi irqpoll, nomodeset.
Jag har även testat några av dessa i riktigt tty-text-läge. Men då jag inte såg nån effekt, så tog jag inte sudo update-grub.
Kanske nån kombination i riktigt tty-text-läge, samt några kommandon kan fungera nu?
ChristerNylander

Gunnar Hjalmarsson skrev:När du startar med installationsmediet (USB-sticka eller DVD-skiva), kan du då starta Ubuntu 'live', dvs. inte installera utan köra Ubuntu direkt?
Tack Gunnar,
Jag aldrig lyckats starta "live" från USB eller DVD, jag får tom skärm, men mus verkar fungera.
Då jag startar från grub på hårddisken, så får jag samma fel.
Men om jag gjort en ny installation och inte väljer omstart, då har jag kunnat köra "live", med ikonen för att installera Ubuntu.
(En gång upprepade jag installationen från "live".)(Kanske jag då kom förbi en bugg i grub???)

När jag startar från hårddisken, och väljer Ubuntu på primära partitionen, så får jag tom skärm, men där
Kan jag ta Ctrl+Alt+F1 och hamna i riktiga tty-textläget nu, samt logga in. Där upprepas "PCIe Bus Error".
Där har jag testat sudo update-grub, PCI=nomsi och flera andra som verkar OK.
Kanske detta med PCIe är ett steg mot lösningen?

Jag tycker det liknar en gammal bugg i grub, som Ubuntu vet om, men borde vara löst.
Det påstods att grub hamnade i en loop och gav felmeddelande om PCIe.

Kanske det finns nått kommando att skippa PCIe, och se vad som händer?
(Edit: funkade inte: Jag skall senare ta ut ett tomt fack för extra hårddisk, och se om nått händer med felmeddelande om PCIe.)
Senast redigerad av 1 ChristerNylander, redigerad totalt 22 gånger.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

ChristerNylander skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:När du startar med installationsmediet (USB-sticka eller DVD-skiva), kan du då starta Ubuntu 'live', dvs. inte installera utan köra Ubuntu direkt?
Jag aldrig lyckats starta "live" från USB eller DVD, jag får tom skärm, men mus verkar fungera.
Det tyder på att din hårdvara (grafikkort, minne...) inte fungerar med det OS du försöker installera, vilket gör det osannolikt att det ändå skulle fungera efter en full installation.
ChristerNylander

Gunnar Hjalmarsson skrev:
ChristerNylander skrev:
Det tyder på att din hårdvara (grafikkort, minne...) inte fungerar med det OS du försöker installera, vilket gör det osannolikt att det ändå skulle fungera efter en full installation.
Stort tack Gunnar,
Jag tror du har rätt, och ditt svar hjälper mig att gå vidare.
Kanske ett steg mot lösning är?:
Jag har redan letat efter nån Linux-distr. med grub 3.
Troligen har mitt grafikkort en mängd nya funktioner, men jag vet inte om det ger problem.
Det vore tråkigt om jag endast måste köra Win10, i flera år.
Jag har kört RedHat 8 och SuSe 9 för många år sedan, men jag är beredd att testa nästan vilken Linux som helst med nyare grub. (Men inte svåra Gento med fullständig kompilering av allt).
Edit: Tillägg: (Kanske nån expert på Linux-kärnan vet om man kan konfigurera kärnan för grafikkortet?).
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Lägg en 'lättviktare', t ex Lubuntu, på stickan och kolla om du kan starta det systemet live.
ChristerNylander

Gunnar Hjalmarsson skrev:Lägg en 'lättviktare', t ex Lubuntu, på stickan och kolla om du kan starta det systemet live.
Stort tack Gunnar,
Lubuntu fungerade utmärkt i "live".

Men när jag försökte installera, så fick jag felmeddelande om in/ut fel på Hårddisken. "Errno 5"
Jag testade med grub på sdb, sda, installation från live och direkt installation, med och utan uppdateringar och på två olika partitioner, som ligger efter 800 GB.
Samt med "nomodeset". Men installationerna stoppades alltid efter formateringen.
Jag vet inte om nån flagga kan hjälpa.
Jag skulle nog gilla Lubuntu, med sin meny. (Min hjärna gillar fasta positioner och träd-struktur.)

"Bug 94990 - Latest 4.6rc4 kernel, no booting on gtx970 ".
Kärnan 4.5 funkade för någon. Kanske jag skall testa en äldre Ubuntu.

