Grub, dualboot, UEFI, BIOS, usb-instal
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Grub, dualboot, UEFI, BIOS, usb-instal
Kraftig Edit:
Tråden handlar om boot-problem vid dualboot, UEFI, BIOS mm.
Min hårdvara: Nvidia GeForce GTX 980Ti, Intel Core i5-6600K, 6:e gen, Skylake , Chipset= Intel Z170, Acer.
Jag kunde inte installera Ubuntu 16.04.
Men ubuntu-14.04.5-desktop-amd64.iso kunde jag installera via USB.
Symptom: "PCIe Bus Error" id=00e5(Receiver ID)
Tom skärm, men muspil och mus fungerade, ibland blinkade nått meddelande.
Mer om lösningen på sidan 2.
Skall grub ligga på partion /dev/sda1/ typ "efi" där står "Windows Boot Manager", 104 Mb.
Edit: Svar=behövs ej.
Jag har misslyckats under flera dar. Men har nu kommit så långt att jag kan välja var grub skall installeras.
Förvalt är "/dev/sda/" men det misslyckas.
Oviktigt:
(Edit: Jag har säkert missförstått vad "a" och "b" betyder i t.ex. /dev/sdb3/.)
Windows 10 verkar ta fyra partitioner på sda. (Jag vet inte säkert om det är SSD, boot, rec, och nån 16 Mb på sda.) Stora Windows ligger på sdb1.
Jag råkade skapa "/" på logisk partition. Jag tog bort partitionen, formaterade ny som primär. Men jag måste nog markera sda för att få primär??? Kanske jag gjort fel även här.
Konstigt att jag inte kan köra Ubuntu Live, från dvd (bränd ISO från Windows) och inte från usb-minne. Men jag kunde ändå starta installation av Ubuntu, men jag misslyckas med installation av grub. Edit: Om jag avbryter installationen, så hamnar jag i Live-Ubuntu.
Jag har ändrat BIOS.(UEFI).
1. disable Secure Boot
2. Edit: CSM är på. Ändrade nått som berör UEFI, så jag kan boota via usb-minnet.
3. Edit: "Boot filter" är Legacy. Ändrade nått om UEFI och valde Legacy mode.
(Edit: Nu sätter jag "Boot filter"=UEFI, detta är troligen bäst.)
Jag fattar inte vad jag gör. Jag skall försöka få Ubuntu-partitionen på sda. Jag skall testa innan jag råkar förstöra hela boot-systemet.
Tillägg: Jag misslyckades att lägga Ubuntu "/" på sda. Kanske alla sda ligger på SSD och sdb på HD med 1 Tb? Jag skall senare testa att välja grub på "/dev/sdb/". Edit: misslyckas på "/dev/sdb/" och sdb3, Edit: Jag misslyckades installera grub på sdb1.
Tråden handlar om boot-problem vid dualboot, UEFI, BIOS mm.
Min hårdvara: Nvidia GeForce GTX 980Ti, Intel Core i5-6600K, 6:e gen, Skylake , Chipset= Intel Z170, Acer.
Jag kunde inte installera Ubuntu 16.04.
Men ubuntu-14.04.5-desktop-amd64.iso kunde jag installera via USB.
Symptom: "PCIe Bus Error" id=00e5(Receiver ID)
Tom skärm, men muspil och mus fungerade, ibland blinkade nått meddelande.
Mer om lösningen på sidan 2.
Skall grub ligga på partion /dev/sda1/ typ "efi" där står "Windows Boot Manager", 104 Mb.
Edit: Svar=behövs ej.
Jag har misslyckats under flera dar. Men har nu kommit så långt att jag kan välja var grub skall installeras.
Förvalt är "/dev/sda/" men det misslyckas.
Oviktigt:
(Edit: Jag har säkert missförstått vad "a" och "b" betyder i t.ex. /dev/sdb3/.)
Windows 10 verkar ta fyra partitioner på sda. (Jag vet inte säkert om det är SSD, boot, rec, och nån 16 Mb på sda.) Stora Windows ligger på sdb1.
Jag råkade skapa "/" på logisk partition. Jag tog bort partitionen, formaterade ny som primär. Men jag måste nog markera sda för att få primär??? Kanske jag gjort fel även här.
Konstigt att jag inte kan köra Ubuntu Live, från dvd (bränd ISO från Windows) och inte från usb-minne. Men jag kunde ändå starta installation av Ubuntu, men jag misslyckas med installation av grub. Edit: Om jag avbryter installationen, så hamnar jag i Live-Ubuntu.
Jag har ändrat BIOS.(UEFI).
1. disable Secure Boot
2. Edit: CSM är på. Ändrade nått som berör UEFI, så jag kan boota via usb-minnet.
3. Edit: "Boot filter" är Legacy. Ändrade nått om UEFI och valde Legacy mode.
(Edit: Nu sätter jag "Boot filter"=UEFI, detta är troligen bäst.)
