Problem med att uppdatera. Bugg?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Problem med att uppdatera. Bugg?

Inlägg av Broder Tuck »

20 maj.
Ubuntu 16.04.
Tre versioner på olika partitioner och två datorer.
Uppdateraren tar sig inte igenom. Uppdatering via terminalen stannar också upp. Omstarter ger ingen lösning.

Är det fler än jag som har hamnat i detta? /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Problem med att uppdatera. Bugg?

Inlägg av Osprey »

Inga problem alls här, får du några felutskrifter?

Fast det händer ju att uppdateringen kan hänga någon gång ifall den server den försöker hämta saker ifrån inte svarar för tillfället. Detta brukar dock sällan vara mer än högst några timmar. För det mesta time:ar den ut efter ett tag och ger en felutskrift, men jag har också vid något enstaka tillfälle varit med om att det hängt så jag får avbryta med ctrl-C...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Problem med att uppdatera. Bugg?

Inlägg av Broder Tuck »

Inga problem alls här, får du några felutskrifter?
Nej, inte i första läget. Systemet har bara stoppat.

När jag då har stängt av terminalen som låst sig och har försökt med andra alternativ, så fick jag felmeddelande. Det sedvanliga att programmet inte fick exklusiv låsning. Det misslyckade första försöket släppte således inte och lämnade.

Jag har bytt till huvudserver för uppdateringar på samtliga versioner.
Samma problem. Det var i förmiddags.

När jag nyss försökte att uppdatera, så gick jag direkt via Unity-dashen och val av update där, för att köra igenom en uppdatering och uppdateringen gick igenom. ;)

Sex uppgraderingsbara program var kvar, men jag fick ner även dem, med hjälp av apt upgrade. Via terminalen.

Körde igenom igen och fick följande info om ett program:
Följande paket kommer att uppgraderas:
bash-completion

Tyder på att det kanske har varit något litet problem med just bashen/terminalen.
Nu funkar det i vart fall på versionen som skall vara min LTS på just denna dator.
Övriga kollar jag senare.

Tack för hjälpen. :kram:

*edit* Har testat ytterligare en version. Nu förlöper allt enligt sedvanligt mönster. Det var nog ett ovanligt monster som hemsökte mig under förmiddagen. ??? 8) :-\ ;D
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"