Hur snabbar jag upp mina webbläsare?

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Städarn

Hur snabbar jag upp mina webbläsare?

Inlägg av Städarn »

Hmm, det kanske är en omöjlig fråga men jag skriver ner den i alla fall. Får jag det bara att bli lite bättre så duger det säkert. Obs, detta gäller 2 olika webbläsare.

Google Chrome ver. 48.0.2564.116

#1. Arbetar ofta med flikar. Har exempelvis 2 öppna och väljer att gå till nästa sida på exempelvis ett forum. Tror att sidan ska bytas "i bakgrunden" och hoppar till en annan flik så länge. Så sker ej utan först när jag går tillbaka till "rätt" flik så byts sidan.

#2. Vissa bilder i svag färg verkar inte synas. Var på en sida där någon hade skrivit en kommentar på en bild men det fanns ingen avatar. Kontrollerade i annan webbläsare och såg att medlemmen hade någon default avatar i en svag blå färg. Syntes inte i Chrome.

#3. På sidor med mycket bilder (exempelvis DeviantArt) får jag ofta ladda om sidan eftersom inte alla bilder visas. Och inte ens det hjälper alltid.

#4. Var på en sida och skulle ladda ner en Zip fil. Eftersom jag hade uBlock så fick jag vänta i 60 sekunder som "straff". Men jag måste stanna på sidan för bytte jag till annan flik stannade "räkneverket" upp. (Fel närbesläktat med punkt 1)

I övrigt fungerar webbläsaren bra och den är snabb. Youtube flyter bra även om jag pga datorns dåliga prestanda brukar nöja mig med 360P. Inga tillägg körs utom uBlock Origin. Att tömma webbhistoriken komplett hjälper inte (jag blir dessutom utloggad vilket jag inte ska bli då rensa lösenord inte är valt). Läsaren får ej uppdateringar då den inte längre stöds.

Firefox ver. 47.0

#Enkel felbeskriving: Det som sker det sker någon gång. Ja, så enkelt är det. Programmet är otroligt segt men fungerar i övrigt som det ska. Youtube får man dock hoppa över då det inte fungerar något vidare. OK, filmerna spelas upp men att få fram menyerna (samt volymreglage etc) kan ta tid. Kör också här på 360P men det hjälper inte så mycket. Har satt tillbaka allt till original utseende och stängt av alla tillägg. Lade dock till uBlock Origin. Läsaren får ibland uppdateringar.

Ja, min dator är gammal men den funkar. Det är en Compaq Presario med 1gb minne och en Pentium 4 processor på 2.80GHz. Och NEJ, jag vill inte uppgradera grafik drivrutinerna. Jag har försökt med det tidigare men det blev inte bra. När jag försökte återställa så slog det ut ett par mjukvaru komponenter och dessa fel är fortfarande kvar i systemet. Kör Ubuntu 12.04 LTS 32-bit med utility som skrivbordsmiljö (hoppas det heter så :-\ ). Egentligen borde man nog uppgradera men jag känner inte riktigt behovet.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hur snabbar jag upp mina webbläsare?

Inlägg av johanre »

Wow, Städarn, jag imponeras av din tålighet att vilja fortsätta använda så pass gammal hårdvara! Med det sagt; jag tror i ärlighetens namn att du har nått vägs ände med den hårdvaran...

Ett enkelt exempel; jag har just nu Firefox igång med 7 flikar (inkl. en med en Youtube ström igång). Öppnar jag en ny flik, och skriver "about:memory" så kan jag få fram att jag för tillfället ligger på 589MB minnesutnyttjande (alltså; enbart Firefox). Och då behöver ju OS:et en del minne också...