Jag fattar inte vad jag gör. Jag skall försöka få Ubuntu-partitionen på sda. Jag skall testa innan jag råkar förstöra hela boot-systemet.
Tillägg: Jag misslyckades att lägga Ubuntu "/" på sda. Kanske alla sda ligger på SSD och sdb på HD med 1 Tb? Jag skall senare testa att välja grub på "/dev/sdb/". Edit: misslyckas på "/dev/sdb/" och sdb3, Edit: Jag misslyckades installera grub på sdb1.
Senast redigerad av 12 ChristerNylander, redigerad totalt 23 gång.
-
Re: Grub på vilken partition?
Efter några timmars letande hittade jag en gammal sida.
Jag behöver inte välja /dev/sda1/.
"Installing Ubuntu to a Specific Partition ("Something Else"):
When using the "Something Else" option, you will be offered to choose the "Device for bootloader installation". Please select: * either the disk (eg /dev/sdX, not /dev/sdXY) on which the BIOS is setup to boot (recommended for normal use) * OR the partition (eg /dev/sdXY, not /dev/sdX) on which Ubuntu (/boot, else /) will be installed (only if you want to chainload it from another bootloader; if any doubt, do NOT choose this) "
https://help.ubuntu.com/community/Grub2/Installing
Jag har misslyckats med /dev/sda/ och /dev/sdb/.
Jag får försöka ställa om BIOS och se om jag kan lyckas med grub2.
Kanske jag inte skall installera grub och därefter försöka med "boot-repair-disk-64bit.iso". Jag fattar inte vad som är fel. Kanske jag skall välja annan Linux-distr.?
Jag behöver inte välja /dev/sda1/.
"Installing Ubuntu to a Specific Partition ("Something Else"):
When using the "Something Else" option, you will be offered to choose the "Device for bootloader installation". Please select: * either the disk (eg /dev/sdX, not /dev/sdXY) on which the BIOS is setup to boot (recommended for normal use) * OR the partition (eg /dev/sdXY, not /dev/sdX) on which Ubuntu (/boot, else /) will be installed (only if you want to chainload it from another bootloader; if any doubt, do NOT choose this) "
https://help.ubuntu.com/community/Grub2/Installing
Jag har misslyckats med /dev/sda/ och /dev/sdb/.
Jag får försöka ställa om BIOS och se om jag kan lyckas med grub2.
Kanske jag inte skall installera grub och därefter försöka med "boot-repair-disk-64bit.iso". Jag fattar inte vad som är fel. Kanske jag skall välja annan Linux-distr.?
-
Hittade nyss gammal text från Juni 2015.
"If you are manually partitioning your disk in the Ubuntu installer, you need to make sure you have an EFI System Partition (ESP) set up. This partition holds EFI-mode boot loaders and related files.
If your disk already contains an ESP (eg if your computer had Windows 8 preinstalled), it can be used for Ubuntu too. Do not format it. It is strongly recommended to have only 1 ESP per disk.
An ESP can be created via a recent version of GParted (the Gparted version included in the 12.04 disk is OK), and must have the following attributes:
Mount point: /boot/efi (remark: no need to set this mount point when using the manual partitioning, the Ubuntu installer will detect it automatically)
Size: minimum 100Mib. 200MiB recommended.
Type: FAT32
Other: needs a "boot" flag. "
https://help.ubuntu.com/community/UEFI
Jag har en efi på SSD /dev/sda1/ men jag misslyckas.
Jag får testa att göra en på sdb.
Jag fattar nästan inget.
"If you are manually partitioning your disk in the Ubuntu installer, you need to make sure you have an EFI System Partition (ESP) set up. This partition holds EFI-mode boot loaders and related files.
If your disk already contains an ESP (eg if your computer had Windows 8 preinstalled), it can be used for Ubuntu too. Do not format it. It is strongly recommended to have only 1 ESP per disk.
An ESP can be created via a recent version of GParted (the Gparted version included in the 12.04 disk is OK), and must have the following attributes:
Mount point: /boot/efi (remark: no need to set this mount point when using the manual partitioning, the Ubuntu installer will detect it automatically)
Size: minimum 100Mib. 200MiB recommended.
Type: FAT32
Other: needs a "boot" flag. "
https://help.ubuntu.com/community/UEFI
Jag har en efi på SSD /dev/sda1/ men jag misslyckas.
Jag får testa att göra en på sdb.
Jag fattar nästan inget.
Ditt problem ligger i att din partition som Win. 10 har på hårddisken, tycks nästan ha tagit hand om hela din hårddisk?
Krymp först utrymmet som Win 10 har lagt beslag på. Sedan behöver du inte göra någon partition för Ubuntu!
Ubuntu har en egen Partition som finns med på DVD skivan och den hittar du med texten "Något annat" som du ska markera!
