Val av filsystem

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Val av filsystem

Inlägg av TicToc »

Då jag väntar hem en ny laptop undrar jag om det finns någon anledning för mig att välja något annat än ext4 som jag gjort de senaste 10 åren.

Hittade en liten sammanställning på http://askubuntu.com/a/690371 med kommentaren
If in doubt, go with the defaults
Det låter ju klokt, men nu har jag aldrig låtit Ubuntus installation sköta partitioneringen automatiskt, men jag gissar på att det är ext4 som är förvalt, stämmer det?

Kör du något annat än ext4, varför då?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Val av filsystem

Inlägg av johanre »

Jag väljer - inom arbetet - filsystem beroende på användningsområdet, men på senare tid har det i allt större utsträckning blivit default ext4. Sammanställningen du länkade till på askubuntu är bra och stämmer bra överens med mina erfarenheter (även om jag villigt skall säga att jag mest har erfarenhet av ext*, ReiserFS och xfs).

Ja, ext4 är förvalt.

I praktiken tror jag inte du kommer ha användningsområden hemma som ställer krav på de prestandavinster du gör i val av respektive filsystem - alltså, ext4 kommer duga nog så väl på en modern laptop.
TicToc

Inlägg av TicToc »

Det låter sunt, tack för bekräftandet.
Användarvisningsbild
gruble

Inlägg av gruble »

Jag testar det relativt nya F2FS för närvarande och det filsystemet verkar fungera som de lovar med ssd-diskar.

Some Quick Tests With ZFS, F2FS, Btrfs & Friends On Linux 4.4

torvalds/linux.git/log/?qt=grep&q=f2fs
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
TicToc

Inlägg av TicToc »

gruble skrev:Jag testar det relativt nya F2FS för närvarande och det filsystemet verkar fungera som de lovar med ssd-diskar.

Some Quick Tests With ZFS, F2FS, Btrfs & Friends On Linux 4.4

torvalds/linux.git/log/?qt=grep&q=f2fs
Kul att höra någon som kör något annat än standard, men vad är det för förbättring du märker av?

Datorn kom i veckan och jag körde på med ext4...
Användarvisningsbild
gruble

Inlägg av gruble »

TicToc skrev:Kul att höra någon som kör något annat än standard, men vad är det för förbättring du märker av?
Kan inte påstå att jag ser någon förbättring eller försämring, testar det endast för att jag alltid varit intresserad och nyfiken på allt nytt.

Inlägget mest som lite info om ett nytt filsystem under utveckling.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"