Hur går det till att endast använda en Swap för olika OS?
-
Re: Hur går det till att endast använda en Swap för olika OS
Tjadden du borde vara glad att det fungerar!
-
Du har det så trasigt så jag kommer inte kunna hjälpa dej, tyvärr!
-
Den här länken bör du läsa:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Diskpartitionering
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Diskpartitionering
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det ser ut så för att Tjadden bootar två olika versioner av Ubuntu, och väljer att inte montera den "vilande" versionen.Nova light skrev:Tycker att din bild på hur du partionerat disken ser lite konstigt ut, du har ingen monterings punkt för SDA 6.
-
- johanre
- Serveradmin
Bra fråga! Jag missade själv den lilla, men viktiga detaljen, första gången jag tittade på partitioneringstabellen.Nova light skrev:Jag förstår inte heller varför du lagt en recovery volym som Boot?
Jag hade fyra OSjohanre skrev:Bra fråga! Jag missade själv den lilla, men viktiga detaljen, första gången jag tittade på partitioneringstabellen.Nova light skrev:Jag förstår inte heller varför du lagt en recovery volym som Boot?
1. Ubuntu 16.04 test
2. Ubuntu Mint 17.3
3. WIN 10
4. Ubuntu 16.04 uppgraderad fr. 15.10
2. raderad
4. raderad och ominstallerad med DVD skiva.
4. Det tog nästan 4,5 minut att starta upp, därför gjorde jag en ominstallation!
Och tog till vara på det lediga utrymmet som gavs och utnyttjade detta till ominstallationen!
Förklara denna monteringspunkt, var skulle jag ha hittat den?
- johanre
- Serveradmin
Vi pratar om /dev/sda2 som i bilden på din partitionstabell är markerad som boot partition. (se längst till höger i din bild)Tjadden skrev:Förklara denna monteringspunkt, var skulle jag ha hittat den?
/dev/sda2 verkar vara en recoverypartition som jag antar används av Windows 10. Jag har ingen koll på hur Windows hanterar sina partitioner, men skulle Win 10 själv möjligen sätta en boot flagga på denna partition eller är det något som bara används i Linux? Bara en tanke utifrån vad som går att utläsa i bilden.johanre skrev:Vi pratar om /dev/sda2 som i bilden på din partitionstabell är markerad som boot partition. (se längst till höger i din bild)
Typiskt vi är inne exakt samtidigt och tydligen skickat exakt samtidigt och mitt meddelande försvann.Nemo skrev:/dev/sda2 verkar vara en recoverypartition som jag antar används av Windows 10. Jag har ingen koll på hur Windows hanterar sina partitioner, men skulle Win 10 själv möjligen sätta en boot flagga på denna partition eller är det något som bara används i Linux? Bara en tanke utifrån vad som går att utläsa i bilden.johanre skrev:Vi pratar om /dev/sda2 som i bilden på din partitionstabell är markerad som boot partition. (se längst till höger i din bild)
Jag hoppar och säger att jag har tagit bort boot ifrån /dev/sda2, Så slipper jag höra på ett påstående om jag skulle lagt in den flaggan, av en som tycker att min partition ser bedrövlig ut, kul för honom, men jag vet att jag har en Swap som servar båda mina Linux OS.
och det bedrövliga är att min test Ubuntu tar ca 2 - 25 minut att starta upp och ingen kommer med något råd om hur man kan fixa detta tidsfel?
Som den här tråden startades med!
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
tidsfelet ligger inte i swapen, som du har startat tråden utifrån, utan i din övriga partitionering.. . . och ingen kommer med något råd om hur man kan fixa detta tidsfel?
Visar sig nog vara en felbedömning.. . . Som den här tråden startades med!
Det börjar nog klarna, att Ditt fel är avhängigt hur du har partitionerat din disk och det är nog orsaken till det fel du har, men som du sjäv vill tillskriva swapen
Gör du om och försöker komma tillrätta med de tre inledande, primära partitionerna, så borde du kanske också se på den extendedpartition där Linux ligger. Där är inte heller swapparna ditt problem, utan den utökade partitionens avgränsning av hårddisken.
Varför inte den utökade partitionen omfattar hela resten av hårddisken förstår jag inte. Där kommer den knappast att kunna använda sig av det som nu är inte allokerat. De tre primära partitionerna i början, har redan låst det utrymmet.
Men den utökade delen kan lätt ändras till att vara all ledig, resterande plats på disken.
Det borde vara bättre att låta den partitionen omsluta hela resten av hårddisken. Då skulle du kunna utöka Linuxpartitionerna så, att var dist får en / och en /home för de två. Väsentligt mer plats att röra sig med.
Till skillnad från nu, där det finns 80 gig som inte kan användas.
Får du en vettig lösning och lite mer rätt, på de tre primära partitionerna i början av disken, med boot, så borde den utökade delen med en swap för båda, bli en effektiv partition för flera Linux och som lätt och snabbt kan bootas. Oavsett vilken du vill välja för stunden.
Jag får önska dig Lycka Till. /tukken
Senast redigerad av 3 Broder Tuck, redigerad totalt 23 gång.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- Gunnar Hjalmarsson
Nej, inte alls. Den här tråden startade med något helt annat, och rubriken för tråden är något helt annat. Det är först i något av de senare inläggen du har nämnt att du tycker uppstartningstiden är för lång.Tjadden skrev:... och det bedrövliga är att min test Ubuntu tar ca 2 - 25 minut att starta upp och ingen kommer med något råd om hur man kan fixa detta tidsfel?