Du få då upp en partition och tala inte om Grub, den följer med automatisk så den behöver du inte grubbla över!
Om du scrollar ner den här sidan och vill "installera manuellt" så får du en fullständig redovisning hur man gör, med markering av "Något annat"
http://www.tecmint.com/ubuntu-16-04-installation-guide/
Krymp först utrymmet som Win 10 har lagt beslag på. Sedan behöver du inte göra någon partition för Ubuntu!
Ubuntu har en egen Partition som finns med på DVD skivan och den hittar du med texten "Något annat" som du ska markera!
Du få då upp en partition och tala inte om Grub, den följer med automatisk så den behöver du inte grubbla över!
Om du scrollar ner den här sidan och vill "installera manuellt" så får du en fullständig redovisning hur man gör, med markering av "Något annat"
http://www.tecmint.com/ubuntu-16-04-installation-guide/
-
Tack Tjadden.
Jag är tacksam för ideer.
Jag lyckades nyss installera grub2.
Jag skapade en FAT32 primär partition med "Mount point: /boot/efi", på stora HD, och sdb. Samt valde att grub skall installeras på sdb.
Nu bootar den från grub, med två Ubuntu på olika partitioner. (Jag har installerat två, testade både EXT4 och EXT3.)
Men nya problem:
Men Windows kom inte med, och Ubuntu fungerar inte, den visar tom skärm med färg, samt blinkande felmeddelande.
Jag har nog sett din länk för några dar sedan, samt många liknande.
Jag krympte Win10 med ca 200 Gb, från Windows. Jag installerar på en partition på 50 Gb.
Då jag endast kunde bränna iso-image från nya Win10, så funkade det inte. (Flera har haft samma problem). Därefter lyckades jag med bootbar USB-minne via "Rufus", samt efter inställningar i UEFI (Nya BIOS). Jag har fixat några partitioner på stora HD sdb, från Ubuntu-installationen från usb-minne.
Jag gissar ett problem är SSD-disken.
Kanske jag skall installera om och sätta "/boot/efi" för /dev/sda1/ , alltså för efi på SSD-disken, samt installera grub på sda?
Jag har sett andra haft liknande problem. Det kan finnas olika lösningar, beroende på hårdvaran och inställningar, som någon nämnt.
Jag skall kolla din länk ytterligare. Men jag brukar inte fatta mycket av det.
Christer
Jag är tacksam för ideer.
Jag lyckades nyss installera grub2.
Jag skapade en FAT32 primär partition med "Mount point: /boot/efi", på stora HD, och sdb. Samt valde att grub skall installeras på sdb.
Nu bootar den från grub, med två Ubuntu på olika partitioner. (Jag har installerat två, testade både EXT4 och EXT3.)
Men nya problem:
Men Windows kom inte med, och Ubuntu fungerar inte, den visar tom skärm med färg, samt blinkande felmeddelande.
Jag har nog sett din länk för några dar sedan, samt många liknande.
Jag krympte Win10 med ca 200 Gb, från Windows. Jag installerar på en partition på 50 Gb.
Då jag endast kunde bränna iso-image från nya Win10, så funkade det inte. (Flera har haft samma problem). Därefter lyckades jag med bootbar USB-minne via "Rufus", samt efter inställningar i UEFI (Nya BIOS). Jag har fixat några partitioner på stora HD sdb, från Ubuntu-installationen från usb-minne.
Jag gissar ett problem är SSD-disken.
Kanske jag skall installera om och sätta "/boot/efi" för /dev/sda1/ , alltså för efi på SSD-disken, samt installera grub på sda?
Jag har sett andra haft liknande problem. Det kan finnas olika lösningar, beroende på hårdvaran och inställningar, som någon nämnt.
Jag skall kolla din länk ytterligare. Men jag brukar inte fatta mycket av det.
Christer
Senast redigerad av 2 ChristerNylander, redigerad totalt 17 gång.
Som jag ser det, är UEFI krångligt enligt gehör och passar inte ihop med Linux Ubuntu!ChristerNylander skrev:Därefter lyckades jag med bootbar USB-minne via "Rufus", samt efter inställningar i UEFI (Nya BIOS). Jag har fixat några partitioner på stora HD sdb, från Ubuntu-installationen från usb-minne.
Därför så ska du inte mixtra med UEFI, utan kör en DVD skiva rakt av, som ger dig vad du behöver. Grub, Boot och övrigt som fungerar för Ubuntus stabilitet!
Tänk på det, du måste ha en Swap på 7500mb och exct4 20-25 GB
Du markerar Logisk och i början.
Swap markerar du med Växlingsutrymme och klickar sen på Ok.
Exct4 Logisk och i början plus BOOT " / " och ingenting annat och klickar Ok.
-
Min gamla dator har trasig dvd, och ingen Ubuntu på nya. Jag misslyckades starta med dvd bränd från Win10 (liksom många andra). Även min urgamla Ubuntu 9-dvd startade inte.