SÅ, det korta svaret och rådet till dig: skaffa nyare hårdvara - du kommer uppleva en enorm prestandaskillnad! Vad du sedan skall välja för hårdvara beror ju på en massa faktorer som vad - utöver surfning - du tänker använda datorn till, storleken på plånboken, osv, osv...
Städarn

Inlägg av Städarn »

Det tråkiga svaret på varför jag kör vidare med min gamla är att den fungerar och att den bara har nätagg på 250W. Bra, det spar på elsystemet i huset. Stänger inte av datorn så fort jag ska göra något annat och med 250W kan den stå och gå för sig själv oberoende av vad jag gör (utom att dammsuga då). Jo, jag har ett gammalt hus (62) och här har man satt en väldig massa uttag på en och samma 6A propp. Jo, flera rum på 2 våningar. Min andra dator har ett nätagg på 650W och den ser inte gärna andra förbrukare på samma lina. En platt tv och proppen går efter 20 min.

Sedan trivs jag med datorn också. Och jag tycker inte jag behöver någon "herre jösses" dator för att sitta och slösurfa och titta på lite videoklipp. Jag kanske är lite udda men OK.
Städarn

Inlägg av Städarn »

Liten uppdatering här.

I Google Chrome kan jag höja till 480P på Youtube med bara mindre brister. dessa kan nog tillskrivas grafikkortet. Funderade om de andra problemen har med internminnena att göra. Det är ju 4 stickor och bara för att det står i operativsystemet att jag har 1gb (mer exakt 1001.3mb) behöver ju inte allt fungera som det ska. Och borde det inte stå 1024mb egentligen? Det är en teori men hur ska jag testa den?
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Städarn skrev:Egentligen borde man nog uppgradera men jag känner inte riktigt behovet.
Det finns många skäl att uppgradera. Ett är att du får en uppdaterad Chromium ett tag till i nyare Ubuntu-utgåvor.

Du skriver att du har Google Chrome 48.0.2564.116. 48, som nu är ett halvår gammal, är den sista 32-bitarsversionen av Chrome, medan Chromium 32-bit alltjämt är tillgänglig och uppdaterad i Ubuntus förråd.

Gammal hårdvara kan man använda (så länge den inte begränsar mjukvaran allt för mycket), men inte gärna gammal mjukvara, allra minst webbläsare (och operativsystem…).
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Städarn

Inlägg av Städarn »

Uppdatering får bli senare, har inte löst backupen ännu. Det visade sig att jag faktiskt hade Chromium installerad och jag skickade över mina bokmärken dit. Vill minnas att jag körde Chromium ett tag för länge sedan men kom inte ihåg varför jag övergav den.

Nåväl, datorn ville installera uppdateringar och det fick den göra. Chromium var med där och då tänkte jag att den också blev uppdaterad. Nej, det blev den inte! Det är fortfarande version 37.0.2062.120 och den är för gammal. Blev dirigerad till någon sida där jag laddade ner google-chrome-stable_current_amd64.deb men det var säkert inte rätt. Man borde väl kunna uppdatera den på ett enklare sätt? Och vad gjorde Uppdateringshanteraren? :o

Tog upp ett Youtube klipp och kom genast ihåg varför jag en gång övergav webbläsaren. Den fungerar nämligen inte alls! "Oj, ett fel har uppstått. Försök igen senare". >:( >:( No shit! "Google Chromium, en snabb enkel och säker webbläsare". Skulle inte tro det. Vill minnas att det var ett evigt svärande på den tiden när jag körde Chromium förra gången och det vill jag INTE vara med om igen. Mellan raderna trodde jag att jaga hade kastat ut webbläsaren men det kanske inte hände. (Det här är egentligen Off Topic men i alla fall...)
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Städarn skrev:Man borde väl kunna uppdatera den på ett enklare sätt
Ja, genom att uppgradera Ubuntu. ;)

Dessutom har de byggt om Chromiums sandlåda så att när reservlösningen (SUID) tas bort, blir alla Chromium-varianter oanvändbara i 12.04.
Julien Tinnes skrev:We may have to support the current setuid sandbox mechanism alongside the new mechanism until support for Ubuntu Precise is dropped. It’s unfortunate as complexity is high.
https://bugs.chromium.org/p/chromium/is ... ?id=312380

Stöd för 12.04 lades ned i mars (M49).

Jag vet inte vad Opera har för systemkrav. Prova. :idea:
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Du har fått många bra svar.

Men med en "Compaq Presario med 1gb minne och en Pentium 4" är inte Ubuntu standard med Unity (user interface) ett korrekt val av (user interface).

Det är segt och tråkigt. Unity är ett ganska krävande, (user interface).

Det är inte webbläsaren som är problemet.

Du måste utföra ett korrekt val av (user interface) eller skrivbordsmiljö när du väljer Ubuntu variant till din dator.

Ubuntu MATE kan fungera helt utmärkt med rätt konfiguration. Men det krävs lite kunskap för att utföra en sådan konfiguration.

Annars är det Xubuntu eller Lubuntu som är rätt val för en "Compaq Presario med 1gb minne och en Pentium 4".
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Städarn

Inlägg av Städarn »

Jo, jag har fått svar och de är väl att betrakta som bra. De pekar i samma riktning, nämligen att det är jag som gör fel som inte byter OS, har för dålig hårdvara etc. Tänker inte strida om det här och nu. Gör däremot följande tillägg:

Ja min dator har problem. Den är gammal men det var ett projekt och jag är nöjd med den. Jag har som tidigare nämnts en del problem efter ett misslyckat försök att avinstallera (icke fungerande) grafikkorts drivrutiner. Det rör sig om program som inte fungerar (Filmuppspelaren Totem). Har problem med Python också verkar det som. Den splash screen som visas vid avslut brukar utebli. En bagatell javisst. Allvarligare är att jag från början måste installera en komponent för att göra datorn stabil (grafik relaterat). Tack vare denna komponent kan jag inte köra spel. Detta är för mig kända problem. Har dock inte (som jag ser det) fått svar på huvudfrågorna. Varför fungerar mina webbläsare så dåligt. OS är gammalt OK, men vad spelar det för roll? Bilder ska väl visas ändå och flikar ska väl uppdateras utan att jag aktivt behöver ha dem framme? I webbläsare A kan jag knappt köra videoklipp i 360P men i läsare B får jag köra 480P med OK prestanda. Varför då? Är FF tyngre än Google Chrome? Ja, det är här tillåtet att tycka att jag är tjurig. Det behöver dock inte kommenteras i tråden. Önskar bar veta varför saker inte fungerar men upplever inte att jag fått veta detta.

Avslutningsvis vill jag också passa på att skriva något om skrivbordsmiljön. Första gången jag installerade Ubuntu (från köpt skiva) var det utgåva 10.10 LTS. den hade en tråkig skrivbordsmiljö. Har testat Lubuntu (äldre version dock) på en annan dator men tycker inte heller om dess skrivbordsmiljö. Mate är, som jag förstår, standard i Linux mint (Googlade bilder så skriv mig på näsan om jag är fel ute). Det ser ut som Windows och är inte jättekul. Fungerar dock. Unity, om jag nu har det, tycker jag blir lite illa behandlat. Jag tycker det är fint. Fasta ikoner i vänster marginal (programstartaren) som alltid syns. Tycker det är lätt att hitta runt också. Att det sedan kan vara resurskrävande är ju en annan sak. Jag uppskattar att det har sitt egna icke Windows artade utseende. Det är min åsikt att acceptera eller förkasta.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Ett klargörande.

Vad menar jag med nedanstående. Det kan missuppfattas.

"Det är segt och tråkigt. Unity är ett ganska krävande, (user interface)".

Det är följande: Med en "Compaq Presario med 1gb minne och en Pentium 4" kan Unity upplevas som segt. Därmed kan användaren få en tråkig användarupplevelse av Ubuntu Linux.

Inte att Unity är ett tråkigt gränssnitt. Det är upp till var och en att välja ett gränssnitt som passar deras egna förväntningar.

Men ibland begränsar datorns specifikationer valmöjligheterna.

Ubuntu MATE har MATE Tweak.

En användare av Ubuntu MATE kan välja ett valfritt gränssnitt. Ett av valen är Mutiny.

http://www.omgubuntu.co.uk/2016/02/ubun ... le-desktop

Med Mutiny får du ett Unity utseende som du uppskattar Städarn.

Mutiny är mindre resurskrävande för din Compaq Presario.

Att förnya dina kunskaper Städarn. Det är aldrig fel.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Utan att ha gått in i detaljer på ditt prestandaproblem så vill jag nog påstå att mängden RAM minne är en stor faktor. I synnerhet om du har två olika webbläsare igång samtidigt. Sen skall det inte heller nog betonas att din CPU inte riktigt lever up till vad ett modernt Linux OS behöver. Du kan kolla mycket av detta själv mha av verktyg som "htop" eller "top", där kan du se hur CPU och RAM minne utnyttjas i realtid.

Sent from my Redmi 3 using Tapatalk
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Städarn skrev:I webbläsare A kan jag knappt köra videoklipp i 360P men i läsare B får jag köra 480P med OK prestanda. Varför då? Är FF tyngre än Google Chrome?
På YouTube? Videoprestanda beror mest på den mjukvara som avkodar den. Om det är YouTube du talar om, är det videoformatet VP9. För det använder både Chromium och Firefox (åtminstone i ditt fall) libvpx, men medan varje ny ”milsten” (heltalsversion) av Chromium har en ny version av libvpx, har Firefox en betydligt äldre version. Förhoppningsvis får Firefox snart libvpx 1.6.0: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1223692

En GB RAM är i underkant för alla operativsystem och skrivbordsmiljöer. Webbläsare är duktiga på att fylla arbetsminnet. Om det är möjligt, och du har för avsikt att använda datorn några år till, bör du överväga att utöka arbetsminnet. Det kostar några hundra.

Även om jag, som du, trivs med Unity, skulle jag överväga att använda Lubuntu i en dator som din, särskilt om det inte går att utöka RAM.
Städarn

Inlägg av Städarn »

Jo, Pink Panther, det verkar som vi har missuppfattat varandra. Nu förstår jag vad du menar. Tack för klargörandet. Kunde inte riktigt lista ut vad jag skulle söka på men jag gissar att jag måste ha en senare version av Ubuntu för att kunna lägga in Mutiny. OK, får uppgradera då men det får ske lite senare då jag kommer att ha en del annat som kräver min uppmärksamhet nu ett par veckor.

Tack också ni andra som svarat, det var bra svar och jag tror jag lärde mig någonting av det.
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

Städarn skrev:Det tråkiga svaret på varför jag kör vidare med min gamla är att den fungerar och att den bara har nätagg på 250W. Bra, det spar på elsystemet i huset. Stänger inte av datorn så fort jag ska göra något annat och med 250W kan den stå och gå för sig själv oberoende av vad jag gör (utom att dammsuga då). Jo, jag har ett gammalt hus (62) och här har man satt en väldig massa uttag på en och samma 6A propp. Jo, flera rum på 2 våningar. Min andra dator har ett nätagg på 650W och den ser inte gärna andra förbrukare på samma lina.
Nätaggregatets märkning är den maximala effekt du kan ta ut ur det. I praktiken ligger effekten troligen mycket lägre beroende på vad du har anslutet till nätaggregatet. Med det sagt ska du inte titta på vad du har för märkning på nätaggregatet i den dator du vill ha på dygnet runt utan mät istället upp den faktiska förbrukningen.

Datorn kan aldrig förbruka mer ström än vad de anslutna enheterna drar eller att du kommer upp till den maximala effekten som nätaggregatet är dimensionerat för.
Skriv svar

Återgå till "Internet"