Problem installation
Problem installation
Hej!
Helt grön och ny på Ubuntu och andra Linuxversioner. Dottern hittade En gammal laptop och vill försöka få den användbar. Satt XP på den så tänkte att jag kör in Ubuntu istället. Installationen går bra men när jag startar om den efter installation är det bara massa streck över hela skärmen. Jag kan se toolbar'en på vänster sida och öppnar jag ett fönster ser det bra ut i det. Har kollat lite i forumet men inte hittat något lämpligt. Någon som kan tipsa? Ska jag installera om allt?
Helt grön och ny på Ubuntu och andra Linuxversioner. Dottern hittade En gammal laptop och vill försöka få den användbar. Satt XP på den så tänkte att jag kör in Ubuntu istället. Installationen går bra men när jag startar om den efter installation är det bara massa streck över hela skärmen. Jag kan se toolbar'en på vänster sida och öppnar jag ett fönster ser det bra ut i det. Har kollat lite i forumet men inte hittat något lämpligt. Någon som kan tipsa? Ska jag installera om allt?
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Problem installation

Hej du och välkommen till att ta dina kliv mot Linux. Välkommen som ny medlem, också.

Att det har blivit så här som nu, för dig, kan ha bakgrund i olika orsaker.
Förmodligen inte, i Ubuntu, men det kan vara bränningen av skiva eller usb.
Det kan bero på datorns hårdvara. Gissningsvis är det något med grafiken.
Kolla först att installationsmediet fungerar på någon annan dator. Ända fram till att du där också kommer fram med pröva Ubuntu och sedan kan kolla Firefox t.ex. och att själva mediet fungerar på annan dator.
Det räcker så.
Ta ut installationsmediet, starta om den datorn, så att den återgår till sitt gamla operativ.
Fungerar mediet på en annan dator, kan vi utesluta den delen.
Då blir det intressant att kolla vad du har för dator och grafik i den.
Gör så här till att börja med:
På avsedd laptop. Anslut till nätet. Starta om med installationsmediet i datorn.
När det har startat upp, välj språk och, därefter, att du vill pröva Ubuntu.
När skrivbordet har kommit fram till att du har ubuntus skrivbord uppe på skärmen, så har du möjlighet att se om det verkar bra. Testa också att starta Firefox och kolla att det fungerar.
Om det är rätt så här långt, välj att du vill installera och gör det. Loggan ligger på skrivbordet för "installera ubuntu".
Se sedan till att du bockar i de två alternativen som först dyker upp, om att du vill ladda ner filer under installationen. Där kommer en del "godis".
Efter nyinstallation och återstart av datorn, men det fortfarande ser likadant ut som nu, återkom i tråden med uppgifter om datorn.
Lycka till! /tukken
Senast redigerad av 4 Broder Tuck, redigerad totalt 19 gång.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- Broder Tuck
Det blev något fel här, för mig. Inlägget kom två gånger. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Hej och tack för snabbt svar. Vill bara tydliggöra. Ska jag testa skivan i en annan dator först? (Blir i så fall en stationär, allt jag har). Om allt funkar så startar jag skivan igen på laptopen och väljer testversioner, om det då funkar så installerar jag igen?
