Hej
Jag köpte denna dator : https://www.dustinhome.se/product/50108 ... 00s-silver
Jag har testat att Ubuntu på den med live-usb-sticka. Men problemet är att upplösningen blir "för hög". Jag får ta mig läsglasögonen för att kunna se nåt. Ikonerna blir för små, och webbsajter i firefox ser konstiga ut. Det är som stora vita ramar på sidorna av sajten.
Jag har provat att ändra scaling men då uppstår andra konstigheter.
Kan det vara så att min dator kräver nån grafikdrivrutin som inte finns med när man kör Ubuntu via usb-sticka?
För hög upplösning i Ubuntu 14.04 med Lenovo Ideapad S500
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: För hög upplösning i Ubuntu 14.04 med Lenovo Ideapad S50
Tyvärr kan jag inte ge dig ett "rakt" svar. Men möjligen att du kan hitta något på sida nr 2, av dessa (den första visar jag bara för din info). . . Kan det vara så att min dator kräver nån grafikdrivrutin som inte finns med när man kör Ubuntu via usb-sticka?
nr 1
nr 2
Det må vara långskott, men jag tyckte att det var trist att ingen har kunnat komma med några råd eller förslag. Det har ju gått ett par dagar sedan du postade.

Lycka till! /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Har sökt lite utan att kunna hitta något som ger ett entydigt svar. MEN, då ditt grafikkort förmodligen är ett Intel HD Graphics 520, och Intel kontinuerligt har uppdaterat sin grafikkortsdrivrutin till Linux, skulle jag säga att det vore värt ett försök att köra via en Ubuntu 16.04 usb-sticka istället.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Tackar för svar.
Jag testar 16.04 istället.
Jag testar 16.04 istället.