Men jag lyckades starta installation via USB-minne.
Jag har fixat swap med 16 Gb, och "/" med ext4 och med 50 Gb. (Glömde montera mitt /home på ca 50 Gb, men det skall funka ändå.)
Vid de första installationerna rörde jag inte grub, (förvalt var sda, ubuntu sägs leta upp efi-partitionen automatiskt, men det misslyckades på SSD-disken.) Jag såg nyss att min grub2 var beta men hanterar UEFI.
Någon menade att om Win har UEFI, så skall grub använda UEFI.
Partitionstabellen vågar jag ännu inte röra.
Jag har ännu inte testat om jag kan starta Win10 med att hålla nere "F12".
Under avancerade flaggor kan jag välja recover för Ubuntu-kärnan, men jag ingen aning om vad som händer.
Jag skall senare testa att sätta "/boot/efi" för /dev/sda1/.
SSD är ju bara en liten extra snabb hårdisk. Jag verkar inte kunna stänga av snabbstarten, som en del råder. Men Windows boot loader ligger på SSD.
Det kommer hela tiden nya problem för mig. Jag längtar tillbaks till Ubuntu 9, som jag tyckte gick väldigt lätt att installera.
Jag har fixat swap med 16 Gb, och "/" med ext4 och med 50 Gb. (Glömde montera mitt /home på ca 50 Gb, men det skall funka ändå.)
Vid de första installationerna rörde jag inte grub, (förvalt var sda, ubuntu sägs leta upp efi-partitionen automatiskt, men det misslyckades på SSD-disken.) Jag såg nyss att min grub2 var beta men hanterar UEFI.
Någon menade att om Win har UEFI, så skall grub använda UEFI.
Partitionstabellen vågar jag ännu inte röra.
Jag har ännu inte testat om jag kan starta Win10 med att hålla nere "F12".
Under avancerade flaggor kan jag välja recover för Ubuntu-kärnan, men jag ingen aning om vad som händer.
Jag skall senare testa att sätta "/boot/efi" för /dev/sda1/.
SSD är ju bara en liten extra snabb hårdisk. Jag verkar inte kunna stänga av snabbstarten, som en del råder. Men Windows boot loader ligger på SSD.
Det kommer hela tiden nya problem för mig. Jag längtar tillbaks till Ubuntu 9, som jag tyckte gick väldigt lätt att installera.
[quote="ChristerNylander"]Min gamla dator har trasig dvd, och ingen Ubuntu på nya. Jag misslyckades starta med dvd bränd från Win10 (liksom många andra). Även min urgamla Ubuntu 9-dvd startade inte.
Grub, tillika växlingsplats för olika OS.
En fråga om du testar recover mode, vad händer då,
får du hela Grubsidan fylld med en fast text, som repeterat samma sak flertalet gånger?
Vid ett tillfälle startade ett av mina OS upp efter ca 4,5 minuter, att fixa detta gick inte
utan efter mycket skrivande av mig med flera, så blev valet att installera om detta OS!
Vill du få info om Grub, bör du läsa det här.
viewtopic.php?f=200&t=60243
Grub, tillika växlingsplats för olika OS.
En fråga om du testar recover mode, vad händer då,
får du hela Grubsidan fylld med en fast text, som repeterat samma sak flertalet gånger?
Vid ett tillfälle startade ett av mina OS upp efter ca 4,5 minuter, att fixa detta gick inte
utan efter mycket skrivande av mig med flera, så blev valet att installera om detta OS!
Vill du få info om Grub, bör du läsa det här.
viewtopic.php?f=200&t=60243
Sedan en tid har jag en ny dator där windows 10 följde med och jag har installerat några olika linuxdistributioner parallellt med windows utan problem med boot och grub, men väl stött på andra. 
I korthet använder jag mig av datorns "bios" för att välja vilket system jag vill starta upp, när jag trycker F12 under uppstart av min dell får jag upp en meny där jag kan välja olika alternativ som har installerats (windows och olika linux) till min av windows skapade efi-partition.
Vid varje linuxinstallation har jag valt att installera grub på samma enhet som respektive linuxinstallation just installerats till. Jag har alltså flera installationer av grub installerade och jag kan välja vilken jag vill starta med, om jag inte gör ett val startar den första automatiskt.
Något jag märkt är att vid en första omstart finns inte alla alternativ med i grub-menyn men efter en första uppdatering och uppdatering av grub finns allt på plats.
Hoppas att detta kan vara till någon nytta för dig.

I korthet använder jag mig av datorns "bios" för att välja vilket system jag vill starta upp, när jag trycker F12 under uppstart av min dell får jag upp en meny där jag kan välja olika alternativ som har installerats (windows och olika linux) till min av windows skapade efi-partition.
