Ny installation med RAID
- skalman65
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ny installation med RAID
Skall uppdatera/ominstallera tänkte då montera in två diskar med raid 1. (mjukvaru-styrd)
som ett försök.
Min fundering är om jag konfigurerar RAID:en vid installationen av ubuntu eller om jag lättast gör det efter install.
Funderar då jag fick fram valmöjligheten att konfigurera RAID, när jag skulle justera partition storlekarna.
Antar att jag kan efterinstallera men stannade upp då jag fundera vad som är bäst.
som ett försök.
Min fundering är om jag konfigurerar RAID:en vid installationen av ubuntu eller om jag lättast gör det efter install.
Funderar då jag fick fram valmöjligheten att konfigurera RAID, när jag skulle justera partition storlekarna.
Antar att jag kan efterinstallera men stannade upp då jag fundera vad som är bäst.
Senast redigerad av 1 skalman65, redigerad totalt 26 gånger.
Re: Ny installation med med RAID
Hej!
Jag har själv bara provat konfigurera RAID 1 i samband med installation av Ubuntu Server. Det går säkert att göra i efterhand, men jag gissar att det är enklare att göra det i samband med installationen.
Hittade några länkar som beskriver hur du konfigurerar RAID
https://help.ubuntu.com/community/Insta ... ftwareRAID
https://help.ubuntu.com/lts/serverguide ... ation.html
http://askubuntu.com/questions/526747/s ... ting-drive
Jag har själv bara provat konfigurera RAID 1 i samband med installation av Ubuntu Server. Det går säkert att göra i efterhand, men jag gissar att det är enklare att göra det i samband med installationen.
Hittade några länkar som beskriver hur du konfigurerar RAID
https://help.ubuntu.com/community/Insta ... ftwareRAID
https://help.ubuntu.com/lts/serverguide ... ation.html
http://askubuntu.com/questions/526747/s ... ting-drive
- skalman65
man tackar
Perfekta länkar de kommer väl till pass.

Perfekta länkar de kommer väl till pass.
- skalman65
Har då installerat och håller på att försöka få ordning på konfigureringen.
Mitt mål nu är att lyckas dela ut raid partitionen.
i mitt googlande, om jag inte missförstår, så är det lite annorlunda att dela ut raid enheter.
Just nu så får jag upp felmeddelande
då jag försöker att ansluta till utdelningen, oavsett om jag försöker med gäst anslutning eller användare.
handlar det om att jag måste redigera "fstab" och skriva in "UUID"
enligt beskrivningen här: viewtopic.php?f=113&t=55003
Vid körning av sudo blkid fick jag då fram följande
raid'ens UUID borde då vara 06f63f99-bf25-4c31-89d7-79233cb1ffdd
Eller är jag ute och cyklar nu
Mitt mål nu är att lyckas dela ut raid partitionen.
i mitt googlande, om jag inte missförstår, så är det lite annorlunda att dela ut raid enheter.
Just nu så får jag upp felmeddelande
Kod: Markera allt
Kunde inte komma åt platsen
Misslyckades med att montera Windows-utdelning: Åtkomst nekas
Vid körning av sudo blkid fick jag då fram följande
erik@Office:~$ sudo blkid
[sudo] password for erik:
/dev/sda1: UUID="5ca05d04-ab26-f342-5b9d-72a8e0177957" UUID_SUB="20dce7dc-e667-e81b-e13a-e4b2dac349a3" LABEL="Office:0" TYPE="linux_raid_member" PARTUUID="feb0512f-01"
/dev/sdc1: LABEL="Grund" UUID="bd8c9b44-c8ee-4724-bf42-004cc9606515" TYPE="ext4" PARTUUID="a03fcb5b-01"
/dev/sdc2: UUID="5dfb2af1-0509-49c4-9edf-f856a8022bda" TYPE="swap" PARTUUID="a03fcb5b-02"
/dev/sdd1: LABEL="Dokument" UUID="9E2E4C992E4C6BF9" TYPE="ntfs" PARTUUID="f3bddc0e-01"
/dev/sdd2: LABEL="Serier" UUID="1E2E8CDD2E8CAEF9" TYPE="ntfs" PARTUUID="f3bddc0e-02"
/dev/sdb1: UUID="5ca05d04-ab26-f342-5b9d-72a8e0177957" UUID_SUB="01517a12-8f50-ccce-d717-eb5d0fc5678d" LABEL="Office:0" TYPE="linux_raid_member" PARTUUID="61b69dae-01"
/dev/md0: PTUUID="7d36aa10" PTTYPE="dos"
/dev/md0p1: LABEL="Filer" UUID="06f63f99-bf25-4c31-89d7-79233cb1ffdd" TYPE="ext4" PARTUUID="7d36aa10-01"
Eller är jag ute och cyklar nu

