Kameran fungerar inte i Skype på Ubuntu 12.04
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kameran fungerar inte i Skype på Ubuntu 12.04
Hej igen.
Fick en Acer Aspire 7220 av min grabb. Efter mycket om och men, har jag resnsat hårddisken och lagt på Ubuntu 12.04. Och det verkar rulla snygt och prydlit. (Svenska texten på menyraderna funkar inte. Men det vet jag att vi fixa på min "riktiga" dator.)
När jag installera Ubuntu så gick kameran igång när jag skulle identifiera mig. Jag tog en bild och angav min identitet. Allt verka OK.
Nu har jag försökt installera skype från "Program Center", men nu funkar inte kameran.
Går jag in på Video Device så står det No Video Devices Found.
I klartext; Skype hittar inte kameran.
Är det någon som är bekant med problemet?
Vänligen
Gubben i Kalmar
Fick en Acer Aspire 7220 av min grabb. Efter mycket om och men, har jag resnsat hårddisken och lagt på Ubuntu 12.04. Och det verkar rulla snygt och prydlit. (Svenska texten på menyraderna funkar inte. Men det vet jag att vi fixa på min "riktiga" dator.)
När jag installera Ubuntu så gick kameran igång när jag skulle identifiera mig. Jag tog en bild och angav min identitet. Allt verka OK.
Nu har jag försökt installera skype från "Program Center", men nu funkar inte kameran.
Går jag in på Video Device så står det No Video Devices Found.
I klartext; Skype hittar inte kameran.
Är det någon som är bekant med problemet?
Vänligen
Gubben i Kalmar
-
Re: Kameran fungerar inte i Skype på Ubuntu 12.04

Fråga mig vad jag gjorde för att "knuffa igång" kameran.
Men nu funkar det som det är tänkt!

Kan ha varit - installation + omstart - som var grejen.
- Gunnar Hjalmarsson
Så bra! Annars finns det en hel del om kameraproblem i Skype i Ask Ubuntu. Hade tänkt nämna det, men nu behövs det ju inte... 

-

Tack Gunnar.
Denna gången fixa det till sig som det var tänkt från början, "Installera och Kör".
Men "Ask Ubuntu" ska man nog kolla på lite mera. Det är ju en stor resurs, bra att
känna till för "framtida övningar".
Tack "Ubuntu supporten",.......... ingen nämnd och ingen glömd.
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Men varför installerade du 12.04? 

Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
-

Ja det verkar lite underligt när nu 16..... är på väg in i matchen.
Min dator jag normalt använder för att kommunicera med myndigheter o bank är en "gammal hederlig dator" typ Intel i3. På den ligger 12.04 LTS.
Så länge det mobila bankidit rullar på den datorn så rör jag det inte. För den funkar kanonbra, och kanonbra för mina behov.
Men jag har börjat förbereda mig mentalt på att starta en uppgradering till 14.04. För snart upphör supporten av 12.04 och bankidet.
Den "nya" datorn är en alptopp Acer Aspire 7220. Den är inte särskilt snabb den heller. Och det ska jag ha till att "Skypa" med. Det jag befarar är att en uppgradering ska "tynga ner" datorn och göra den segare. Men rätta mig gärna om jag har fel. Ni är mer kunnig kring Ubuntus fördelar och finesser. "Skype-datorn" uppgraderar jag gärna om en uppgradering inte "segar ner" datorn.

- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Min dator (i5) har då inte blivit segare med nyare Ubuntu-utgåvor. Började med 11.04, och har haft alla utgåvor därefter. Har även installerat 14.10 och alla nyare utgåvor på en Core 2 Duo (?), och den fungerar fint. Båda f.ö. 64-bit.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
-

Jag inbillar mig att det märks mer på min Intel i3 om det skulle vara en "tyngre" version.
Min Intel i3 tar det 1min och 15 sek att bara starta upp Ubuntu 12.04.
Och "skype-datorn", en "Mobile ADM Semprton processor 3600+", (står det på specen),
tar det 1min ganska exakt.
Nu kan det nog vara internminnet också som påverkar en del. Men mellan tummen o pekfingret är det det tider som gäller för mig.
Nu när jag vet att Skype fungerar, kan man alltid göre en "strategisk reträtt" tillbaka till 12.04 om man inte är till freds med 14.04.
Få se om vi får en kall, blåsig, regnig äkta svensk midsommar, så kanske det är läge och prova en uppgradering.