Testade just att logga in samt betala räkningar, inga problem.Gunnar Hjalmarsson skrev:Har du förresten testat och förvissat dig om att de inte samtidigt bjuder på nya överraskningar?

Testade just att logga in samt betala räkningar, inga problem.Gunnar Hjalmarsson skrev:Har du förresten testat och förvissat dig om att de inte samtidigt bjuder på nya överraskningar?
En fråga kring detta. Är Handelsbanken unik vad gäller att beställa Mobilt BankID genom Internetbanken? Dvs. Handelsbankens lösning bygger på kortläsare med sladd som endast fungerar i Windows och OS X och det är endast med den inloggningsmetoden som det går att beställa Mobilt BankID. Handelsbanken skriver följande vad gäller att beställa Mobilt BankIDGunnar Hjalmarsson skrev:Tycker inte den förstärkningen är motiverad längre, då den ena av begränsningarna nu har åtgärdats. Lät ändå det där med "oturen" stå kvar som en välförtjänt slänga.
Är det någon som vet hur de övriga bankerna har löst detta? Kan man om man kör ren Linux miljö ändå logga in i bankens Internetbank och där beställa Mobilt BankID? Frågar mest av nyfikenhet, för som det står nu verkar det endast vara Handelsbanken som har denna begränsning.2. Beställ Mobilt BankID
Logga in i Internettjänsten. Du behöver logga in med kortläsaren ansluten med sladd för att kunna göra beställningen.
Såvitt jag har uppfattat det, är den metoden unik för Handelsbanken.Nemo skrev:En fråga kring detta. Är Handelsbanken unik vad gäller att beställa Mobilt BankID genom Internetbanken? Dvs. Handelsbankens lösning bygger på kortläsare med sladd som endast fungerar i Windows och OS X och det är endast med den inloggningsmetoden som det går att beställa Mobilt BankID.
Nja, Swedbank/Sparbankerna verkar föredra att kunderna använder mobilt bankid istället för dosa. När min sparbank gick över från att vara en fristående sparbank (där alternativen vanligt bankid och mobilt bankid fanns för inloggning, inte dosa) till en sparbank under Swedbank med Swedbanks Internetbank etc så skickades dosor (som rekommenderat brev) bara ut till dem som inte hade mobilt bankid. Resten fick gå till banken om de ville ha dosa. Dessutom ser man om man går in under betalning (eller om det var överföring) i Internetbanken att det står att det finns ett maxbelopp om man har dosa för det betraktas inte som lika säkert som mobilt bankid.vulfgar skrev:På Swedbank funkar det på samma sätt som för ICA-banken, en dosa med kod som funkar oberoende av OS.
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Då jag misstänker att Christian och jag har samma bank, och det gäller för mig, så vill jag nog svara JA på den frågan.Gunnar Hjalmarsson skrev:Vilken bank man än har, så behöver man förstås gå någonstans någon gång innan man kan få ett Mobilt BankID. Men om du hämtar en dosa, antingen på postens utlämningsställe som rekommenderat brev eller hos banken, kan du väl därefter skaffa Mobilt BankID hemifrån oavsett vilket OS du har?
Ja, det kan man.johanre skrev:Då jag misstänker att Christian och jag har samma bank, och det gäller för mig, så vill jag nog svara JA på den frågan.Gunnar Hjalmarsson skrev:Vilken bank man än har, så behöver man förstås gå någonstans någon gång innan man kan få ett Mobilt BankID. Men om du hämtar en dosa, antingen på postens utlämningsställe som rekommenderat brev eller hos banken, kan du väl därefter skaffa Mobilt BankID hemifrån oavsett vilket OS du har?
Du får bakläxa.Gunnar Hjalmarsson skrev:Såg just JoWas inlägg, och lade till OS X som ett alternativ.
Då infinner sig osökt frågan om vem som egentligen får bakläxa. Jag följde vad du hade skrivit.JoWa skrev:Du får bakläxa.Gunnar Hjalmarsson skrev:Såg just JoWas inlägg, och lade till OS X som ett alternativ.macOS (ja, med litet m och hopskrivet) heter systemet nu för tiden.
JoWa skrev:Utanför ämnet: Utveckling à la Apple: System → Mac OS → Mac OS X → OS X → macOS. Imponerande.Förkortas väl mOS. Äpplemos.
Så blev det inte.Gunnar Hjalmarsson skrev:Blir det Apple som tvingar Finansiell ID-Teknik att släppa ett API till Mobilt BankID?
http://www.breakit.se/artikel/4098/drap ... ed-bank-id
Antar att du menar "normalt" bankid och inte mobilt bankidGunnar Hjalmarsson skrev:Den möjlighet som torde återstå för att köra BankID från Linux är via en Windows-installation
Ja.skalman65 skrev:Antar att du menar "normalt" bankid och inte mobilt bankidGunnar Hjalmarsson skrev:Den möjlighet som torde återstå för att köra BankID från Linux är via en Windows-installation