Använder du samba eller nfs för att dela ut?skalman65 skrev:Mitt mål nu är att lyckas dela ut raid partitionen.
Vad gäller delning brukar man inte dela ut partitioner, utan du har en monteringspunkt eller en undermapp som du delar ut. Att den monteringspunkten i sin tur är del av en RAID spelar ingen roll. För själva utdelningen är förfarandet detsamma. Du har heller ingen annan mappstruktur för att det är RAID utan den ser ut på samma sätt som om du haft utan RAID.
Tråden som du hänvisar till handlar om att göra en extern hårddisk permanent monterad i filsystemet för att senare kunna dela ut den.skalman65 skrev: Just nu så får jag upp felmeddelande
då jag försöker att ansluta till utdelningen, oavsett om jag försöker med gäst anslutning eller användare.Kod: Markera allt
Kunde inte komma åt platsen Misslyckades med att montera Windows-utdelning: Åtkomst nekas
Jag tror du krånglar till det i onödan. Om du delat ut mappar i nätverket tidigare, gör du nu på precis samma sätt. RAID konfigurationen körs i bakgrunden och kommer inte påverka hur du gör utdelningen. Det viktiga är bara att välja en mapp som finns på den partition som ingår i din RAID ifall du vill att den utdelade mappen ska ingå i RAID:en
Återkom gärna med kompletterande frågor så ska vi se om detta går att lösa.
- skalman65

Härligt Nemo
ibland behöver man en knuff i rätt riktning.
Var som sagt ganska säker att raid enheten skulle delas ut på något annorlunda sätt.
Så jag backade och läste igenom länkarna du hänvisade till samt googlade lite till,
och kom till att lägga till samba lösenord samt användare.
Testade det på nytt
varpå utdelningen fungerade...

Nästa problem vart nu att få till rättigheterna,
Jag skapade en ny grupp för denna utdelning (sambashare).
Men när nya mappar eller filer skapas i den utdelade mappen, så blir det med "fel" grupp (erik) behörighet.
Körde en ls -l -R så är det lättare att se
erik@Office:~$ ls -l -R /media/erik/Raid
/media/erik/Raid:
totalt 20
drwxr-xr-x 2 root root 16384 maj 21 20:52 lost+found
drwxrwx--- 5 erik sambashare 4096 maj 24 20:03 security
/media/erik/Raid/lost+found:
totalt 0
/media/erik/Raid/security:
totalt 12
drwxrwxr-x 2 erik erik 4096 maj 24 20:03 Namnlös mapp
drwxr-xr-x 2 erik erik 4096 maj 24 19:20 Ny mapp
drwxr-x--- 2 erik erik 4096 maj 24 18:51 TV-T
/media/erik/Raid/security/Namnlös mapp:
totalt 0
/media/erik/Raid/security/Ny mapp:
totalt 0
/media/erik/Raid/security/TV-T:
totalt 1488
-rwxr----- 1 erik erik 1520503 maj 24 11:29 WP_20160524_11_29_15_Pro.jpg
Där har jag då fastnat för stunden
Roligt att höraskalman65 skrev:![]()
![]()
![]()
Härligt Nemo
ibland behöver man en knuff i rätt riktning.
Var som sagt ganska säker att raid enheten skulle delas ut på något annorlunda sätt.
Så jag backade och läste igenom länkarna du hänvisade till samt googlade lite till,
och kom till att lägga till samba lösenord samt användare.
Testade det på nytt
varpå utdelningen fungerade...![]()
![]()
Ok, istället för att det står "erik erik" på individ och grupp då du lägger till filer vill du att det ska stå "erik sambashare".skalman65 skrev: Nästa problem vart nu att få till rättigheterna,
..
..
målet är att det blir samma gruppbehörighet på allt som skapas i utdelade resursen "security"
Där har jag då fastnat för stunden
Det går att lösa, men jag är själv inte så insatt i dessa bitar. Hittade dokumentationen för Samba som tar upp just detta. https://www.samba.org/samba/docs/using_samba/ch08.html
Det är framförallt denna del på sidan jag länkar till som verkar intressant för dig
Jag har inte gjort detta själv, men föreslår att du börjar kolla igenom dokumentationen jag länkade till och därefter testa själv och se om du får det att fungera.force group
This option, sometimes called group, assigns a static group ID that will be used on all connections to a share after the client has successfully authenticated. This assigns a specific group to each new file or directory created from an SMB client.
Hej igen!
Kollade vidare på detta och hittade några beskrivningar som kanske går att använda i ditt fall. Du har redan en fungerande utdelning, men vill ha en annan grupp, då du skapar filer i utdelningen.
Följande länkar kanske kan vara till hjälp
http://askubuntu.com/questions/51951/se ... -new-files
http://stackoverflow.com/questions/1321 ... eated-with
Kollade vidare på detta och hittade några beskrivningar som kanske går att använda i ditt fall. Du har redan en fungerande utdelning, men vill ha en annan grupp, då du skapar filer i utdelningen.
Följande länkar kanske kan vara till hjälp
http://askubuntu.com/questions/51951/se ... -new-files
http://stackoverflow.com/questions/1321 ... eated-with
- skalman65
Det vart perfekt Nemo, hade vart inne på en annan sida och läst lite om setgid, nu fick jag terminalkommandona serverade
Så nu fungerar allt som jag tänkt mig för min användare,
men dessvärre inte för användare 2 som jag inte lyckas få att logga in.
Hittade kommandot
för att kunna säkerställa att användaren finns med i sambas password list
och där står jag just nu,
bara fortsätta att googla vidare

