Lång uppstartstid på ett av två OS

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Lång uppstartstid på ett av två OS

Inlägg av HakanS »

Tjadden skrev:# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
UUID=c67e282e-d77c-448c-a7bc-3744cacce1ea / ext4 errors=remount-ro 0 1
# swap was on /dev/sda6 during installation
UUID=1f2eb097-088d-4f62-9aa3-97709b254b21 none swap sw 0 0
# swap was on /dev/sda8 during installation
Men nu har du ju startat det operativsystem som har den kortare starttiden. Det är ju i det långsam-startande (det du visade upp tidigare) som du ska göra ändringarna.
Tjadden skrev:(gedit:2050): Gtk-WARNING **: Calling Inhibit failed: GDBus.Error:org.freedesktop.DBus.Error.ServiceUnknown: The name org.gnome.SessionManager was not provided by any .service files
Detta meddelande är inget att bry sig om, om du nu skulle få det också i det andra operativsystemet.
Tjadden
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Tjadden »

HakanS skrev:Men nu har du ju startat det operativsystem som har den kortare starttiden. Det är ju i det långsam-startande (det du visade upp tidigare) som du ska göra ändringarna.
Nu blev det cirkus kanske, i mellantiden av väntan på en kommentar har jag lagt in ett tredje Ubuntu 16.04 mycket på Ospreys råd att lägga OS i början och få det oallokerat sist.

# /etc/fstab: static file system information.
#
#
# / was on /dev/sda11 during installation
UUID=67e21880-5257-45a6-916e-666c2a566d02 / ext4 errors=remount-ro 0 1
# swap was on /dev/sda10 during installation
UUID=d30a180d-df2b-46b7-ae62-3145d48bc103 none swap sw 0 0
UUID=344fb96b-f9ff-4af2-8eb2-ff7762e5a243 none swap sw 0 0
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Tjadden skrev:Nu blev det cirkus kanske, i mellantiden av väntan på en kommentar har jag lagt in ett tredje Ubuntu 16.04
Löste det ditt problem?
Tjadden skrev: # /etc/fstab: static file system information.
#
#
# / was on /dev/sda11 during installation
UUID=67e21880-5257-45a6-916e-666c2a566d02 / ext4 errors=remount-ro 0 1
# swap was on /dev/sda10 during installation
UUID=d30a180d-df2b-46b7-ae62-3145d48bc103 none swap sw 0 0
UUID=344fb96b-f9ff-4af2-8eb2-ff7762e5a243 none swap sw 0 0
Vad har du tänkt göra nu?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Tjadden skrev:Nu blev det cirkus kanske, i mellantiden av väntan på en kommentar har jag lagt in ett tredje Ubuntu 16.04 mycket på Ospreys råd att lägga OS i början och få det oallokerat sist.
Jag har absolut aldrig sagt att du ska lägga in ett tredje Ubuntu.

Det enda jag har sagt är att om du ska få det att se någorlunda snyggt ut på din disk, så bör du ha oallokerat utrymme samlat och gärna liggande efter allt du har installerat......

Nu har du snart stökat till det så mycket att det strider mot naturlagarna och så att alla fysikaliska förutsättningar att få ordning på det saknas..... :-\
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Osprey skrev:. . . Det enda jag har sagt är att om du ska få det att se någorlunda snyggt ut på din disk, så bör du ha oallokerat utrymme samlat och gärna liggande efter allt du har installerat......

Nu har du snart stökat till det så mycket att det strider mot naturlagarna och så att alla fysikaliska förutsättningar att få ordning på det saknas..... :-\
Instämmer. ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Nova light

Inlägg av Nova light »

Dom gånger jag partisonerar diskar så brukar jag alltid använda miniräknare för att minimera storleken på den oallokerade yta som brukar uppstå, eftersom jag är dålig i huvudräkning så funkar det bäst för mej med miniräknare.
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Osprey

Jag har aldrig påstått att du har uppmanat mig att lägga in en tredje Ubuntu!!
Orsaken att lägga in ett tredje Ubuntu var två, om att U3 kanske helt plötsligt fungerade normalt även om jag tvivlade på det.
Den andra orsaken var en förberedelse att snygga upp min partition och precis som du rekommenderade!

Ska vi lägga ner försöket att få reda på den långa uppstarten, det börjar bli jobbigt för mig att ta emot alla inte direkt snälla kommentarer?

