Fel vid uppgadering till 16.04

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Blåbär
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Fel vid uppgadering till 16.04

Inlägg av Blåbär »

Får också ett felmeddelande när jag ska uppdatera till 16.04. (Okänt fel: "<class 'SystemError'>".) I terminalen när jag kör

Kod: Markera allt

sudo apt-get upgrade
så får jag följande svar:
E: Paketet linux-headers-4.2.0-36 måste installeras om, men jag kan inte hitta något arkiv för det.

I synaptic får jag samma meddelande och dessutom
E: Internt fel vid öppningen av cache (1). Vänligen rapportera

Min fråga är om jag kan göra något (i så fall vad) eller om jag ska vänta på att det löser sig centralt?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Fel vid uppgadering till 16.04

Inlägg av Broder Tuck »

Min fråga är om jag kan göra något (i så fall vad) eller om jag ska vänta på att det löser sig centralt?
Det finns ett ofarligt alternativ i så fall, om du annars kan vänta på att en uppdatering av kärnan skall komma:

Starta om din dator.
När bootmenyn kommer upp, välj då ' Avancerade flaggor* ' på raden under det Linux du vill starta.
. . . . . . . . . . . . * (ändrade till flaggor)

Du får upp en lista över versioner av kärnor.
Välj den kärna som är lägre i versionsnummer än den som orsakar felet.

När systemet har startat på den kärnan, kör en allmän uppdatering.
Exempelvis "programuppdateraren", eller via terminal. Testa att allt beter sig som det skall. Om allt är bra i övrigt . . .

därefter, en ny omstart av datorn. Låt denna gång den sedvanliga bootmenyn starta upp på sitt förval, utan att göra annat än att vänta på att systemet har startat.
Denna gång skall nog den felaktiga kärnan ha uppdaterats som den skall.
Kör även denna gång en uppdatering och därefter kan du köra uppgraderingen av version.

Med 'lite matjord i fickorna' skall detta kunna fixa till det för dig.
Lycka till! /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Blåbär

Inlägg av Blåbär »

Jag gjorde som du sa Broder Tukk. Jag körde med en äldre kärna (35), men det blir fortfarande fel när jag startar datorn. Den klagar fortfarande över att den nyare kärnan (36) har ett fel. När jag kör

sudo apt-get upgrade
så får jag precis samma felmeddelande som när jag startar med den nyare kärnan.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

???
Då blir jag ledsen. Både för min och din skull.
Jag har inget mer att föreslå.
Nu måste jag invänt någon medlem som kan mer än vad jag gör.
Jag hoppas att vi får se någon kliva in snart och hjälper dig bättre tillrätta.

Jag håller tummarna för det och för att du skall få hjälp. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

OK, vad ger:

sudo apt-get -f install
Användarvisningsbild
Blåbär

Inlägg av Blåbär »

Det ger samma som med upgrade (dvs E: Paketet linux-headers-4.2.0-36 måste installeras om, men jag kan inte hitta något arkiv för det.)
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Blåbär skrev:Det ger samma som med upgrade (dvs E: Paketet linux-headers-4.2.0-36 måste installeras om, men jag kan inte hitta något arkiv för det.)
Du kör på 15.10. Har du funderat på att uppgradera version till 16.04?
Har du partitionerat med varsin partition för root, resp home, så tycker jag att det mesta talar för att gå till ett nytt. Lämna ett äldre, trasigt, bakom sig. ;)
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

Broder Tuck skrev:Du kör på 15.10. Har du funderat på att uppgradera version till 16.04?
Är det inte just det som TS försöker göra?
Användarvisningsbild
Blåbär

Inlägg av Blåbär »

Broder Tuck skrev:
Blåbär skrev:Det ger samma som med upgrade (dvs E: Paketet linux-headers-4.2.0-36 måste installeras om, men jag kan inte hitta något arkiv för det.)
Du kör på 15.10. Har du funderat på att uppgradera version till 16.04?
Har du partitionerat med varsin partition för root, resp home, så tycker jag att det mesta talar för att gå till ett nytt. Lämna ett äldre, trasigt, bakom sig. ;)
Jo, det skulle vara rätt så skönt. Tack för tipset. ;)
Användarvisningsbild
Blåbär

Inlägg av Blåbär »

Tråkigt att ingen kan hjälpa mig. :(
Jag funderar på att installera om, med allt bök det innebär :P
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Blåbär skrev:Tråkigt att ingen kan hjälpa mig. :(
Jag funderar på att installera om, med allt bök det innebär :P
Ja, trist att du inte har kunnat få hjälp.

Du besvarade aldrig min fråga i mitt senaste inlägg om hur din partition för Ubuntu ser ut. Det svaret kan vara av intresse.