Om det inte funkar på stationära så bränner jag en ny skiva och testar?
Om det funkar på stationära men inte på laptopen så återkommer jag och så reder vi ut grafikfrågan!?
Korrekt?
Om det inte funkar på stationära så bränner jag en ny skiva och testar?
Om det funkar på stationära men inte på laptopen så återkommer jag och så reder vi ut grafikfrågan!?
Korrekt?
Hej och välkommen hit!
Dock kommer man ganska långt med märke och modell, för då kan vi söka fram mer information om datorn utifrån detta.
Men som sagt utöver att testa med de tips du redan fått, får du gärna dela med dig av vad din bärbara dator är av för märke och modell. Utifrån detta kan vi komma med råd och tips på hur du kan komma vidare.
Har du möjlighet får du gärna berätta vad det är för Laptop i form av märke och modell. Har du även uppgifter om hur mycker RAM minne den har samt vad det är för grafikkort underlättar det ytterligare.Lisak skrev:Helt grön och ny på Ubuntu och andra Linuxversioner. Dottern hittade En gammal laptop och vill försöka få den användbar. Satt XP på den så tänkte att jag kör in Ubuntu istället.
Dock kommer man ganska långt med märke och modell, för då kan vi söka fram mer information om datorn utifrån detta.
Låter som att något i grafikkortet inte fungerar som det ska. Det kan också vara datorn som är för klen för Ubuntu, men det finns andra varianter av Ubuntu som kräver mindre resurser för att fungera.Lisak skrev: Installationen går bra men när jag startar om den efter installation är det bara massa streck över hela skärmen. Jag kan se toolbar'en på vänster sida och öppnar jag ett fönster ser det bra ut i det.
Men som sagt utöver att testa med de tips du redan fått, får du gärna dela med dig av vad din bärbara dator är av för märke och modell. Utifrån detta kan vi komma med råd och tips på hur du kan komma vidare.
Hej igen.
Nu har jag testat på den stationära. Gick toppenbra! Inga problem med skivan alltså.
Startade laptopen i "testa Ubuntu", då händer inget, svart skärm med en muspekare...
Såå, tänkte kolla grafikkortet då. Inte så lätt eftersom att jag inte hittar i Ubuntu ännu, och inte är så haj på hårdvara.
Det är iaf. En Packard Bell Easynote 9510 d med intel pentium R processor på 1,6 GHz. 0,5 GB RAM. Graphics står "unknown".? Enligt prisjakt.se ska det sitta ett GEForce GO 6200 i!?
Nu har jag testat på den stationära. Gick toppenbra! Inga problem med skivan alltså.
Startade laptopen i "testa Ubuntu", då händer inget, svart skärm med en muspekare...
Såå, tänkte kolla grafikkortet då. Inte så lätt eftersom att jag inte hittar i Ubuntu ännu, och inte är så haj på hårdvara.
Det är iaf. En Packard Bell Easynote 9510 d med intel pentium R processor på 1,6 GHz. 0,5 GB RAM. Graphics står "unknown".? Enligt prisjakt.se ska det sitta ett GEForce GO 6200 i!?
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Oops.. Det är på tok för lite minne för Ubuntu, vilket kan förklara problemet. Tror att det kan vara värt att pröva en mindre resurskrävande variant, som Nemo var inne på. Skulle föreslå Lubuntu.Lisak skrev:0,5 GB RAM
http://cdimage.ubuntu.com/lubuntu/relea ... 4/release/
- Broder Tuck

