1. Min aspire 7220 funka bra med Ubuntu 12.04 och Skype 4.3. Installationen av Skype 4.3 tog jag ner från Programcentralen. Efter någon omstart rulla skype igång.
2. Nu har jag uppgraderat min aspire 7220 till Ubuntu 14.04. Gjorde ett försök att uppgradera via den vanliga uppgraderings menyn. Men det "sket sig" fullständigt.
Jagade runt på olika Ubuntu sidor, och lyckades till slut göra en USB-sticka som var boot-bar med Unetbootin.
3.

Läste på webben att man ska gå in på "Program & uppgraderingar" och bocka för "Canonical-partnes" och "Canonical-partnes (källkod)". Det är fixat och omstart.
Men jag kommer ändå inte åt Skype via Programcentralen.
4. Jag har sett flera varianter på installation av Skype och jag blir lite osäker på vilka varianter som skulle fungera i mitt fall. Jag har ju inte Skype 4.2 installerat. Så dom varianterna med att ta bort Skype 4.2 är säker inte gångbara.
På Ask Ubuntu finns en variant som jag undrar om det skulle vara användbart:
Method 1: Download and install from file
wget download.skype.com/linux/skype-ubuntu-precise_4.3.0.37-1_i386.deb
sudo gdebi skype-ubuntu-precise_4.3.0.37-1_i386.deb
Ni som som har "magiska fingrar", vad/hur ska jag gå vidare med installationen av Skype 4.3 på min Aspire 7220 och Ubuntu 14.04?
(Prova! Kanske någon tänker spontant. Men Ni ska veta att jag har gjort åtminstone 3 om installationer av Ubuntu 14.04. Och önskar inte göra det en vända till.)
Väntar tålmodigt tills Ni kommit hem från "Nationaldags kalaset" med Kungafamiljen.