windows 7, man tror inte det kan vara sant, språkpaket.

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
lasseroth

windows 7, man tror inte det kan vara sant, språkpaket.

Inlägg av lasseroth »

En bekant har på min inrådan köpt ny billig dator från Tyskland.
Jag försöker inte sälja in ubuntu hos henne eftersom det bara ger mig jobb om det inte funkar. Vill man ha hjälp med Windows, ja då kan jag alltid slå ifrån mig och slippa.
Hursomhelst, datorn levererades och lite kan jag ju hjälpa till med tänkte jag, typ få in rätt sladd i rätt hål.
Vi upptäcker nu att W7 pro är installerat på tyska. Inget problem tänkte jag, bara ett installera svenska och byta. Nix pix så icke. Har man köptW7 pro på tyska så har man. Man är ju van från den fria linuxvärlden att man gör det mesta som man vill. Detta blev nästan en chock för mig, att det är så låst att en sådan löjlig liten sak som språkbyte skulle skapa problem. Jag lyckades efter googlande hitta ett program som heter Vistalizator. Detta + ett språkpaket gjorde att det gick att byta.
Men visst är det ynkligt?
Användarvisningsbild
eson57

Re: windows 7, man tror inte det kan vara sant, språkpaket.

Inlägg av eson57 »

Man kan också ta sig tid att kika igenom manualen en stund... eller "googla", så upptäcker man ganska snart att Windows 7 kan installera i princip vilket språk man vill, via Windows update. ;)

http://windows.microsoft.com/sv-se/wind ... ows-update
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
lasseroth

Inlägg av lasseroth »

Ja inte vet jag men det "sades" när jag googlade att just proffesional gick inte,
annars fick man betala för Windows Ultimate.
citat:"Som de flesta vet kan man bara byta språk i Windows 7 Ultimate och i Windows 7 Enterprise. De som har andra versioner av Windows 7, som Home Premium och Professional, får helt enkelt använda det språk som var vid installationen."
http://windowstips.nu/ladda-ner-vistalizator/
Googlat har jag naturligtvis gjort.
Lite oförskämt av Eson att skriva så tycker jag.
Det nämns på åtskilliga ställen och också i youtubefilmer att det inte går att ändra språk. Jag har alltså googlat. Därmed inte sagt att dessa inte kan ha fel.
Dock vill jag säga att just den rutan, ändra språk fanns inte i W7 pro 64 bit.
Det gick att ändra tangentbordsspråk enbart.
Vad jag än försökte så möttes jag hela tiden av Willkommen.
Sedan måste man ju fråga sig.. Varför finns infon i länken ovan?
Kan han inte googla? :)
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Att vara oförskämd är aldrig min avsikt, jag är dock medveten om att min frispråkighet ibland kan uppfattas så.

I det här fallet behöver man faktiskt inte ens googla. Om jag inte minns helt fel, så har alla Windows 7-versioner det språkstöd som efterfrågas. I Windows Vista och tidigare var det begränsat. I Windows 7 räcker det faktiskt att starta Windows Update, så finner man omedelbart ett stort antal språkpaket, färdiga att installeras.
Själv har ja aldrig kunnat motstå frestelsen att det första jag gör, uppdatera min nyinköpta/nyinstallerade dator, så för mig verkar det något märkligt att man kan missa en sån här sak.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

När jag grävde lite djupare i min egen länk, visade det sig att jag faktiskt mindes fel. Det var inte alla versioner som hade språkstödet. Sorry, men det verkar som endast tredjepartslösningar återstår trots allt.
Språkpaket är endast tillgängliga i Windows 7 Ultimate och Windows 7 Enterprise.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
lasseroth

Inlägg av lasseroth »

Hmm,host,harkel... ich bin ein messersmitter....
citat Eson: "Man kan också ta sig tid att kika igenom manualen en stund... eller "googla" ::) :) :)
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Vem är det nu som är oförskämd då...?

Eftersom Windows 7 närmast är en utdaterad relik, och inget jag använt på flera år, så var det just det jag gjorde... googlade, för att kolla om jag mindes rätt.
Jag citerar min länkade sida...
Om du kör någon av Windows Vista-utgåvorna Ultimate eller Enterprise eller Windows 7, kan du hämta ytterligare språkpaket med hjälp av Windows Update.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

eson57 skrev:När jag grävde lite djupare i min egen länk, visade det sig att jag faktiskt mindes fel. Det var inte alla versioner som hade språkstödet. Sorry, men det verkar som endast tredjepartslösningar återstår trots allt.
Språkpaket är endast tillgängliga i Windows 7 Ultimate och Windows 7 Enterprise.
Det verkar variera beroende på installerat grundspråk vilken utgåva av Windows 7 som språkpaketet kan installeras på. För vissa kombinationer av språk och installerat grundspråk finns det ingen avgränsning för vilken utgåva av Windows 7 som det krävs.

http://windows.microsoft.com/sv-SE/wind ... ptabs=win7
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"