Vid varje linuxinstallation har jag valt att installera grub på samma enhet som respektive linuxinstallation just installerats till. Jag har alltså flera installationer av grub installerade och jag kan välja vilken jag vill starta med, om jag inte gör ett val startar den första automatiskt.
Något jag märkt är att vid en första omstart finns inte alla alternativ med i grub-menyn men efter en första uppdatering och uppdatering av grub finns allt på plats.
Hoppas att detta kan vara till någon nytta för dig.
-
Stort tack TicToc.TicToc skrev:
Ditt tips är nog det bästa, i mitt nuvarande läge.
Jag skall testa. Kanske nått rättas till.
Oviktigt:
Jag kan nu välja Ubuntu, men inte Win10. Inget OS startat upp helt, inte ens med "F12".
Men jag kunde tidigare välja textmod för Ubuntu. Jag skall därifrån försöka göra uppdateringar. (Jag har även kört många installationer med uppdateringar under installationen, men misslyckats.)
Kanske mitt grub på stora HD (sdb) funkar bra, det behövs nån länk till Win10-bootloader på SSD-disken, samt nått annat för Ubuntu.
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
När du väl har installerat alla uppdateringarna, och skall starta om datorn, kör gärna följande kommando för att Grub skall skapa om boot konfigurationen:ChristerNylander skrev:Jag kan nu välja Ubuntu, men inte Win10. Inget OS startat upp helt, inte ens med "F12".
Men jag kunde tidigare välja textmod för Ubuntu. Jag skall därifrån försöka göra uppdateringar.
Kod: Markera allt
sudo update-grub2
-
Stort tack johanre.johanre skrev: När du väl har installerat alla uppdateringarna, och skall starta om datorn, kör gärna följande kommando för att Grub skall skapa om boot konfigurationen:Kod: Markera allt
sudo update-grub2
Jag testade det, men misslyckades. Men jag skall testa det fler gånger.
Jag har grub2 beta. Jag tyckte det kom ett extra b, när jag skrev det. Jag fattar inte mycket, men skall även testa med "grub2b".
Övrigt:
För andra som har problem med dualboot och att inte få med alla OS i startmenyn, så hittade jag:
"I would also like to mention an important note here. If you happen to install Ubuntu in Legacy Mode (No SecureBoot) you might have problems booting both, Windows and Ubuntu at the same time since they will both not appear on a Dual-Boot Menu. If you have Windows on UEFI for example and you install Ubuntu on Legacy Mode, you will only be able to boot to Ubuntu in Legacy Mode and Windows in UEFI Mode.
So before proceeding, make sure that you are installing Ubuntu with the same boot options as Windows."
http://askubuntu.com/questions/221835/i ... -with-uefi
Jag har det problemet och kanske fler problem.
Jag har ACER-dator. På BIOS kan jag efter "Boot filter" välja mellan UEFI och Legacy. Jag har växlat flera gånger mellan dessa.
I Legacy läge fick jag in bootloadern på stora HD (sdb). I Legacy kan jag få upp startmenyn för Ubuntu, men blir tom skärm med färg, eller snabbt blinkande.
I UEFI-läget kan jag starta endast Win10.
Jag har gjort flera installationer i UEFI-läget. När jag skrev label= "/boot/efi för efi-partitionen som jag skapade på stora HD sdb, så fick jag medellandet att jag inte skall ha två boot-partitioner. Datorn fattade att det fanns en boot-partition på SSD-disken. Jag blev glad och tog bort "/boot/efi" men det hjälpte inte.
Just efter installation av Ubuntu, då jag stängt felmeddelande, så får jag upp ett riktigt Ubuntu, där jag kan köra program mm. Jag har ännu inte lyckats få det via boot-menyn, utan installation.
Misslyckade försök:
Gömt innehåll: Visa!
- Gunnar Hjalmarsson
Hur misslyckades du med det? Vilka svar fick du?ChristerNylander skrev:Stort tack johanre.johanre skrev:När du väl har installerat alla uppdateringarna, och skall starta om datorn, kör gärna följande kommando för att Grub skall skapa om boot konfigurationen:Kod: Markera allt
sudo update-grub2
Jag testade det, men misslyckades. Men jag skall testa det fler gånger.
Jag har grub2 beta. Jag tyckte det kom ett extra b, när jag skrev det. Jag fattar inte mycket, men skall även testa med "grub2b".
(Det räcker egentligen med:
sudo update-grub
Att lägga till "ett extra b" lär däremot inte funka.)
-
Stort tack Gunnar. Jag sparar nog två timmar, på att vänta med det.Gunnar Hjalmarsson skrev: Hur misslyckades du med det? Vilka svar fick du?
(Det räcker egentligen med:
sudo update-grub
Att lägga till "ett extra b" lär däremot inte funka.)
Jag gjorde säker fel.