Har du ubuntu uppdelat i en /root och en separat /home, så är det lättast att bara göra en ny installation. Med senaste (16.04) version. Det tar under en timme från början till slut. Då har du en fräsch installation.

Med en separat /home så är dina egna filer och dokument kvar. Under förutsättning att du bara låter rooten bli formaterad vid installationen och bara nöjer dig med att markera den gamla hemkatalogen också bli hemkatalog för den nya installationen.

Däremot, måste du återinstallera program som du själv hade installerat i ditt gamla system. Men det mesta av de gamla konfigurationsfilerna ligger kvar inne på ditt home. Så när gamla program är återinstallerade och du startar dem, så finner de dina gamla inställningar. Mycken tid är sparad där.

Om du i stället har allt i en och samma partition (som med MSwindows) så är en nyinstallation förenad med att du måste plocka undan ditt eget materiel före en nyinstallation. Mer slitsamt och tidskrävande.

Om så är, att du har dem separerade, så kommer du att tjäna in tid vid kommande krascher.
Separera annars nu, i samband med, eller före, ominstallationen.

Svarar du på min fråga först, så kanske någon mer kan komma in och ge råd.

Lycka till!
/tukken
Användarvisningsbild
Blåbär

Inlägg av Blåbär »

Hej Tukken!

Tack för svar. Jo, jag har separat /home och /root. Så det skulle gå bra att installera om och bli av med varningsskylten som spökar. Men det är ju lite tjorvigt bara att återställa allt som innan (även om programinställningar är kvar).
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Som jag ser det, så har du två alternativ.

1). Ha det som det är och fördjupa dig i vad som orsakar problemet.

2). Installera om. Formatera enbart rooten. Rör inget på /home eller /swap.

Arbete blir det i båda fallen. Man avgör själv, på vad man vill lägga sitt krut.

För nr 1
kan det finnas möjlighet att se om du har kvar den kärna som är förrförra. I sådana fall den tredje sista. Ett snabbt arbete i Synaptic, vad avser tiden för att genomföra och göra en omstart.

Hoppas på att fler råd och tips dyker upp från några andra.
Du har kanske sett, följt, de trådar som har varit aktuella de senaste månaderna? Det är inte tal om kärna där, utan uppstartstider och swappens vara eller inte vara. Likheten i problemlösningen ligger i hur man får felsöka och prova sig fram. Även det, kommer att ta sin lilla tid.

För nr 2
finns det en del förarbete man kan göra.
Har man installerat mycket av program och liknande i det gamla systemet, efter första installationen, kan det bli en del.

Här kan det vara smart att försöka få en överblick av vad man har av sådant i sitt system. Anteckningsblock och penna kan vara bra att notera i och med. För att komma ihåg sedan, efter ominstallationen.

Tips 1.
Starta filhanteraren. Klicka på a) redigera, b) visa dolda filer.
Nu kan du se alla mappar och dokument med en punkt framför namnet. Som .mozilla, .dropbox, .shutter osv. Du gör inget med dessa.

Men det kan vara bra för ditt minne, att skriva upp namnet på de dolda filer som finns för dina egna installationer. Då kan du lättare se vad du hade och vad du vill ha tillbaks efter nyinstallationen. Vill du inte notera namnen före ominstallationen, så kommer du att ha kvar alla dolda filer efter en nyinstallation och kan "beta av dem" efterhand som du kommer igång efter ominstallationen.

Mozilla är alla inställningar du gjort i Firefox samt alla bokmärken etc..

I mitt exempel ovan, är dropbox och shutter, två sådana program som jag själv har installerat under tiden med det gamla systemet.
Eftersom att jag inte formaterar min /home vid ominstallationen, ligger dessa dolda filer fortfarande kvar i mitt system och påminner mig om tidigare programinstallationer.

Jag måste installera om dem som program.
När jag sedan startar programmet, finner programmet själv sina dolda filer och ditt nyinstallerade program startar upp med dina gamla inställningar.

Tips 2.
Före nyinstallation.
I Synaptic* och Programvara för Ubuntu** kan du också söka översiktligt på "installerade". Mest för att fräscha upp ditt kom-i-håg.
* Synaptic visar ALLT. Det blir en diger sökning. Men håll dig till vad som ser ut att vara program som helhet.

** Programvara (Programcentralen, i vissa fall) visar hela paket och kan vara alternativ ett, i det här sammanhanget.

Det finns kanske lite mer att nämna, men det här är en god början i förberedelsen före ominstallationen.