Skärp dig!!
Jag startar en ny tråd, även om den befintliga var ett försök att mena på att Swap påverkar uppstarten på datorn i samband med Grub. Jag tycker att det har ett samband?Gunnar Hjalmarsson skrev:Nej, inte alls. Den här tråden startade med något helt annat, och rubriken för tråden är något helt annat. Det är först i något av de senare inläggen du har nämnt att du tycker uppstartningstiden är för lång.Tjadden skrev:... och det bedrövliga är att min test Ubuntu tar ca 2 - 25 minut att starta upp och ingen kommer med något råd om hur man kan fixa detta tidsfel?
Skärp dig!!
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Märklig fråga. Hur har du tänkt dig att någon annan än du ska kunna svara på den?Tjadden skrev:Jag tycker att det har ett samband?
Osprey kan svara på det, men dessvärre så har han inte varit närvarande under en tid?HakanS skrev:Märklig fråga. Hur har du tänkt dig att någon annan än du ska kunna svara på den?Tjadden skrev:Jag tycker att det har ett samband?
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Osprey har ju svarat dig på detta. Inte en gång. Flera gånger. Som i dessa två fall, t.ex..Tjadden skrev:Osprey kan svara på det, men dessvärre så har han inte varit närvarande under en tid?HakanS skrev:Märklig fråga. Hur har du tänkt dig att någon annan än du ska kunna svara på den?Tjadden skrev:Jag tycker att det har ett samband?
Osprey skrev:Det finns inte en chans att swappen stör grub vid uppstart. I det skedet är den bara en helt "död" partition som ligger någon annanstans. Det finns ingen alls swapping igång överhuvudtaget och grub har inte den blekaste aning om var swap-partitionen finns...
Är detta inte svar nog för dig? Det spelar ju ingen roll vad Osprey skriver, du verkar inte att ta det till dig.Osprey skrev:Swap-partitionen hör inte heller ihop med något speciellt operativsystem, utan är en helt fristående enhet.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Det Osprey har skrivit kommer jag så väl ihåg. Min kommentar var ett svar till HakanS, så talade jag om för honom att Osprey vet! Exakt vad du har skrivit. Så det handlar inte om att jag inte bryr mig om.Broder Tuck skrev:Är detta inte svar nog för dig? Det spelar ju ingen roll vad Osprey skriver, du verkar inte att ta det till dig.
Kan du förklara för mig varför det här kommer upp i en svart skärm om det är något knas med Swap?
error: unknown filsystem
Entering rescuse mode ...
grub rescuse
Jag tror trots allt att grub blir påverkad av Swap, vilket förnekas av Osprey?
Jag har inte provat själv, men finner det mycket osannolikt att grub skulle börja klaga för att du tar bort en swap partition. Grub använder inte swap partitionen och därför spelar det ingen roll för grub om swap partitionen finns med eller inte.Tjadden skrev:Jag har inte någon lust att rakt av ta bort Swap sda7, för jag är nämligen helt övertygad om att jag får upp det här beskedet, för jag har testat det förut för några år sedan!
grub rescuse
Detta besked har många fått och blir förbannade att de måste göra en ominstallation!
Vad gäller ominstallation behöver du inte ominstallera något av de OS du har på maskinen, då felet ligger i grub och inte i OS:et. Det räcker att boota upp från en USB sticka, öppna Terminalen och ominstallera grub manuellt. Tar c:a 5 min att åtgärda.
Varför vänder du dig då hit för att få hjälp om du ändå inte tror på de uppgifter som andra delar med sig av. Jag uppfattar både Osprey och Johan som mycket kunniga inom Linux, de är betydligt mer kunniga än mig. Ingen av dessa två har påstått att grub blir påverkad av swap. Tvärtom har Osprey på ett mycket pedagogiskt sätt förklarat varför detta är omöjligt.Tjadden skrev:Jag tror trots allt att grub blir påverkad av Swap, vilket förnekas av Osprey?
Dock behöver du inte lyssna på vad Osprey, Johan m.fl. skriver utan det är fritt att komma med egna teorier. Om det är så att du vet något som Osprey inte vet och att för dig påverkas Grub av Swap är lösningen att du låter dina 2 swap partitioner ligga kvar som de är idag. Därigenom slipper du oroa dig för att swap skall påverka grub för dig.
Överdriv nu inte som är lätt gjort om man inte har råkat ut får detta:Nemo skrev:Dock behöver du inte lyssna på vad Osprey, Johan m.fl. skriver utan det är fritt att komma med egna teorier. Om det är så att du vet något som Osprey inte vet och att för dig påverkas Grub av Swap är lösningen att du låter dina 2 swap partitioner ligga kvar som de är idag. Därigenom slipper du oroa dig för att swap skall påverka grub för dig.
grub rescuse
Jag har råkat ut för det flera gånger när Swap till exempel inte blev med tagen i en installation
och grub uppstart strejkar! Så på det sättet påverkar Swap uppstarten eller tvärtom.
Om detta är omöjligt, då är det väl klart att man blir tveksam om det är omöjligt eller inte?
Rätta mig om jag har fel?