Kan man placera grub fel? [LÖST]

lost

Kan man placera grub fel? [LÖST]

Inlägg av lost »

Hej och god kväll gott folk.

Har kört Xubuntu ett tag på min laptop och är verkligen nöjd. Så pass nöjd att jag har valt att lägga in det på min stationära dator också som dualboot till XP.

Jag har en AMD 64 och ett ATI x700 kort i burken så insåg rätt snart att det kunde bli lite problem men efter att ha följt denna guiden (http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=190133) och ändrat till att köra radeon drivare med en upplösning av 800*600 kom jag in i X och kunde starta installationen. Hade utrymme på min 3:e disk (samma disk som windows ligger på) och partitionerade upp för root och swap där och valde att installera grub på hd0. Startar om dator och förväntar mig att grub skall starta men nej. Windows bootar upp som vanligt och inte ett spår av grub. Vad har jag gjort för fel och hur kan man lösa det?
Senast redigerad av 1 lost, redigerad totalt 19 gånger.
lost

SV: Kan man placera grub fel?

Inlägg av lost »

Kan det ha något att göra med att jag har både sata och ide diskar och jag har valt att installera på en sata disk? Var läggs grub egentligen när man installerar den på hd0?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

lost skrev: Kan det ha något att göra med att jag har både sata och ide diskar och jag har valt att installera på en sata disk? Var läggs grub egentligen när man installerar den på hd0?
Kolla i /boot/grub/device.map.

Annars kan du ju alltid bara ändra vilken disk som datorn ska starta med i BIOS.
Ändra tills du hittar den som Grub ligger på. ;)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
lost

Inlägg av lost »

Emil.s skrev:
lost skrev: Kan det ha något att göra med att jag har både sata och ide diskar och jag har valt att installera på en sata disk? Var läggs grub egentligen när man installerar den på hd0?
Kolla i /boot/grub/device.map.

Annars kan du ju alltid bara ändra vilken disk som datorn ska starta med i BIOS.
Ändra tills du hittar den som Grub ligger på. ;)
Ah ok. Tack så mycket. Testade och insåg att jag installerat grub på en annan disk än den som jag har som first boot dev. Tack så mycket :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"