Lista över installerade program

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
bloste
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Lista över installerade program

Inlägg av bloste »

Hej. Jag ska uppgradera till 16.04 och samtidigt byta hårddisk (SSD). Har koll på dokument mm eftersom jag har dem på egen partition. Men går det att få fram en lista på vilka program man har installerade för att lätt kunna installera dem i nya utgåvan?

Tack på förhand!
Stefan
//Stefan

Jag är rätt så ny på Ubuntu/Linux men har hållit på en hel del med PC i Windows- och DOS-miljö.
Användarvisningsbild
eson57

Re: Lista över installerade program

Inlägg av eson57 »

Du kan prova det här kommandot.

Kod: Markera allt

for app in /usr/share/applications/*.desktop; do echo "${app:24:-8}"; done
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
bloste
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av bloste »

Tack, ska testa under helgen!
//Stefan

Jag är rätt så ny på Ubuntu/Linux men har hållit på en hel del med PC i Windows- och DOS-miljö.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

till eson57

Intressant kod.
Om man kör den i datorn och sedan vill installera samma program på en annan partition, kan man föra över utdata så, att man kan få samma installerade program även i den andra partitionen . . . . . ?

Nyfiken och otroligt intresserad.

Vi har tre datorer med samma versioner av Ubuntu, både LTS och mellankopia.
Vore great om man kan skriva ut efter första koden och sedan flytta utdata, varifrån man sedan kan uppdatera de övriga burkarna och partitionerna.
En efter en.

Visa gärna. Tack. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Vet inte om jag förstår din fråga riktigt, men om du vill ha listan i en fil, som du sedan kan föra över till annan dator, kan du köra detta utökade kommando istället. Du får då en textfil på skrivbordet. Man kan förstås kopiera från terminal också.

for app in /usr/share/applications/*.desktop; do echo "${app:24:-8}"; done > ~/Skrivbord/program.txt
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Du har förstått mig.
Det som är kvar är, att om jag i dator/partition nr 1 nu, har denna
nedladdade lista och sedan för över nedladdade filen som ligger
på skrivbordet till dator/partition medels sticka eller annat och
där kunna installeras från listan över till den 2:a datorn/partitionen.

Så att denna dator (2) kan installera det som står på listan?
2 datorer, 2 likadana programinstallationer. Likadana på dem två.

Huvudanledningen är, att vid en ominstallation, eller
nyinstallation, av endera datorn, så kan man behålla sitt /home
och då behålla allt från tidigare på /home och med rätt
kommando för att installera enligt listan som vi talar om, även
återskapa de program som man hade installerade.

Tack så här långt :kram: /tukken

hur skall det kommandot se ut?
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Jaha, då förstår jag bättre vad du är ute efter.
Det där kan jag inte, men jag kan googla och hittar då instruktioner som innefattar andra kommandon än det jag först anvisade.
Om du skrollar ner till "Second Method" hittar du dpkg-kommandon som jag bara får att fungera halvvägs. Det vill säga, jag kan skapa listan som txt-fil (första kommandot) men jag lyckas inte läsa in den i ett nytt terminalfönster. Har ingen aning om varför, men jag får felmeddelandet "Filen eller katalogen finns inte"... mycket skumt, eftersom samma program just har skapat den, och jag kan se den på skrivbordet. Kanske det lyckas bättre hos dig? ???
Förövrigt tror jag att det är lättast att nå ditt mål med säkerhetskopieringsverktyget som visas sist på sidan. Vet inte om det heter "mintbackup" i Ubuntus programhanterare, men om du söker på "Backup tool" bör du hitta det. Det kanske till och med redan är installerat. I Mints meny heter det "Verktyg för säkerhetskopiering". Annars funkar det säkert att installera via ppa, med det kommando som sidan visar.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Det bör nog nämnas att listan som genereras av kommandot har sina begränsningar. Dels är inte alla posterna paketnamn (de flesta är det, men alltså inte per definition). Dels fångas bara program med .desktop-filer, dvs. i princip program med grafiskt gränssnitt. Så installerade kommandoradsprogram och andra hjälppaket fångas inte upp den vägen.

Synaptic kan användas som ett komplement för att fånga upp olika hjälpprogram. Exempelvis kan man kika på Status -> "lokala eller föråldrade" resp. "manuellt".

Tror inte det finns en enda enkel väg att svara fullständigt på blostes ursprungliga fråga. Hur man än gör, blir det till att plocka lite här och lite där...
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Tror inte det finns en enda enkel väg att svara fullständigt på blostes ursprungliga fråga. Hur man än gör, blir det till att plocka lite här och lite där...
Ja det finns massor av kommandon för att plocka ut paketlistor, både komplett och filtrerade, men jag utgick ifrån att det gällde just skrivbordsprogrammen, och då i synnerhet de man installerat själv. Något kommando för att filtrera bort förinstallerade program har jag inte hittat, så det får nog ske manuellt.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

eson57 skrev:Något kommando för att filtrera bort förinstallerade program har jag inte hittat, så det får nog ske manuellt.
Inte jag heller, men vad avser Ubuntu och på paketnivå borde det egentligen gå att göra just det, eftersom Synaptic anger en Ubuntu-ikon vid alla paket som tillhör "main". Synaptic måste ju hämta den informationen någonstans ifrån.
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Inte jag heller, men vad avser Ubuntu och på paketnivå borde det egentligen gå att göra just det.
Frågan är om det ens är nödvändigt att filtrera bort förinstallerade program, när apt-get ändå skippar allt som redan är installerat.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

@Broder Tuck, @bloste
Utsövd och pigg gör man ett nytt försök... och lyckas i det stora hela. Något enstaka program återinstallerades inte men det berodde troligen på att jag inte hade kvar den nödvändiga PPA:n. Se alltså till att ha alla eventuella PPA:er installerade på den maskin som skall "nyinstalleras".
Så här gjorde jag...

Första kommandot körs alltså på den färdigpreparerade/gamla maskinen för att skapa programlistan på skrivbordet.

sudo dpkg --get-selections > ~/Skrivbord/installerat.txt
För sedan över "installerat.txt" till skrivbordet på den nya maskinen och installera "dselect" om det inte redan finns.

sudo apt-get install dselect
Kör följande för att förbereda programinstallationen...

cd /home/<ditt användarnamn>/Skrivbord
sudo dpkg --set-selections < installerat.txt
Ovanstående returnerade ett varningsmeddelande som åtgärdas med följande sträng...

sudo apt-get -y update
Klart att installera de listade programmen med...

sudo apt-get dselect-upgrade
Kan väl tillägga att om något går åt h...e, så tar jag inget som helst ansvar. ;)
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D :kram:
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Skall det uppfattas som att allt gick bra? ;)
Alltid på kanelen!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"