Hej Lisak.
Ja, jag har inte googlat mycket på din burk. Frågan är, om du inte skall fundera i banor av att utöka ramminnet på den först. Bor du så, att du har någon behjälplig med att utöka minnet på datorn och till en för dig rimlig kostnad. Kan du få <3-4 gig ram på burken, så blir det en hel bättre och du och dottern får en något mer flexibel dator.
Om du vill och kan hyfsat med engelska, så har du en mycket fin hjälp och info att skumma igenom på ubuntus hjälpsidor. Det kommer att kunna ge dig en hel del förståelse för vad som gäller för ubuntu. Du får ta emot infot i din egen takt och har sedan även oss här, att ställa frågor till. Dubbel nytta för dig.

Väljer du istället att köra burken på befintligt ramminne, så kan Lubuntu vara ett alternativ så gott som något annat. Deras motsvarighet av hjälpsidor ligger här.
Jag önskar dig Lycka Till, oavsett hur du väljer att gå tillväga. /tukken
Halloj!
Ja, jag har förstått att ramminnet inte räcker till. Vet inte varför jag inte kollade det innan Jag drog igång...
Frågan är, lubuntu eller xubuntu? Båda borde funka, xubuntu kommer med Adobe flash vad jag förstår vilket ju kan vara en fördel för dottern...? Utifrån vad jag läste är xubuntu också bättre på support (längre tid)?
Ja, jag har förstått att ramminnet inte räcker till. Vet inte varför jag inte kollade det innan Jag drog igång...
Frågan är, lubuntu eller xubuntu? Båda borde funka, xubuntu kommer med Adobe flash vad jag förstår vilket ju kan vara en fördel för dottern...? Utifrån vad jag läste är xubuntu också bättre på support (längre tid)?
- Broder Tuck

Du nämner inte något om att utöka ramminnet, så jag gissar att du lämnar det därhän.Frågan är, lubuntu eller xubuntu? Båda borde funka, xubuntu kommer med Adobe flash vad jag förstår vilket ju kan vara en fördel för dottern...? Utifrån vad jag läste är xubuntu också bättre på support (längre tid)?
Jag kan inte ge råd om vilket av L-, X- ubuntu som kan vara bäst för dig.
Det är nog mer en smaksak, gissar jag. Fler kanske kommer in i tråden med mer precis info. Plus, att du också kan se dig omkring (googla) på dem och granska dem mer ingående. Var för sig.
Grunden för samtliga Ubuntusmaker är i stort sett densamma. Samma familj.
Små skillnader i programval finns mellan dem. Lite olika filhanteringssystem. Som hanterar arbetsminnet och det var förmodligen detta som Gunnar hade i åtanke när han tänkte på Lubuntu. Den är lite mer slimmad än vanliga Ubuntu, men är ett syskon till Ubuntu i det mesta.
Supporttider för de olika versionerna i Ubuntu är lika. Oavsett vad de heter till namnet. Samtliga kommer i två varianter. En, som förnyas vartannat år. Men har fem års supporttid efter utgivandet.
Det är en s.k. långtidssupportad variant (LTS) som har support i fem år, men nya LTSversioner kommer regelbundet varannat år och kan då förnyas.
I år är det 16.04 i versionsnummer. Föregående LTS hade versionsnummer 14.04 och nästa version av LTS kommer således 2018, med versionsnummer 18.04.
Den andra versionen har kortare supporttid, men får förnyad version var sjätte månad. I motsats till LTS-versionerna. Den här versionen kanske man kan kalla för "vanlig" Ubuntu.

Smaken för vilket man vill ha själv på sin egen dator, blir mer ett personligt avgörande. (Jag själv har båda varianterna av Ubuntu på mina datorer, men är nog mest inne i de "vanliga" sexmånaders-versionerna, oavsett vilken dator jag använder för stunden).
Du har jämfört en sexmånadersversion för den ena, med en långtidsversion för den andra, i det här fallet, vad avser supporttiden.

Adobe flash kan installeras, om det saknas. Men i Ubuntu (utan annan bokstav före och som jag själv kör) finns redan flashplugin-installer med vid installationen. Finns det inte i den version du bestämmer dig för, är det ett tio-sekunders arbete i terminalen, så har du det hos dig.
Kolla vidare du och samtidigt med det, kanske att någon mer tittar in i tråden och ger sitt bidrag, förslag.
Fortsatt Lycka till!

Nej, ovastående stämmer inte med verkligheten. Både Xubuntu och Lubuntu har en supporttid på 3 år för LTS utgåvorna, vilket gör att Lubuntu 16.04 och Xubuntu 16.04 stöds fram till april 2019. För Ubuntu 16.04 är det dock 5 år som Broder Tuck skriver.Broder Tuck skrev:Supporttider för de olika versionerna i Ubuntu är lika. Oavsett vad de heter till namnet. Samtliga kommer i två varianter. En, som förnyas vartannat år. Men har fem års supporttid efter utgivandet.
Jag har ingen uppfattning om Lubuntu eller Xubuntu är att föredra. Bägge två är resurssnåla och borde passa för den dator du tänkt installera på.
Tack för hjälpen! Nu är det fixat efter lite ytterligare stril. Nu återstår bara att förstå systemet.