Något sådant fanns inte ens på "XP-tiden"...Tjadden skrev:Går man tillbaks till Windows XP tiden fanns det med två eller tre kommandon att välja på för datorn, därför var man tvungen att spara bara ett av den, annars stod datorn och sökte efter vilket kommando som var bäst, som då gjord uppstarten långsam!Nemo skrev:Tjadden skrev:
Windows sparkar bakut för ett snarlikt problem, att man måste visa enbart ett enda exempel som ska följas vid en uppstart av dess OS.
Jag förstår inte ovanstående påstående.
BIOS gjorde väl närmast en "chainload" rakt över till Windows bootloader, som väl vid den tiden förmodligen var "NTLDR" eller vad den nu hette...
När den hade startat så fanns inga direkta kommandon, men däremot kunde man trycka på "[F8]" (har jag för mig) för att få upp en meny där man kunde välja lite. Men det enda som fanns att välja på var i stort sett "Normal start" eller "Felsäkert läge", plus något mer som jag aldrig använde.
Felsäkert läge innebar i princip en boot med enklare grafik (VESA?), plus att den hoppade över uppstarten av sådant som man hade installerat själv. Ungefär samma som att starta med recovery-/återställningsläge i Linux och sedan starta X11 därifrån...
Men något läge i Windows där datorn stått och sökt efter vilket kommando "som är bäst", har aldrig förekommit. Inte på mina datorer iallafall.........
(I OpenVMS däremot finns en kommandotolk vid bootprompten och där kan man välja lite olika saker, bland annat genom att sätta olika flaggor i register #5. Men inte ens där finns någon sökning efter "bästa kommando")