Som jag ser det, så har du två alternativ.
1). Ha det som det är och fördjupa dig i vad som orsakar problemet.
2). Installera om. Formatera enbart rooten. Rör inget på /home eller /swap.
Arbete blir det i båda fallen. Man avgör själv, på vad man vill lägga sitt krut.
För nr 1
kan det finnas möjlighet att se om du har kvar den kärna som är förrförra. I sådana fall den tredje sista. Ett snabbt arbete i Synaptic, vad avser tiden för att genomföra och göra en omstart.
Hoppas på att fler råd och tips dyker upp från några andra.
Du har kanske sett, följt, de trådar som har varit aktuella de senaste månaderna? Det är inte tal om kärna där, utan uppstartstider och swappens vara eller inte vara. Likheten i problemlösningen ligger i hur man får felsöka och prova sig fram. Även det, kommer att ta sin lilla tid.
För nr 2
finns det en del förarbete man kan göra.
Har man installerat mycket av program och liknande i det gamla systemet, efter första installationen, kan det bli en del.
Här kan det vara smart att försöka få en överblick av vad man har av sådant i sitt system. Anteckningsblock och penna kan vara bra att notera i och med. För att komma ihåg sedan, efter ominstallationen.
Tips 1.
Starta filhanteraren. Klicka på a) redigera, b) visa dolda filer.
Nu kan du se alla mappar och dokument med en punkt framför namnet. Som .mozilla, .dropbox, .shutter osv. Du gör inget med dessa.
Men det kan vara bra för ditt minne, att skriva upp namnet på de dolda filer som finns för dina egna installationer. Då kan du lättare se vad du hade och vad du vill ha tillbaks efter nyinstallationen. Vill du inte notera namnen före ominstallationen, så kommer du att ha kvar alla dolda filer efter en nyinstallation och kan "beta av dem" efterhand som du kommer igång efter ominstallationen.
Mozilla är alla inställningar du gjort i Firefox samt alla bokmärken etc..
I mitt exempel ovan, är dropbox och shutter, två sådana program som jag själv har installerat under tiden med det gamla systemet.
Eftersom att jag
inte formaterar min /home vid ominstallationen, ligger dessa dolda filer fortfarande kvar i mitt system och påminner mig om tidigare programinstallationer.
Jag måste installera om dem som program.
När jag sedan startar programmet, finner programmet själv sina dolda filer och ditt nyinstallerade program startar upp med dina gamla inställningar.
Tips 2.
Före nyinstallation.
I Synaptic* och Programvara för Ubuntu** kan du också söka översiktligt på "installerade". Mest för att fräscha upp ditt kom-i-håg.
* Synaptic visar ALLT. Det blir en diger sökning. Men håll dig till vad som ser ut att vara program som helhet.
** Programvara (Programcentralen, i vissa fall) visar hela paket och kan vara alternativ ett, i det här sammanhanget.
Det finns kanske lite mer att nämna, men det här är en god början i förberedelsen
före ominstallationen.
Då har du fått lite att fundera kring. Hur fortsättningen skall bli, är ditt beslut.
Vad du än väljer, önskar jag dig lycka till. /tukken