Handen på hjärtat, jag tror att detta problem förblir olösligt eller hur?
Nova light

Inlägg av Nova light »

Det går inte att snygga till partisons tabellen med att installera ytterligare ett system!
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Nova light skrev:Det går inte att snygga till partisons tabellen med att installera ytterligare ett system!
Tack för den underskattade passningen!
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Orsaken att lägga in ett tredje Ubuntu var två, om att U3 kanske helt plötsligt fungerade normalt även om jag tvivlade på det.
Det OS som tar lång tid att starta upp kommer inte att förändras av att du installerar ett annat eller samma OS i en annan partition. Ingenting i det OS som startar långsamt har förändrats.
Tjadden skrev:Handen på hjärtat, jag tror att detta problem förblir olösligt eller hur?
Det vet vi inte eftersom du inte provat alla lösningsförslag ännu. Har du uppdaterat /etc/fstab på det OS som tar lång tid att starta upp?
Nova light

Inlägg av Nova light »

Tjadden lyssnar inte alls på dom tips som sägs här, tipsen är väldigt bra! Men om man inte kan ta tills sig det som sägs blir det svårt att hjälpa till!
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Nova light skrev:Tjadden lyssnar inte alls på dom tips som sägs här, tipsen är väldigt bra! Men om man inte kan ta tills sig det som sägs blir det svårt att hjälpa till!
Lägg ner din kommentar mot bättre vetande!
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:
Tjadden skrev:Orsaken att lägga in ett tredje Ubuntu var två, om att U3 kanske helt plötsligt fungerade normalt även om jag tvivlade på det.
Det OS som tar lång tid att starta upp kommer inte att förändras av att du installerar ett annat eller samma OS i en annan partition. Ingenting i det OS som startar långsamt har förändrats.
Tjadden skrev:Handen på hjärtat, jag tror att detta problem förblir olösligt eller hur?
Det vet vi inte eftersom du inte provat alla lösningsförslag ännu. Har du uppdaterat /etc/fstab på det OS som tar lång tid att starta upp?
Jag har följt Ospreys uppmaningar och även dina, så om jag inte minns fel är uppdatering fixat förmodligen fler än en gång.

Vad inträffar för något om man gör en uppdatering på Grupp uppstart, vilket är gjort på den gångbara U1. Visst, enligt Ospey bör man inte göra något motsvarande på U3 det långsamma OS. Vad händer då, apropå att testa olika vägar för att just hitta pudeln kärna till problemet?
Nova light

Inlägg av Nova light »

Förlåt Tjadden, men du verkar inte lyssna eller förstår tipsen som givits här! Läs igenom allt igen!
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Nova light skrev:Förlåt Tjadden, men du verkar inte lyssna eller förstår tipsen som givits här! Läs igenom allt igen!
Ditt förlåt är antaget!

Men nu måste jag berätta hur hela bilden av hjälpande viljor ser ut och ett gott råd, förklara vad som har hänt efter att följt kodernas resultat via Terminalen. I några fall inte en kommentar om detta?

Kör det här och sedan kan du peka ut vilken åtgärd som bör vidtagas!

download/file.php?id=5953
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Jag har följt Ospreys uppmaningar och även dina, så om jag inte minns fel är uppdatering fixat förmodligen fler än en gång.
Kan du vara snäll och svara på min fråga. Har du uppdaterat /etc/fstab i det OS som tar lång tid att starta upp?
Tjadden skrev: Vad inträffar för något om man gör en uppdatering på Grupp uppstart, vilket är gjort på den gångbara U1. Visst, enligt Ospey bör man inte göra något motsvarande på U3 det långsamma OS. Vad händer då, apropå att testa olika vägar för att just hitta pudeln kärna till problemet?
Jag föreslår att du gör klart det som ska testas med /etc/fstab innan du gör något ytterligare. Om åtgärden inte hjälper, kan vi iaf. utesluta den delen som en möjlig felkälla.
Nova light

Inlägg av Nova light »

För att du ska bli nöjd föreslår jag att du läser igenom tråden och sen startar om från början med att lära dig om formatering, jag är övertygad att det kommer att lyckas!
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Tjadden skrev:Men nu måste jag berätta hur hela bilden av hjälpande viljor ser ut och ett gott råd, förklara vad som har hänt efter att följt kodernas resultat via Terminalen. I några fall inte en kommentar om detta?

Kör det här och sedan kan du peka ut vilken åtgärd som bör vidtagas!
Jag förstår ingenting av vad du vill ha sagt med dessa meningar. Kan du skriva mer begripligt?
Nova light

Inlägg av Nova light »

Tjadden om du vill ha personlig hjälp, så ställer jag upp, men det måste bli i början på september och framåt en tid!
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

HakanS skrev:Jag förstår ingenting av vad du vill ha sagt med dessa meningar. Kan du skriva mer begripligt?
Det jag skrev, vet Nova Light om och det var enbart riktat till honom!

Men han har inte givit något besked om vad frågade honom om?
Hans svar var något som vad jag önskade för hjälp med....?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"