Installation av skype i 16.04
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Installation av skype i 16.04
Hej
Har just uppgraderat till 16.04 och det verkar ju på ytan inte vara så stora förändringar.
Dock har Programförrådet ändrats en del. Har installerat bla gimp och nått annat program utan problelm. Tänkte okså installera Skype. Kollade först om det fanns i förrådet men hitta inget... Gick in på Skypes hemsida o ladda ner version för Ubuntu. När jag klicka på filen öppnades förrådet med skype o en knapp för install. Så var det i gamla ubutu med men när jag klickar på knappen blinkar det till men installationen går inte igång. Nån som har tips på hur man kan lösa detta.. har en del kontakter via skype, bla föreningsmöten ibland, då de vill spara in nån stockholmsresa ibland... Tacksam för tips.. Vill ju slippa köra W10. även om jag har skype där också.
Har just uppgraderat till 16.04 och det verkar ju på ytan inte vara så stora förändringar.
Dock har Programförrådet ändrats en del. Har installerat bla gimp och nått annat program utan problelm. Tänkte okså installera Skype. Kollade först om det fanns i förrådet men hitta inget... Gick in på Skypes hemsida o ladda ner version för Ubuntu. När jag klicka på filen öppnades förrådet med skype o en knapp för install. Så var det i gamla ubutu med men när jag klickar på knappen blinkar det till men installationen går inte igång. Nån som har tips på hur man kan lösa detta.. har en del kontakter via skype, bla föreningsmöten ibland, då de vill spara in nån stockholmsresa ibland... Tacksam för tips.. Vill ju slippa köra W10. även om jag har skype där också.
Re: Installation av skype i 16.04
Jag har bara ett bra råd att ge.BjHstad skrev:Hej
Markera för Debian och då får du lätt att installera Skype!
https://www.skype.com/sv/download-skype ... -computer/
-
Tack för dit tips. Försökte det, men det blev precis likadant då.
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Finns i Ubuntus förråd, och kan installeras via Synaptic eller gamla Programcentral för Ubuntu.
https://launchpad.net/ubuntu/xenial/+source/skype
https://launchpad.net/ubuntu/xenial/+source/skype
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Om du kör Unix?BjHstad skrev:Tack för dit tips. Försökte det, men det blev precis likadant då.
Jag kör Ubuntu 16.04 AMD 64 och mötte inte det minsta problem.
Däremot en annan version fick jag problem med, men installerade Programcentralen
men den har en annan text som man inte riktigt greppade och man undrade över om det var
något skumt med den? Jag fick istället leta reda på den i Synaptic!
- Gunnar Hjalmarsson
Eller från terminalen.JoWa skrev:Finns i Ubuntus förråd, och kan installeras via Synaptic eller gamla Programcentral för Ubuntu.
viewtopic.php?f=223&t=60151
@Tjadden: Med tanke på det svaret, som du förklarade dig nöjd med, begriper jag inte varför du här förvillar begreppen genom att hänvisa till fel version av programmet på Skypes webbplats.
Hoppsan, har jag verkligen det, förklara dig närmare?Gunnar Hjalmarsson skrev:@Tjadden: Med tanke på det svaret, som du förklarade dig nöjd med, begriper jag inte varför du här förvillar begreppen genom att hänvisa till fel version av programmet på Skypes webbplats.
Kanske du åberopar när jag körde 16.04 den långa vägen som beta, som jag snarare fyllde på
med Unix då fungerade det inte att hämta Skype på sin Webbplats.
Men när det gäller Skype i Unix versionen 16.04 fungerar det utmärkt!
- Gunnar Hjalmarsson
Det finns ingen Unix-version!!!
Alternativen som anges på Skypes nedladdningssida är i sig förvillande. Den rätta versionen av Skype för Linux (med de lämpligaste beroendena) för Ubuntu finns tillgänglig i Canonical Partners för att underlätta för Ubuntu-användare. Därför är den vägen att installera Skype den rekommenderade.
Alternativen som anges på Skypes nedladdningssida är i sig förvillande. Den rätta versionen av Skype för Linux (med de lämpligaste beroendena) för Ubuntu finns tillgänglig i Canonical Partners för att underlätta för Ubuntu-användare. Därför är den vägen att installera Skype den rekommenderade.
-
Tack för hjälpen, Gunnar och ni andra.
Var inställningarna om Canonical partners som saknads. Lite annat krångel var det med, så jag gick tillbaks till 15-10 och ddär funkade det som det brukar. '
Får se om den följer med över om jag uppgraderar till 16.04, men det väntar jag lite med då jag såg att det inte var nån stor skillnad på yta i alla fall, på systemen.
Vi hörs när det krånglar nästa gång
Var inställningarna om Canonical partners som saknads. Lite annat krångel var det med, så jag gick tillbaks till 15-10 och ddär funkade det som det brukar. '
Får se om den följer med över om jag uppgraderar till 16.04, men det väntar jag lite med då jag såg att det inte var nån stor skillnad på yta i alla fall, på systemen.
Vi hörs när det krånglar nästa gång
Bra att veta som JoWa påvisadeGunnar Hjalmarsson skrev:Det finns ingen Unix-version!!!
http://www.omgubuntu.co.uk/2016/04/ubun ... ress-video
-
Eftersom jag e lite nyfiken och pillig uppgraderade jag till 16.04 igen {som pensionär vill man ju ha nått att pilla med och laptopen är lite testmaskin.
Nu funkar skype i det nya. så nu kan man gå igenom det nya i systemet. Får se om man kommer underfund med det nya programförrådet. så man kan få in saknade program
Tack för den här gången och ha en trevlig vår.
Nu funkar skype i det nya. så nu kan man gå igenom det nya i systemet. Får se om man kommer underfund med det nya programförrådet. så man kan få in saknade program
Tack för den här gången och ha en trevlig vår.
- Gunnar Hjalmarsson
Tyvärr är den nya applikationen "Programvara för Ubuntu" lite buggig, så till att börja med kan du komma att behöva använda terminalen eller t ex Synaptic.BjHstad skrev:Får se om man kommer underfund med det nya programförrådet. så man kan få in saknade program
-
Jag har märkt det.. Verkar som det funkar ibland o ibland inte.
Kanske dumt att uppgradera när det är så nytt, men alltid lär man sig nått när det strular.
Min fasta dator får vänta lite till innnan jag uppgraderar den.
Kanske dumt att uppgradera när det är så nytt, men alltid lär man sig nått när det strular.
Min fasta dator får vänta lite till innnan jag uppgraderar den.
Kanske egentligen fel tråd
Skype ofta buggig, dåligt ljud
Använde för första gången Google hangouts, otroligt bra
Skype ofta buggig, dåligt ljud
Använde för första gången Google hangouts, otroligt bra
-
Hittills har det funkat ganska bra både i Ubuntu upp till 16.04 (när jag väl fick ordning på installationen) både chat och video.
Kanske testar Goggles framöver.. alltid kul att testa olika program. har laptopen mycket som test o playdator. Stationär för arbete och större grejor
Kanske testar Goggles framöver.. alltid kul att testa olika program. har laptopen mycket som test o playdator. Stationär för arbete och större grejor