Så nu fungerar allt som jag tänkt mig för min användare,

men dessvärre inte för användare 2 som jag inte lyckas få att logga in.

Hittade kommandot
sudo pdbedit -L -v
och där står jag just nu,
bara fortsätta att googla vidare
Vad bra, då går det åt rätt håll med din konfigurationskalman65 skrev:Det vart perfekt Nemo, hade vart inne på en annan sida och läst lite om setgid, nu fick jag terminalkommandona serverade![]()
Så nu fungerar allt som jag tänkt mig för min användare,![]()
![]()
Användare 2 måste finnas med som användare i Samba. Med hjälp av dessa 2 länkar tror jag du kommer få igång det.skalman65 skrev:men dessvärre inte för användare 2 som jag inte lyckas få att logga in.![]()
https://www.liberiangeek.net/2014/03/sa ... amba-user/
http://www.cyberciti.biz/faq/adding-a-u ... smb-share/
- skalman65
Re: Ny installation med RAID / börja om eller..
Kollade upp att användare 2 fanns med i samba,
nästa test vart att dela ut en ny mapp i min hemkatalog,
vilket fungerade fint med båda användarna.
prövade då med en ny utdelning på raid-enheten, vilket inte fungerade.
Min fundering nu är om det kanske är bättre att formatera raid partionen
(om det går) och börja om, och därigenom få det mera rent
Det har varit mycket testande under resans lopp.
Min fundering nu är om det kanske är bättre att formatera raid partionen
(om det går) och börja om, och därigenom få det mera rent
Re: Ny installation med RAID / börja om eller..
Börja med att kolla om det är någon behörighet eller annat som skiljer sig åt mellan den mapp som fungerar och den som det inte fungerar för.skalman65 skrev:Kollade upp att användare 2 fanns med i samba,
Kolla även om det skriv något i loggfilerna som kan ge information. Hittade lite om samba felsökning på följande ställen
https://www.samba.org/samba/docs/using_samba/ch12.html
http://www.oreilly.com/openbook/samba/book/ch09_01.html
Kan vara värt att prova om inget annat hjälper, men jag skulle börja först med att kolla vad som skiljer mapparna åt från den som fungerar och den som inte fungerar samt kolla om jag hittar något i loggarna.skalman65 skrev:Min fundering nu är om det kanske är bättre att formatera raid partionen. (om det går) och börja om, och därigenom få det mera rent
- skalman65
Re: Ny installation med RAID / hjälp att tyda samba fellogga
Sökte runt efter sambas felloggar men hittade dem inte så jag tog till och formatera om.
Trodde att det skulle vara ok när jag sedan började om, så lätt vart det inte.
Har fortfarande samma problem fortfarande
Men nu under kvällen så fann jag var felloggarna var och detta finner jag besynnerligt.
Vad jag förstår så räknar loggen upp en drös med kataloger som jag har redan har tagit bort.
Trodde att jag hade raderat dem från samba, finns det något mera ställe än
/etc/samba/smb.conf att gå in och rensa.
Och så här ser det ut när användare 2 ansluter till raid mapp
samt när jag ansluter
Vad jag kan se så är det inga skillnader, men steg ett är väl att rensa bort de redan borttagna mapparna.
Trodde att det skulle vara ok när jag sedan började om, så lätt vart det inte.
Har fortfarande samma problem fortfarande