Oviktigt:
-
Kanske detta berör min Acer-dator:
"The latter becomes important when booting debian-installer on a UEFI system with CSM because debian-installer checks whether it was started on a BIOS- or on a native UEFI system and installs the corresponding bootloader. Normally this simply works but there can be a problem in multi-boot environments. On some UEFI systems with CSM the default boot mode for removable devices can be different from what is actually used when booting from hard disk, so when booting the installer from a USB stick in a different mode from what is used when booting another already installed operating system from the hard disk, the wrong bootloader might be installed and the system might be unbootable after finishing the installation. When choosing the boot device from a firmware boot menu, some systems offer two seperate choices for each device, so that the user can select whether booting shall happen in CSM or in native UEFI mode. "
https://help.ubuntu.com/lts/installatio ... .html#UEFI
Jag är tvingad att välja disable Secure Boot och CSM=aktiv., anars fungerar inte usb-installation. Om CSM= aktiv, så kan jag välja att "Boot filter" är Legacy eller UEFI. Nu väljer jag alltid UEFI.
(Kanske jag skall ladda ned nått program som bränner iso-image på dvd bättre än Win10? (Edit: Det funkade inte.))
Jag skall försöka testa: boot-repair-disk-64bit.iso
Jag har ingen bättre idé nu. (Edit: kanske man skall ändra nån label i UEFI-BIOS? Men jag fattar inget, så jag vågar inte.)
Om jag kan starta Ubuntu riktigt, så kan jag testa sudo update-grub.
Jag har kört: ubuntu-16.04-desktop-amd64.iso
Den borde funka med processorerna Intel Core i5-6600K.
Jag har laddat ned även ubuntu-14.04.5-desktop-i386.iso,
men jag tror inte det hjälper. (Edit: Jag misslyckades även med i386.iso).
Jag vet inte om nån annan Linux fungerar bättre?
Tillägg: GPT Edit: Misslyckades med GPT.
" While the classic BIOS and UEFI in CSM mode use a DOS partition table, native UEFI uses a different partitioning scheme called “GUID Partition Table” (GPT). On a single disk, for all practical purposes only one of the two can be used and in case of a multi-boot setup with different operating systems on one disk, all of them must therefore use the same type of partition table."
Ref: se länk ovan.
Jag har nu ställt om i Rufus till "GPT partitionsschema för UEFI" och skall göra en installations-usb, med Rufus.
(Edit: kanske partitionstabellen måste ändras?)
"The latter becomes important when booting debian-installer on a UEFI system with CSM because debian-installer checks whether it was started on a BIOS- or on a native UEFI system and installs the corresponding bootloader. Normally this simply works but there can be a problem in multi-boot environments. On some UEFI systems with CSM the default boot mode for removable devices can be different from what is actually used when booting from hard disk, so when booting the installer from a USB stick in a different mode from what is used when booting another already installed operating system from the hard disk, the wrong bootloader might be installed and the system might be unbootable after finishing the installation. When choosing the boot device from a firmware boot menu, some systems offer two seperate choices for each device, so that the user can select whether booting shall happen in CSM or in native UEFI mode. "
https://help.ubuntu.com/lts/installatio ... .html#UEFI
Jag är tvingad att välja disable Secure Boot och CSM=aktiv., anars fungerar inte usb-installation. Om CSM= aktiv, så kan jag välja att "Boot filter" är Legacy eller UEFI. Nu väljer jag alltid UEFI.
(Kanske jag skall ladda ned nått program som bränner iso-image på dvd bättre än Win10? (Edit: Det funkade inte.))
Jag skall försöka testa: boot-repair-disk-64bit.iso
Jag har ingen bättre idé nu. (Edit: kanske man skall ändra nån label i UEFI-BIOS? Men jag fattar inget, så jag vågar inte.)
Om jag kan starta Ubuntu riktigt, så kan jag testa sudo update-grub.
Jag har kört: ubuntu-16.04-desktop-amd64.iso
Den borde funka med processorerna Intel Core i5-6600K.
Jag har laddat ned även ubuntu-14.04.5-desktop-i386.iso,
men jag tror inte det hjälper. (Edit: Jag misslyckades även med i386.iso).
Jag vet inte om nån annan Linux fungerar bättre?
Tillägg: GPT Edit: Misslyckades med GPT.
" While the classic BIOS and UEFI in CSM mode use a DOS partition table, native UEFI uses a different partitioning scheme called “GUID Partition Table” (GPT). On a single disk, for all practical purposes only one of the two can be used and in case of a multi-boot setup with different operating systems on one disk, all of them must therefore use the same type of partition table."
Ref: se länk ovan.
Jag har nu ställt om i Rufus till "GPT partitionsschema för UEFI" och skall göra en installations-usb, med Rufus.
(Edit: kanske partitionstabellen måste ändras?)
Senast redigerad av 8 ChristerNylander, redigerad totalt 17 gång.
- Gunnar Hjalmarsson
Det du kallar "oviktigt" låter inte så bra, men detta är över min förmåga. Hoppas johanre återkommer med guidning.