Då har du fått lite att fundera kring. Hur fortsättningen skall bli, är ditt beslut.
Vad du än väljer, önskar jag dig lycka till. /tukken
Användarvisningsbild
Blåbär

Inlägg av Blåbär »

Tack för tips! Kommer dock inte åt vare sig programcentralen eller synaptic pga felet. Men nu så installerar jag om och ser om det löser sig...
Tjadden
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Tjadden »

Blåbär skrev:Men nu så installerar jag om och ser om det löser sig...
Att uppgradera till 16.04 via 15.10 blev inte någon succe, så jag kände mig tvungen att installera Ubuntu LTS 16.04 via en skiva.

Vad tycker du om mängdlära, uppgraderingen med massor av uppdateringar, med 9,4 GB som slutkläm av förbrukning på Hårddisken.
Via skivan blev 4,8 GB som klar inklusive manuellt installerade program.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;) Blåbär, har du hunnit starta ominstallationen än?

Om inte, hör av dig snarast möjligt, så kan du få ytterligare ett tips innan du lämnar ditt gamla system.

Jag vid datorn från och till under dagen. Tittar in i din tråd, från och till för svaret på frågan. /tukken
Användarvisningsbild
Blåbär

Inlägg av Blåbär »

Broder Tuck skrev:;) Blåbär, har du hunnit starta ominstallationen än?

Om inte, hör av dig snarast möjligt, så kan du få ytterligare ett tips innan du lämnar ditt gamla system.

Jag vid datorn från och till under dagen. Tittar in i din tråd, från och till för svaret på frågan. /tukken
Nej, jag stötte på en konflikt mellan boot-partitionen för Linux respektive Windows. Ska låta min bror kolla på det imorgon. Tipsa på!
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Bra att du inte hann att starta.
Trist, att det berodde på problem med booten.
Om windows startar, så kan du vila på hanen vad avser Ubuntu. Till dess att du startar upp med installationsmediat för nyinstallationen. Den gör förmodligen det, att booten fixar sig självt under installationen. Den som lever, får se. . . . ;)

Det finns ytterligare ett kommando som kan vara bra att ta till, när man vill starta upp en nyinstallation och till den ta med sig tidigare installerade program. Det här kommandot tar allt installerat, så det är ändå bra, om man håller reda på vilka program man vill ha, även på den nya versionen.

Kör den om du kommer åt terminalen. Listan skrivs på några sekunder och ligger sedan i din /homekatalog, direkt på första sidan när du kommer in på home. Listan är ett dokument, så den ligger på nedre delen av home.

I en terminal, skriv (markera raden här nere, välj kopiera och i terminalen, klistra in):

sudo apt-get install dselect
apt-get var det äldre kommandot. Nu räcker det med apt. Testa och se, vilket som gäller för dig.

Med dselect installerat, markera och kopiera följande rad:

sudo dpkg --get-selections > installerade-paket_20160605
installerade-paket är bara ett godtyckligt namn. Följt av datumet för dagen som man körde listan på. Det kan vara bra att fräscha upp denna lista och när man har en ny, uppdaterad och med ett senare datum i homemappen, kan man kasta de äldre listorna. Det som fanns i dem och det som har kommit till sedan dess, ligger i den senaste listan.

När du har listan och därefter också är klar med nyinstallationen och har gamla /home orörd, så är det dags att leta upp listan och låta den installera allt det gamla till den nya ubuntu du har.

Då blir återställningskommandot så här:

sudo dpkg --get-selections < installerade-paket_20160605
Det enda som skiljer dem åt är tecknen ><
Till listan: >
Från listan till nya ubuntu: <

Programnamnen på program som du hade och fortfarande vill ha, bör du dock ha noterade. Programmet i sig, kan behöva "installeras". Fixar listan allt, får du se att programmet redan är installerat. Om inte, behöver det få en handpåläggning. ;)

Behändigt? Eller hur?
/tukken
Användarvisningsbild
Blåbär

Inlägg av Blåbär »

Ja, tack det var ett bra tips! Men tyvärr så vill inte dselect installeras pga felet i mitt system. :P Annars ska jag komma ihåg det för framtiden. :)
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Hej du.

Jag hoppas att din bror dyker upp idag och att ni tillsammans kommer att kunna lösa problemen med din bootuppstart.

Att du ändå har tillgång till nätet, förstår jag.
Därför sänder jag tre länkadresser, som förhoppningsvis skall kunna bidraga med råd och dåd inför dagens arbete.

Länk 1. Ubuntus hjälpsida där det finns en del att kolla på. Två alternativ. Där andra alternativet gäller för dig, om du kommer in i Ubuntu och kan använda dig av terminalen.
Länk 2. Fördjupad info om alternativ två, i föreg. länk.
Länk 3. Var du kan hitta en ISO-fil med hjälpprogram om du inte kommer in i Ubuntu. (Fanns med även i länk 1, iofs., men annat alternativ).

Hoppas nu att allt ordnar till sig, så att du snart är åter på "ubuntubanan" igen.

Lycka till! /tukken
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"