Men nu under kvällen så fann jag var felloggarna var och detta finner jag besynnerligt.
[2016/05/27 22:12:16.730023, 2] ../source3/param/loadparm.c:3170(parse_usershare_file)
parse_usershare_file: share test path /media/erik/Raid/test is not a directory.
[2016/05/27 22:12:16.730175, 2] ../source3/param/loadparm.c:3170(parse_usershare_file)
parse_usershare_file: share katja_raid path /media/erik/Raid/katja_raid is not a directory.
[2016/05/27 22:12:16.730233, 2] ../source3/param/loadparm.c:3170(parse_usershare_file)
parse_usershare_file: share filer path /media/erik/Filer is not a directory.
[2016/05/27 22:12:16.730288, 2] ../source3/param/loadparm.c:3170(parse_usershare_file)
parse_usershare_file: share katja_test path /home/erik/katja_test is not a directory.
Trodde att jag hade raderat dem från samba, finns det något mera ställe än
/etc/samba/smb.conf att gå in och rensa.
Och så här ser det ut när användare 2 ansluter till raid mapp
[2016/05/27 22:12:37.644753, 2] ../source3/smbd/service.c:864(make_connection_snum)
office (ipv4:127.0.0.1:33202) connect to service security initially as user katja (uid=1001, gid=1001) (pid 2841)
[2016/05/27 22:14:06.783030, 2] ../source3/smbd/service.c:864(make_connection_snum)
office (ipv4:127.0.0.1:33212) connect to service security initially as user erik (uid=1000, gid=1000) (pid 2877)
Re: Ny installation med RAID / hjälp att tyda samba fellogga
Jag ser en tydlig skillnad här.skalman65 skrev:Och så här ser det ut när användare 2 ansluter till raid mappsamt när jag ansluterKod: Markera allt
[2016/05/27 22:12:37.644753, 2] ../source3/smbd/service.c:864(make_connection_snum) office (ipv4:127.0.0.1:33202) connect to service security initially as user katja (uid=1001, gid=1001) (pid 2841)
Vad jag kan se så är det inga skillnader, men steg ett är väl att rensa bort de redan borttagna mapparna.Kod: Markera allt
[2016/05/27 22:14:06.783030, 2] ../source3/smbd/service.c:864(make_connection_snum) office (ipv4:127.0.0.1:33212) connect to service security initially as user erik (uid=1000, gid=1000) (pid 2877)
[2016/05/27 22:12:37.644753, 2] ../source3/smbd/service.c:864(make_connection_snum)
office (ipv4:127.0.0.1:33202) connect to service security initially as user katja (uid=1001, gid=1001) (pid 2841)
Den ena användaren tillhör grupp 1001, men den andra tillhör grupp 1000. Det kanske inte har någon betydelse, men kan vara värt att kolla upp om alla användare måste tillhöra samma grupp. Tyvärr är mina kunskaper inom SAMBA ganska begränsade, men hittar jag något nytt eller kommer på något ytterligare hör jag av mig[2016/05/27 22:14:06.783030, 2] ../source3/smbd/service.c:864(make_connection_snum)
office (ipv4:127.0.0.1:33212) connect to service security initially as user erik (uid=1000, gid=1000) (pid 2877)
Re: Ny installation med RAID
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
- skalman65
kontrollera Raid enheten med vad
Då jag nu har fått behörigheterna att fungera,
så har jag börjat att titta på hur jag skall gå tillväga för att kontrollera att raid enheten är ok
för framtiden
för att göra detta fann jag tre olika varianter
Terminalkommandon
bl a mdadm -D /dev/md0
Mail
raidtool
funderar mest på vad ni som har raid igång använder?
Vad jag skall lägga fokus på att söka information efter.
så har jag börjat att titta på hur jag skall gå tillväga för att kontrollera att raid enheten är ok
för framtiden
för att göra detta fann jag tre olika varianter
Terminalkommandon
bl a mdadm -D /dev/md0
raidtool
funderar mest på vad ni som har raid igång använder?
Vad jag skall lägga fokus på att söka information efter.
jag använder mig av mdadm och monitor
Om jag ssh:at in och vill se status på md-devices så "cattar" jag bara filen /proc/mdstat
övervakar jag en rebuild så sätter jag en watch på den bara
sudo mdadm --monitor --daemonise --mail=my.mail@address.tld
cat /proc/mdstat
watch cat /proc/mdstat
blogg @ Gargamel.NU
- skalman65
Barre när jag började googla för att se vad som skulle kunna passa mina tankar..
så ramlade jag in på en blogsida av dig (tror jag), den visade på RaidMonitor screenlet.
Det var riktigt snyggt, och precis i min smak.
Är det ett nedlagt projekt?
försökte även att installera screenlets utan resultat
så ramlade jag in på en blogsida av dig (tror jag), den visade på RaidMonitor screenlet.
Det var riktigt snyggt, och precis i min smak.
Är det ett nedlagt projekt?
försökte även att installera screenlets utan resultat
Oj... det var länge sedan 
Mycket har hänt med KDE sen dess, tror inte att den koden fungerar... sorry ...

Mycket har hänt med KDE sen dess, tror inte att den koden fungerar... sorry ...
blogg @ Gargamel.NU
mm.. februari 2009... kommer inte ens ihåg vad screenlets är, tydligen nått för Gnome och inte KDE.
Hursom, mycket har hänt med gnome sen dess, tror inte koden fungerar... sorry
Hursom, mycket har hänt med gnome sen dess, tror inte koden fungerar... sorry

blogg @ Gargamel.NU