- johanre
- Serveradmin
Re: Grub, dualboot, UEFI, BIOS, GPT, usb-instal
Christer; jag beundrar din hängivenhet i att finna en lösning på problemet - du har definitivt inte fått en enkel match att handskas med!
Vilken Acer modell är det du använder? Med rätt söksträngar bör vi kunna ta reda på om den modellen faktiskt kräver den komplexa lösning du har letat dig fram till. I övrigt så är Ubuntu 16.04 förmodligen helt rätt val att installera på datorn, kan med säkerhet bekräfta det när vi vet vilken hårdvarumodell det handlar om.
Vilken Acer modell är det du använder? Med rätt söksträngar bör vi kunna ta reda på om den modellen faktiskt kräver den komplexa lösning du har letat dig fram till. I övrigt så är Ubuntu 16.04 förmodligen helt rätt val att installera på datorn, kan med säkerhet bekräfta det när vi vet vilken hårdvarumodell det handlar om.
-
[quote="johanre"][/quote]
Tack johanre,
Kanske det är nått enkelt, som jag inte förstått.
Min Dator:
Acer Predator G6-710
4 Processorer: Intel Core i5-6600K, 6:e gen, Skylake , Chipset= Intel Z170 (moderkort)
BIOS:
System BIOS Version R01-A2
EC Firmware Version 2.00
Product name Acer Predator G6-710
Mer om datorn:
Jag har testat att formatera om USB-minnet och provat flera olika inställningar i Rufus för installations-usb. (T.ex. Free DOS, grub2, NTFS:UEFI, både med MBR, GPT och nått MBR med UEFI)
Jag har ännu inte testat att välja Ubuntu-installationen: "OEM Install (for manufactures)", jag tror inte det passar min dator.
Jag har flera gånger fått meddelande om att installationen är färdig. Men jag kan inte starta Ubuntu med
"Boot filter"= UEFI. (Jag har ännu inte lyckats starta Ubuntu med bootloader.)
Edit: Det är löst:Med "Boot-Repair" på USB-minne, så fick jag bara textläge, och jag begrep inte kommandona.
Tillägg:
"TPM support" i BIOS har jag nu stängt av, skall nu testa. Edit: Det verkar inte hjälpa.
Tack johanre,
Kanske det är nått enkelt, som jag inte förstått.
Min Dator:
Acer Predator G6-710
4 Processorer: Intel Core i5-6600K, 6:e gen, Skylake , Chipset= Intel Z170 (moderkort)
BIOS:
System BIOS Version R01-A2
EC Firmware Version 2.00
Product name Acer Predator G6-710
Mer om datorn:
Jag har ännu inte testat att välja Ubuntu-installationen: "OEM Install (for manufactures)", jag tror inte det passar min dator.
Jag har flera gånger fått meddelande om att installationen är färdig. Men jag kan inte starta Ubuntu med
"Boot filter"= UEFI. (Jag har ännu inte lyckats starta Ubuntu med bootloader.)
Edit: Det är löst:Med "Boot-Repair" på USB-minne, så fick jag bara textläge, och jag begrep inte kommandona.
Tillägg:
"TPM support" i BIOS har jag nu stängt av, skall nu testa. Edit: Det verkar inte hjälpa.
Senast redigerad av 1 ChristerNylander, redigerad totalt 19 gånger.
-
Jag har misslyckats med "Boot filter" är UEFI, så nu försöker på mitt tidigare sätt, med Legacy igen.
Nuvarande inställningar:
1. disable Secure Boot
2. CSM är på.
3. "Boot filter" är Legacy
4. USB-minne: Rufus: MBR, UEFI mm (samt "freeDOS).
1 och 2 verkar nödvändigt, för USB-installation.
Med "Boot filter" = Legacy, så får jag lite grafik vid installation och med musen kan klicka på val.
Med denna inställningen är jag säkert tvungen att välja OS via BIOS eller F12.
Om Acer:
En gammalt tips, som misslyckades:
"Acer requires you to create a supervisor password in UEFI and set "trust" on the efi boot files."
Från annan länk:
""Systems that only boot Windows from UEFI.
Per UEFI standard you should be able to boot any entry in UEFI boot menu. But some vendors have modified UEFI code to only boot the Windows efi file. The UEFI looks for the Windows file name and only boots it. (Note for Acer, it requires "trust" settings in UEFI)
Installing Grub for UEFI secure boot is only possible if you have booted your system using EFI with the 64bit version with secure boot on. A few systems will only boot with UEFI and secure boot on or with CSM (BIOS) if secure boot is off. Best to test system to see which modes it boots in. In secure boot mode it will only show/allow systems that have secure boot. You may have to change UEFI settings or set password to allow other devices to boot."
https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2147295
Jag testade supervisor password men kunde inte hitta "trust", på min dator.
