Xenial Xerus (16.04 LTS)
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: Xenial Xerus
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
fonts-noto-cjk 1:1.004+repack2-1~ubuntu1

- No-change backport to 16.04 as SRU to fix display problems in Chromium. (LP: #1575555)

- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ja, så är det. Tar åt mig äran av den fixen.JoWa skrev:fonts-noto-cjk 1:1.004+repack2-1~ubuntu1
Fixar den störande tunna kinesiska, japanska, koreanska texten i Chromium.
- No-change backport to 16.04 as SRU to fix display problems in Chromium. (LP: #1575555)
Har faktiskt jobbat mycket med kinesiska och japanska typsnitt med anledning av att Ubuntu byter till Noto Sans CJK som standardtypsnitt för kinesiska. Bland annat var det ett liknande problem i Firefox, vilket förstås var allvarligare, då FF är standardwebbläsare. Löstes genom en mycket sen uppgradering av paketet fontconfig.
Sedan då detta med Chromium (och Google Chrome). Det visade sig till slut att ett av de format för paketering av Noto Sans CJK, som Google tillhandahåller (och som vi använde från början), inte är kompatibelt med Googles egna webbläsare Chrome!
( Detta är kanske OT i vårt svenska forum, men jag kunde inte hålla tyst.

- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Jag misstänkte först att den tunna texten berodde på en Chrome-uppdatering (Chrome beta uppdaterades till 51 strax efter jag uppgraderade Ubuntu), då texten hade rätt vikt i Firefox, meden även Opera Developer (också Chromium-baserad) hade tunn text. Nu är ordningen återställd. Tack Gunnar. 

- Gunnar Hjalmarsson
Fanns problemet alltså i Opera också, och är fixat även där? (Opera har inte varit uppe till diskussion i någon av de felrapporter där jag härjat runt.)
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Alla Chromium-derivat kan väl behandlas som en, i sådana fall. Samma fel, samma fix.
- Gunnar Hjalmarsson
Tack, bra att veta. Fixen finns ju bara i xenial-proposed än så länge...
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Du tror inte att du kan få till att Noto Sans Runic blir standardtypsnitt för runor?Gunnar Hjalmarsson skrev:Har faktiskt jobbat mycket med kinesiska och japanska typsnitt med anledning av att Ubuntu byter till Noto Sans CJK som standardtypsnitt för kinesiska.

Titta på denna tabell i Wikipedia.
Jag har installerat Noto Sans Runic, som tycks användas av Firefox, men inte av Chrome och Opera.
- Gunnar Hjalmarsson
När jag skrev "standard" menade jag typsnitt för sans-serif som antingen följer med automatiskt på alla Ubuntu-installationer, eller som installeras i Ubuntu när en användare installerar ett visst språk. Det senare är kopplat till språkets 'locale'. Men det finns väl ingen 'locale' för runskrift, eller är det något jag missat?
Noto Sans Runic finns i paketet
fonts-noto-unhinted i Ubuntu-förrådet, så för att göra det till standard, skulle fonts-noto-unhinted behöva installeras för alla användare. Misstänker att användarbasen för de typsnitten är för liten för att motivera det.
Noto Sans Runic finns i paketet

Gömt innehåll: Visa!
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Jag misstänker att Noto Sans Runic, och troligen hela Noto-familjen, har det paketeringsproblem som du nämnde för Noto Sans CJK.
- Gunnar Hjalmarsson
Kan inte vara samma fel. Problemet med Noto Sans CJK i Chrome/Chromium hängde ihop med att man hade knött in 36 typsnitt i en och samma fil. Som du ser i mitt förra inlägg, är typsnitten i fonts-noto-unhinted snyggt och prydligt uppdelade på olika .ttf-filer.JoWa skrev:Jag misstänker att Noto Sans Runic, och troligen hela Noto-familjen, har det paketeringsproblem som du nämnde för Noto Sans CJK.
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Jaha, en TrueType Collection. Det är användbart, men stöds tydligen inte av alla program.
- Gunnar Hjalmarsson
Japp.JoWa skrev:Jaha, en TrueType Collection.
I fallet Noto Sans CJK används faktiskt fortfarande TTC i det nya paketet, men i stället för en fil installeras nu sju filer, en för varje typsnitts-vikt (blir "weight" vikt på svenska?).JoWa skrev:Det är användbart, men stöds tydligen inte av alla program.
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Jo, det heter vikt. TTC är väldigt användbart för CJK, där stora mängder tecken kan återanvändas, istället för att varje tecken finns med i vajre ttf-fil.
Hur som helst, vore det trevligt att kunna använda Noto Sans Runic i Chrome (m.fl.). Har för mig att ett runtypsnitt ingick i Ubuntu-installationen, men det är kanske inte ett separat typsnitt med bara runor. Den delmängden kan ingå i ett typsnitt med alla möjliga andra delmängder.
Hur som helst, vore det trevligt att kunna använda Noto Sans Runic i Chrome (m.fl.). Har för mig att ett runtypsnitt ingick i Ubuntu-installationen, men det är kanske inte ett separat typsnitt med bara runor. Den delmängden kan ingå i ett typsnitt med alla möjliga andra delmängder.
- Gunnar Hjalmarsson
Du kan skicka en "issue" till Google, som jag gjorde för Noto Sans CJK. Eller så skulle du kunna försöka att själv bygga filen från källkoden, hur det nu går till. 

- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Firefox 46.0.1+build1-0ubuntu0.16.04.2, baserad på Firefox 46.0.1.
Chromium-browser 50.0.2661.102-0ubuntu0.16.04.1.1237 (Chrome 50.0.2661.102)
Chromium-browser 50.0.2661.102-0ubuntu0.16.04.1.1237 (Chrome 50.0.2661.102)
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt: