Ubuntu MATE 16.04 har Unity-Style Desktop Layout.

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Ubuntu MATE 16.04 har Unity-Style Desktop Layout.

Inlägg av Pink Panther »

Ubuntu MATE Tweak.

Mutiny ger dig "Unity-Style" skrivbord. Ja! Det känns lite ovant. Men som sagt vi får ge det ett par dagar. Men annars erbjuder Ubuntu MATE 16.04 dig en del trevliga val under MATE Tweak gränssnitt.

Gränssnitt för Ubuntu MATE 16.04: MATE för Ubuntu, Mutiny, Cupertino, GNOME2, Fedora, Netbook, openSUSE och Redmond.

Ubuntu MATE 16.04 är ett helt suveränt val. Har något som passar de allra flesta användarna av Ubuntu Linux.

http://www.omgubuntu.co.uk/2016/02/ubun ... le-desktop
Användarvisningsbild
Pink Panther

Re: Ubuntu MATE 16.04 har Unity-Style Desktop Layout.

Inlägg av Pink Panther »

"Martin Wimpress, the lead developer and maintainer of the Ubuntu MATE"

Martin Wimpress har lyckats, samla och ena några av de allra bästa och kunnigaste utvecklarna i världen från både Ubuntu Linux ordinarie styrka och även externt för att de helt enkelt uppskattar Martins tanke och ambitioner med Ubuntu MATE.

"Ubuntu MATE is fortunate to have a small group of technically outstanding individuals who are passionate about delivering the best desktop user experience."

"I'm super happy with Ubuntu MATE 16.04 Beta 1, it is by far the best milestone release so far with very few issues."

http://news.softpedia.com/news/ubuntu-m ... 0999.shtml
bittin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av bittin »

Heh jo såg det i Telegram gruppen för Ubuntu UK Podcast där Wimpress hänger :P blir att uppdatera Ubuntu MATE på min laptop om några veckor då
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Möt mannen bakom Ubuntu MATE.

Martin Wimpress startade Ubuntu MATE som en hobby och ett sätt att hålla sin familj lycklig. Nu är det en av de mest populära Linux-distributioner.

http://www.networkworld.com/article/306 ... -mate.html
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Jag har dock lite invändningar emot Ubuntu Mate standardkonfiguration.

Min dator fungerade som en påse nötter/dåligt under några dagar. Jag grävde djupt men hittade ingen orsak till fenomenet.

Men så hittade jag följande i kontrollpanelen under Mate Tweak. Alternativet "Enable animations" är konfigurerat som aktivt som standard.

Avaktiverade "Enable animations". Nu spinner datorn som en katt. Med andra ord den är tyst. Ett normalt beteende.

Men jag ska villigt erkänna att det var otroligt nära, ( endast några få minuter ) till en installation av Linux Mint.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

På tal om Ubuntu Mate och Mate Tweak. Mate Tweak applikationen i Ubuntu Mate 16.04 LTS är inte helt översatt till svenska.

Ubuntu Mate är en officiell upplaga av Ubuntu Linux med LTS stöd. Det ser lite amatörmässigt ut när endast några delar av Mate Tweak applikationen är översatt till svenska.

Det berör en del annat också som Software Boutique med mera...... i Ubuntu Mate 16.04 LTS.

Allt i Linux Mint ( är översatt/eller får en översättning till svenska) även deras egna applikationer. När den svenska översättning från Ubuntu Linux inte fungerar till allt i Linux Mint.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gruble »

Jag har en ouppfostrad katt och den brukar höra av sig om den inte får lite uppmärksamhet.
Online Cat Purr Noise Generator

Är det bärbar du kör och har du isåfall blåst ren kylflänsarna?
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Pink Panther skrev:Mate Tweak applikationen i Ubuntu Mate 16.04 LTS är inte helt översatt till svenska.
Då har du ett gyllene tillfälle att göra en insats:

https://www.transifex.com/mate/MATE/
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Tack för den passningen Gunnar om "transifex.com/mate/MATE/".

Men de lär svara med endast stora ?????