När jag sätter secure boot on, så kan jag inte välja CSM är på.
Jag har ibland hamnat i rätt text mode.
Jag har tre gånger lyckats med:
Men det hjälper inte.
Grubs bootloader förlorade jag tidigare, men jag har installerat en ny på stora HD (sdb).
Jag har ännu inte hittat hur jag kan stänga av fast boot för SSD-disken. Kanske jag skall ta bort SSD-disken? Men det hjälper troligen inte.
När jag försöker starta Ubuntu från grub-boot-loader på sdb, så får jag blank skärm med färg. Felmeddelande och annat blinkar snabbt. Men ibland fungerar Ctrl+Alt+F1. ("nomodeset to the kernel's command line" misslyckades jag med, även i grub kommando läge, för att starta en kärna.)
Jag får samma när jag kör LIVE. En gång då jag bröt en installation fick jag köra riktiga Ubuntu. Kanske det skulle funka med nån ändring i hur kärnan skall laddas ("nomodeset"???), (flaggor?)
Jag skulle kanske nöja mig med att växla mellan Ubuntu och Win10 i BIOS. (Det är TicToc som gav tipset.)
Jag fattar inte mycket av det.
Nuvarande inställningar:
1. disable Secure Boot
2. CSM är på.
3. "Boot filter" är Legacy
4. USB-minne: Rufus: MBR, UEFI mm (samt "freeDOS).
1 och 2 verkar nödvändigt, för USB-installation.
Med "Boot filter" = Legacy, så får jag lite grafik vid installation och med musen kan klicka på val.
Med denna inställningen är jag säkert tvungen att välja OS via BIOS eller F12.
Om Acer:
En gammalt tips, som misslyckades:
"Acer requires you to create a supervisor password in UEFI and set "trust" on the efi boot files."
Från annan länk:
""Systems that only boot Windows from UEFI.
Per UEFI standard you should be able to boot any entry in UEFI boot menu. But some vendors have modified UEFI code to only boot the Windows efi file. The UEFI looks for the Windows file name and only boots it. (Note for Acer, it requires "trust" settings in UEFI)
Installing Grub for UEFI secure boot is only possible if you have booted your system using EFI with the 64bit version with secure boot on. A few systems will only boot with UEFI and secure boot on or with CSM (BIOS) if secure boot is off. Best to test system to see which modes it boots in. In secure boot mode it will only show/allow systems that have secure boot. You may have to change UEFI settings or set password to allow other devices to boot."
https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2147295
Jag testade supervisor password men kunde inte hitta "trust", på min dator.
När jag sätter secure boot on, så kan jag inte välja CSM är på.
Jag har ibland hamnat i rätt text mode.
Jag har tre gånger lyckats med:
Kod: Markera allt
sudo update-grub
Grubs bootloader förlorade jag tidigare, men jag har installerat en ny på stora HD (sdb).
Jag har ännu inte hittat hur jag kan stänga av fast boot för SSD-disken. Kanske jag skall ta bort SSD-disken? Men det hjälper troligen inte.
När jag försöker starta Ubuntu från grub-boot-loader på sdb, så får jag blank skärm med färg. Felmeddelande och annat blinkar snabbt. Men ibland fungerar Ctrl+Alt+F1. ("nomodeset to the kernel's command line" misslyckades jag med, även i grub kommando läge, för att starta en kärna.)
Jag får samma när jag kör LIVE. En gång då jag bröt en installation fick jag köra riktiga Ubuntu. Kanske det skulle funka med nån ändring i hur kärnan skall laddas ("nomodeset"???), (flaggor?)
Jag skulle kanske nöja mig med att växla mellan Ubuntu och Win10 i BIOS. (Det är TicToc som gav tipset.)
Jag fattar inte mycket av det.
-
Jag ger upp.
Slutsats: Jag kan inte installera normal dualboot på Acer-dator med Chipset= Intel Z170. (Kanske nån annan kan hacka sig förbi säkerhetssystemen som hindrar Linux-installation?)
Men jag försöker ändå installera Ubuntu med "Boot filter"= Legacy.
Tyvärr måste jag då in i BIOS och ställa om "Boot filter" när jag byter OS.
Jag har lyckats köra programmet "boot-repair", med olika inställningar, men det har ännu inte hjälpt.
Jag fattar inte mycket, men provar olika kombinationer.
Slutsats: Jag kan inte installera normal dualboot på Acer-dator med Chipset= Intel Z170. (Kanske nån annan kan hacka sig förbi säkerhetssystemen som hindrar Linux-installation?)
Men jag försöker ändå installera Ubuntu med "Boot filter"= Legacy.
Tyvärr måste jag då in i BIOS och ställa om "Boot filter" när jag byter OS.
Jag har lyckats köra programmet "boot-repair", med olika inställningar, men det har ännu inte hjälpt.
Jag fattar inte mycket, men provar olika kombinationer.