Installation av NVIDIAS driver för GTX 980, hjälpte inte för Ubuntu 16.04.
Jag testade att installera NVIDIAS driver på Ubuntu 16.04. Men jag kanske gjorde fel? Jag avinstallerade inte nån driver.
Det slutade att blinka och bättre upplösning, ny bakgrundsbild och ny map var kvar efter omstart.
Men inga ikoner syntes, och samma felmeddelande om PCIe i tty, var kvar.
Min Ubuntu accepterade inte kommandot "sudo add-apt-repository ppa:graphics-drivers/ppa" men övriga kommandon verkade fungera. Jag fattar inget, men jag följde receptet för Ubuntu 15 på:
http://askubuntu.com/questions/738377/c ... -15-10-x64
Jag sökte på "Linux GTX 980". Jag hittade några som var helt nöjda, även på Ubuntu 14 (äldre kärna), men på andra datorer.
"I just got my NVidia GTX 980 Ti graphics card and running Ubuntu 14,04.
I am quite happy with the performance and will be even happier when my Dell U3415W comes which is why I bought the new graphics card.
Finding a HDMI USB KVM to match the rsolution is proving a bit of a challenge"
"I have mine running on Linux Mint and it seems to run fine"..."Dell with my 980ti"
"I have GTX 980 Ti under my Gentoo for about 2 months now. It is fantastic"
Hmm. HDMI?
Kanske jag skall testa Mint.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Mina kunskaper om hårdvarurelaterade saker är inte mycket att hänga i granen, är jag rädd. Men för att någon annan skall kunna hoppa in och ge dig ett handtag, tror jag du måste beskriva på ett något mindre yvigt sätt vad det är du gör och exakt när och hur det hakar upp sig.

Men ändå, då vi nu vet att Lubuntu kan startas upp med din dator utan ytterligare åtgärder, skulle du ju kunna prova att låta installationsprogrammet sköta partitioneringen, dvs. välja alternativet "installera Lubuntu bredvid Windows" (eller något sådant, minns inte den exakta ordalydelsen). Kan du på det sättet köra igenom hela installationen? Om inte, när hakar det då upp sig?
ChristerNylander

[quote="Gunnar Hjalmarsson"][/quote]
Stort tack Gunnar,
Jag har alltid valt att manuellt välja partitioner, alternativet längst ned, därför annars måste jag kanske krympa eller ta bort partitioner.
Men nu funkar det med Ubuntu 14.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Så trevligt. :) Hur gick du tillväga för att få det att fungera? Var lösningen byte från 16.04 till 14.04, eller var det något annat?
ChristerNylander

DET FUNKAR!

Sammanfattning:
Min hårdvara: Nvidia GeForce GTX 980Ti, Intel Core i5-6600K, 6:e gen, Skylake , Chipset= Intel Z170, Acer.

Jag kunde inte installera Ubuntu 16.04.
Men Jag kunde installera ubuntu-14.04.5-desktop-amd64.iso , via usb-minne.

Symptom: "PCIe Bus Error" id=00e5(Receiver ID)
Tom skärm, men muspil och mus fungerade, ibland blinkade nått meddelande.

Mina inställningar:
BIOS: disable Secure Boot, CSM=på,"Boot filter"=Legacy.
Win10: Fast boot= off (kanske inte behövs?).
Kanske fungerar med andra inställningar och UEFI?
(Jag lade grub (boot loader) på stora hårddisken sdb, men kanske bättre om den ligger på sda.)
OBS: Med dessa inställningar måste jag ändra "Boot filter" i BIOS för att växla mellan Windows 10 och Ubuntu. (Olika moderkort har olika BIOS?).
Det är bäst om man kan installera i UEFI-läge. (Jag misslyckades med Ubuntu 16 i UEFI-läge).

Med programmet "Rufus" så gjorde jag ett boot-bart usb-minne med iso-filen.

Annat problem:
När jag startade Ubuntu 14, så blev upplösningen usel, och det fanns bara detta val.
Men jag lyckades installera NVIDIAS drivrutin via tty (Ctrl+Alt+F1), och därefter blev det perfekt.
Jag följde receptet på:
http://askubuntu.com/questions/738377/c ... -15-10-x64
uppdatering till kärnan 4.4 fungerade.
Kanske denna bugg gällde för mig:"Bug 94990 - Latest 4.6rc4 kernel, no booting on gtx970 "
Jag skall undvika Ubuntu 16 länge.
Senast redigerad av 3 ChristerNylander, redigerad totalt 23 gång.
ChristerNylander

Gunnar Hjalmarsson skrev:Så trevligt. :) Hur gick du tillväga för att få det att fungera? Var lösningen byte från 16.04 till 14.04, eller var det något annat?
Ja, enbart byte från Ubuntu 16.04 till 14.04 löste det.
Allt verkar funka, utom dålig skärmupplösning. Men ny drivrutin löste det.
Jag fick nog samma "PCIe Bus Error", innan nya drivrutinen. (Jag har inte kollat om det är kvar).
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Re: Grub, dualboot, UEFI, BIOS, usb-instal

Inlägg av johanre »

Härligt, gratulerar! Skönt att du fick rätt på det 8)
Användarvisningsbild
Getmarken
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Grub, dualboot, UEFI, BIOS, usb-instal

Inlägg av Getmarken »

Mycket intressant att ämnet tas upp. Jag har exakt samma erfarenhet med UEFI med mitt nya moderkort från ASUS Maximus Vlll Hero.
Själva kampen har jag gett upp och ifall jag vill köra Windows får jag byta OS från UEFI. Ska bli intressant att se ifall GRUB kan användas senare.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"