Ubuntu Mate 16.04 LTS är en officiellt godkänd Ubuntu distribution idag och har idag endast Ubuntu Linux egna officiella förråd som standard. Inga egna förråd längre för Ubuntu Mate 16.04 LTS. Utan endast Ubuntu Linux standard förråd. Testförråd finns men det är en sak. Det används innan de släpper något vidare till Ubuntus officiella förråd.

Mate Tweak och Ubuntu Mate Software Boutique är utvecklade av Martin Wimpress medarbetare för Ubuntu Linux/Ubuntu Mate. Så MATE:s egna utvecklare och översättare lär inte ägna någon uppmärksamhet åt det här applikationerna.

Utan det får skötas via Ubuntus egna översättningsförfarande eller tillvägagångssätt.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Sorry PP, men så enkelt är det inte. Visst, paketet finns i Ubuntu-förrådet, men det innebär inte nödvändigtvis att översättningarna görs i Launchpad.

Väldigt mycket, närmare bestämt merparten av översättningarna av paketen i Ubuntu-förrådet, sker "uppströms", dvs. via den plats där huvuddelen av utvecklingen sker. Översättning av GNOME-program görs hos GNOME, översättning av Debian-program görs hos Debian osv. Och i fallet mate-tweak ser det ut som att det inte finns något översättningsgränssnitt i Launchpad, vilket alltså innebär att paketet kommer in i Ubuntu-förrådet inklusive de översättningar som gjorts uppströms, vilket i detta fallet betyder Transifex.

(morpa, rätta mig om jag har fel.)
Pink Panther skrev:Mate Teak och Ubuntu Mate Software Boutique är utvecklade av Martin Wimpress medarbetare för Ubuntu Linux/Ubuntu Mate. Så MATE:s egna utvecklare och översättare lär inte ägna någon uppmärksamhet åt det här applikationerna.
Det får vi hoppas att de gör, för annars blir inte Ubuntu MATE särskilt långlivad.
morpa
Översättare
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av morpa »

Jepp, vad gäller vissa mate-paket så översätts de på transifex (såg t.ex. att t.ex. mate-tweak verkar skötas där när jag kollar på dess git-sida) medan några sköts direkt i launchpad som t.ex. slideshow-mate. Icke-distspecifika paket kommer som sagt uppströms från ett flertal olika projekt.

Ja, det kan vara ganska rörigt att hitta rätt kanal för var översättningen ska ske ibland :)

Jag är själv inte involverad i Mate-översättningar (prioriterar andra grundsaker som GNOME, standard-Ubuntu etc på den begränsade översättartid jag har) så jag har ingen koll på huruvida gemenskapen för svenska-översättningar för mate är aktiv.
Men vi har ju fler aktiva översättare i forumet, lägg ett förslag i den här tråden - viewtopic.php?f=34&t=59413
- så kanske någon tar sig an det du föreslår.
Gunnar Hjalmarsson skrev:Sorry PP, men så enkelt är det inte. Visst, paketet finns i Ubuntu-förrådet, men det innebär inte nödvändigtvis att översättningarna görs i Launchpad.

Väldigt mycket, närmare bestämt merparten av översättningarna av paketen i Ubuntu-förrådet, sker "uppströms", dvs. via den plats där huvuddelen av utvecklingen sker. Översättning av GNOME-program görs hos GNOME, översättning av Debian-program görs hos Debian osv. Och i fallet mate-tweak ser det ut som att det inte finns något översättningsgränssnitt i Launchpad, vilket alltså innebär att paketet kommer in i Ubuntu-förrådet inklusive de översättningar som gjorts uppströms, vilket i detta fallet betyder Transifex.

(morpa, rätta mig om jag har fel.)
Pink Panther skrev:Mate Teak och Ubuntu Mate Software Boutique är utvecklade av Martin Wimpress medarbetare för Ubuntu Linux/Ubuntu Mate. Så MATE:s egna utvecklare och översättare lär inte ägna någon uppmärksamhet åt det här applikationerna.
Det får vi hoppas att de gör, för annars blir inte Ubuntu MATE särskilt långlivad.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"